är japanska, det betyder typ Ett penseldrag. Att göra en figur, en målning genom att föra penseln över duken med ett penseldrag utan att lyfta penseln.
Så är livet, penseldraget kan forma olika figurer med olika betydelser, men det går ändå att följa linjen tillbaka. Tillbaka till start, till noll.

Idag är jag tillbaka till start. Jag ger upp, jag inser att jag inte är redo. Min självkänsla är på noll, min tro på mig själv är i botten.

Det gick inte, jag har inte orken, motivationen. Inte stödet omkring mig, inget inticiament. Det får bli en annan gång, ett annat tillfälle. Ett annat penseldrag som leder rakare mot målet.

Idag ger jag efter, ger upp, idag loggar jag ut. Idag är inte dagen för en förändring, inte igår heller, inte heller imorgon. Mitt mående och min fysik, min kropp säger att det är dags, men nej, det är inte idag. Det måste bli snart, men inte nu, inte idag, inte imorgon.

Ni alla starka, ni alla med motivation och incitament. Kör hårt, jag tror på er. Men inte på mig själv.

Jag säger bara; Processen, kartan och kompassen...
Nu kanske jag är kryptisk men jag vill så gärna att du inte ser på dig själv som hopplös och att du är tillbaka på ruta ett. För det är du inte!
Du har ju dina nyktra dagar bakom dig så dom går ju inte göra ogjorda!

Det jag menar med processen är ju en resa som tar tid, du kan ju inte gå från 0 till 100 på en sekund!
Och om du ser vägen till nykterhet som på en karta så är det ju inte fågelvägen du tar (eftersom du inte är en fågel utan en människa?).
Om du nu vill ta dig från A till B så får du föreställa dig vilken typ av hinder som kan uppstå framför dig på vägen. Din inre kompass ska hjälpa dig på resan mot nykterheten. Och den i sin tur behöver stöd och pepp som finns härinne på forumet ?

Så Hitofude, med detta vill jag bara säga; ge inte upp! Ta en liten paus och kom tillbaka när du samlat ihop tankar och motivation.
Så gjorde jag i början av våren 2018, jag åkte ner i diket flera gånger för att jag tappade fokus/kompassen...
Och se nu, har klarat över 100 nyktra dagar nu och kampen är över då jag kapitulerat och insett att alkohol är ett falskt gift som gör mig till en sämre version av mig själv.
Hitofude, jag tror på dig och skulle sakna dig om du försvann.
Du är smart och rolig, jag gillar din härliga självironi?
Lycka till ? och stor styrkekram ??

Du får inte säga förlåt till oss hör inne.
Vi är alla lika bra och värdefulla.
Ibland tar vi beslut som inte är optimala.
Det har ingenting med vårt värde att göra.
Hoppas att du snart, nu helst, förstår att du är värdefull här. Att du är värd att leva livet på allra bästa sätt.
Vad DET nu är kan bara du bestämma. Men här finns en armé av klapp på axeln och stöd när du halkar,
Jag hoppas och hoppas att du kan se det!

Varför just ikväll?
För att jag mår bra? För att jag är tillfreds? För att jag är stark just idag och igår och imorgon?
Är det just ikväll jag ska ta ett omtag? Kanske är det lätt just nu för att jag mår bra just nu?
Ja inte vet jag, men jag ska ta och testa, bara för att jag är nyfiken på om jag kan bli vinfri just nu.

För mig har faktametoden funkat. Jag har läst, hört och sett intervjuer och dokumentärer på yotube om hur alkoholen påverkar vår kropp och hjärna.

Jag förstår fullt ut nu hur mycket alkoholen skadar mig. Jag vill inte utsätta mig för det mer.

Lätt? Knappast. Men ändå är det bland de viktigaste besluten jag har tagit i mitt liv. Jag är genuint nyfiken på mitt framtida nyktra liv.

Kram ? (4 nyktra månader idag!)