Femina

Nu kan du släppa taget och vila ut efter avslöjandet. Ta hjälp av AA. Jag har aldrig träffat så många underbara människor i hela mitt liv. Bara gå dit, lyssna och lär. Det kommer att bli bra. ?

Ensammenintestark

Tack för era kommentarer AA och Femina. Vilket bra uttryck, släppa taget. Behöver inte längre upprätthålla nån falsk fasad för min familj. Var ett antiklimax igår efter en så lång tid av smusslande och ångest över min situation.

Ensammenintestark

I dag var jag på mitt första AA-möte. Det var helt ok och ska gå på ett annat på torsdag. Pratade med mitt äldsta barn (26) och min sambo efter mötet. Kändes ok, men overkligt att de nu vet om mitt problem. Och det är verkligen som jag trodde. De har inte haft en aning. Det är egentligen inte klokt för senaste året har jag druckit mig berusad i princip varje dag.

Just nu känner jag mig rädd för nu måste jag klara detta. Finns inga utvägar längre. Inte en helt behaglig känsla.

God natt alla och tack för att ni finns?

Vad starkt av dig att våga gå på ett AA möte!?Nu har du familjen, AA och oss här att få hjälp och stöd av på din resa. Du är inte ensam mera. Det känns som om du kommer fixa det här galant nu.

Kram

Ensammenintestark

Igår tog jag det jobbiga samtalet med mina andra två barn. Det gick bra. De ställde lite frågor och samtalet blev ganska långt. De sa att de inte ser som ett problem att veta (vilket jag trodde, vem vill vara barn till en alkoholist liksom?).

Jag känner ett större lugn nu när allt är avslöjat, men bävar inför det som finns framför mig. Kommer inte vara en dans på rosor, även om jag har mkt större förutsättningar att lyckas nu. Har inte känt något sug dessa dagar, men det kommer garanterat att komma, tycker det ofta brukar komma fjärde dagen. Men imorgon ska jag gå på mitt andra AA-möte, vilket jag tror blir bra som motvikt.

Idag är jag nykter och slipper fundera på om jag ska dricka eller inte?

Rosa76

Det gjorde jag med och det är som du skrev, bara en tidsfråga..Jag var inte stark nog att klara av att sluta utan press, hade jag inte blivit påkommen så hade jag inte varit på dag 70 nu...Det är jag tacksam för! Idag kan jag inte fatta att jag orkade hålla på som jag gjorde, smussla, dricka, köpa, slänga tomma flaskor etc etc...
Jag skulle aldrig våga gå på ett AA-möte IRL, här känner alla, alla...och jag är inte redo att fejsa det. Ingen vet hur mycket jag drack....Kram på dig!

Ensammenintestark

Ja, det skulle nog varit samma sak för mig, Utan avslöjande och svårare att fortsätta när familjen vet hade jag antagligen aldrig kunnat sluta på riktigt, troligen bara i kortare perioder.

Inte för att jag vet att det kommer att gå så mkt bättre nu efter avslöjandet, men det är i alla fall mkt bättre förutsättningar.

Och vilket helvete det är med smusslandet. Tar så mkt energi att köpa, dricka i smyg och göra sig av med flaskorna.

Angående AA har jag känt precis som du. Att jag inte velat möta människor IRL och behöva outa mitt beroende. Men alla som är där sitter i samma båt. För mig var det lite som att trollet spricker i solen. När man vågar prata om sitt missbruk med andra försvinner det mesta av stigmat och skammen.
Så, var inte rädd när du väl känner dig redo. För mig tog det flera år.

Jag ska gå på mitt andra möte imorgon. Inte samma ställe. Ska prova en annan grupp och se hur det blir.

God natt?

Ensammenintestark

Jag var på mitt andra aa-möte igår. Inte riktigt lika läskigt som det första men krävdes stort mod. Lite tråkigt att männen är så överrepresenterade på aa. Ingen annan kvinna där igår. Förra mötet en annan kvinna. Går väl bra ändå, men skulle vara skönt att hitta nån att identifiera sig mer med.

Det känns hudlöst att sitta i grupp och prata inför alla om sina alkoholproblem. Samtidigt en mäktig upplevelse att känna delaktighet med andra med samma sjukdom.

Det har varit svårt att prestera på jobbet denna vecka. Känner mig både fysiskt och känslomässigt trött. Ändå känner jag ett försiktigt hopp gro. Det kanske ändå finns en lösning för mig. Har de senaste månaderna varit så tungt att känna att jag inte förmår göra något åt min situation. Jag som i andra sammanhang klarar mycket och är ”duktiga flickan” som kan allt själv utan att be om hjälp. Men i detta är jag maktlös.

Idag är det fredag och födelsedagskalas. Men det blir ingen alkohol. Det känns inte svårt. Men jag förstår att detta kan vara ett bedrägligt lugn. Kommer att komma utmaningar från a-djävulen när jag minst anar det. Ångesten finns där och driver, men jag får bara låta den hållas.

Ensammenintestark

Sov jättelänge, men det gjorde sambon också. Gick upp vid lunchtid. Känner mig trött men glad att inte ha druckit sedan förra söndagen. Bara fem nyktra dagar, men känns betydligt längre. Känns fortfarande lätt overkligt att alla i familjen vet om min alkoholism.

Suget har hållit sig i princip borta, har iaf inte varit av det svårare slaget. Men är rädd inför vad som kan komma. Den lilla parasiten i hjärnan kan nog hitta på nåt djävulskap framöver.

Tänkte pröva ett kvinnomöte i morgon. Söker fortfarande efter identifiering. Så rädd att a-hjärnan ska övertala mig om att mitt missbruk inte går att jämföra med de som går till aa. Gäller liksom att vara steget före och känna att jag visst hör till.

Jag vet iaf att jag inte vill dricka längre och att jag vill göra en förändring i mitt liv. Hoppas det räcker en bit på väg iaf. Att skriva här och gå på möten måste hålla a- djävulen under kontroll. Mer kan jag inte göra nu.

En skön lördag önskas er alla?. Nu ska jag snart gå på en promenad med kärleken i mitt liv?

Ensammenintestark

Ligger och vrider mig i sängen utan att få nån ro. Känner mig rastlös och orolig på samma gång. Denna sömnlöshet har drabbat mig många gånger förr. Och många gånger har jag tagit till alkohol för att somna. Vilket troligen lett till en sämre sömn och tröttare morgon. Nu får jag helt enkelt ligga där jag gör och hoppas på nån slags dåsighet så småningom. Det är trots allt söndag imorgon.

Tänker på hur många nätter jag lidit av dålig sömn pga a. Ofta somnat fort, men vaknat efter ett par timmar med ångest och svettningar. Jag vill inte det nu. Jag vill vara pigg på morgonen och sova bra utan ångestfyllda drömmar.

Jag skulle kunna skriva en bok om sömnstörningar tror jag. Tyvärr. Har provat allt. Även alkohol förstås.

Efter en veckas nykterhet började jag sova gott. Nu (14 veckor nykter) sover jag som en klubbad gris, går knappt på toa mitt i natten. Håll ut - det blir bättre!

Två tips kan jag bidra med:

1) Tänk inte ”nu kan jag inte sova”. Tänk hellre ”nu ska jag vila en stund”. Stor skillnad på hur dessa två tankar påverkar dina stresshormoner, som i sin tur påverkar sömnen.

2) Använd ljudbok som insomning. Jag sätter på ”Skål ta mig fan!” på Storytel. Lite låg volym men ändå så jag hör vad han säger. Eftersom det är 3:e eller 4:e gången som jag lyssnar på just den boken så behöver jag inte koncentrera mig på vad han säger. Men jag lyssnar aktivt - och då släpps inga andra tankar in i skallen. Jag sätter sovtimern i Storytel på 30 min - och 9 av 10 gånger har jag hunnit somna på den halvtimmen. Enstaka nätter får jag förlänga tiden med ytterligare 30 min, eller till och med mer. Jag lyssnar tills jag somnar.

Kram ?

Ensammenintestark

Hade en fin kväll igår med sambon. Vi var själva och gick ut och åt (i princip tom restaurang).

Han frågade om jag ville dricka vin, innan han hejdade sig. ”Ja visst ja. Har inte tagit in ännu att du inte kan dricka”. Men det gjorde inget. Och förut var det också ett problem om jag tog ett glas vin. Då ville jag ju ha mer. Tog sällan mer än ett glas inför sambon. Vilken livslögn.

Tack Andra halvlek, har faktiskt som metod just att lyssna på mobilen för att somna. Många gånger flera gånger per natt när jag vaknar upp och inte kan somna om. I vanliga fall brukar det oftast funka. Och jag brukar också somna efter typ tio minuter när jag satt 30 minuter som sovtimer:-) Men inte inatt. Somnade kring kl 3. Men känner mig inte så trött idag. Kunde ju sova till 10 eftersom det är söndag.?

Ha en bra söndag alla? Min kommer att bli nykter?

Ensammenintestark

Idag en vecka utan alkohol. Borde kännas bra, men har upplevt detta så många gånger genom försök att sluta det senaste året att jag har lite svårt att glädja mig. Vilket får mig att må dåligt. Känner mig som en dålig och otacksam människa.

Känner mig, som kanske märks, lite låg idag trots att jag borde ha all anledning att känna mig tacksam och glad:

Tacksam att jag blev ”avslöjad” förra söndagen.
Tacksam att jag fick kraft att ta mig till mitt första aa- möte.
Tacksam att jag igår hittade ett möte med bara kvinnor, vilket kändes bra.
Tacksam att jag utan större problem hållit mig nykter i en vecka.

Många pratar om ett ”fönster” som under vissa omständigheter kan öppnas och ge en chansen till en förändring. Den chansen har jag fått nu. Så vet inte riktigt varför jag inte kan glädjas så mkt som jag borde. Men kanske en sorg över att jag inte längre har en utväg? Vet inte.

Detta inlägg blev inte så konstruktivt, men skriver ner mina tankar ändå. Kanske jag kan gå tillbaka och skratta åt min självömkan om ett tag?

En bra måndag till er alla. Min blir absolut nykter?

Det är jättebra att du sätter ord på exakt vad du känner just nu. Ärlighet är den enda vägen.

Och du hittade en massa saker att vara tacksam över - och tacksamhetstankar är oerhört betydelsefulla för vårt mindset.

Bra och dåliga dagar kommer att passera. Huvudsaken är att det är nyktra dagar - då kommer de bra dagarna snart att dominera.

Kram ?

Som jag ser det handlar nykterhetsarbetet mestadels om strävsamhet och envishet. Inte är det så kul alltid. Ganska sällan faktiskt. Effekterna kommer så småningom när vi märker hur vår kropp och hjärna anpassar sig till det "riktiga" livet. Då kan en känsla av inre harmoni och glädje komma. Jag har upplevt det. Men det går upp och det går ned.

Kram!

Ensammenintestark

Ja AH och Charlie, det går upp och ner och är ett jobb som måste göras. Något som min otåliga och rastlösa själ inte tilltalas av. Men det är väl bara att bita ihop.

Var på aa-möte idag igen. Fjärde mötet på åtta dagar, men det känns nödvändigt. För att verkligen lyckas har jag förstått att man gör de tolv stegen och har en sponsor. Men bara att lyssna på alla fina människor som delar sina tankar och erfarenheter är så värdefullt för mig. Inser mer och mer betydelsen av att ge upp alkoholen för något annat istället. Jag vill så gärna hitta detta annat. Verkar så mkt bättre än ett liv med alkohol.

Idag hade jag ett starkt sug på kvällen. Jag sänder en tacksam tanke till min sambo som tagit hand om nyckeln till barskåpet. Annars hade det kunnat sluta illa.

God natt alla?

Ensammenintestark

Att hålla sig nykter. Men hade kraftigt sug idag på eftermiddagen. Jag åt en bit bulle och en macka, vilket stoppade suget, men det var ett offer jag gjorde för min vikt. Förutom alkohol tror jag absolut att jag har ett kolhydratberoende. Jag har gjort ett förnyat försök att undvika kolhydrater eftersom jag vet att det på sikt minskar både a-sug och hunger. Men av två onda ting fick jag idag alltså ta till sockret för att dämpa mitt a-sug. Känns som att suget övermannar mig och tar bort allt förnuft. Lätt panik. Jag borde ju hellre liksom stanna upp och vänta in. Måste jobba på det.

Igår hade vi ytterligare ett födelsedagskalas. Jag grillade nykter för första gången på många år. Det var både svårt och lätt på samma gång. Svårt att sätta igång grillritualerna utan den obligatoriska drinken. Samtidigt lätt att njuta av maten på ett annat sätt. Alkoholen brukar liksom dämpa mina smaklökar och lockar mig alltid att äta för mkt. Men inte igår. Och det var så skönt att vara nykter med min familj.

Idag lite jobb i trädgården. Har försått jättemånga fröer och huset ser ut som ett växthus. Jag och sambon ska fylla två pallkragar i morgon så det blir mer plats att sätta ner allt. Jag gläds åt växterna, men har varit väldigt trött igår och idag. Vet inte varför, men blir väl bättre så småningom.

Är skönt att få vara nykter. God natt alla fina??

Hej. Eftersom jag kände igen mig så mycket ville jag ge dig mitt råd att strunta i kosten så länge. Det är en jätte insats att sluta/dra ner på dricka och det är så typiskt att man direkt ska fortsätta slå på sig själv att man ska äta bättre, motionera, leva sunt o.s.v.. Låt god mat och lite sötsaker vara din flykt nu när suget är som värst, jag lovar, du har hela livet att ta tag i det sen och som du redan märkt så är det mycket lättare att äta lagom när man inte dricker, det kommer av sig självt och styrkan att ta tag i andra laster sen, men en sak i taget! Jag har hela mitt vuxna liv drömt om att jag skulle äta bättre och träna regelbundet och nu är jag där, när jag slutade dricka så löste det sig! Givetvis också med vilja och jäklar anamma men innan så gick det bara inte.

Jag håller med pianisten om att vara lite tålmodig med vanorna. Jag rivstartade i januari med strikt lchf och körde detta första två månaderna, gick ner 7 kilo och höll mig nykter. Så småningom och ju längre tid nykter kände jag själv att jag var tvungen att göra en djupdykning i mig själv, dvs att detta inte var en längre vit månad, utan en mer omfattande ändring i livet. Nu känns nykterheten i balans, och jag du funderar på hur jag bäst ska skapa förutsättningar för att gå ner mina återstående 5- med ett par nya 2 kilon. Tänker att sommaren är en aktiv tid för mig och att det nog ger sig, i de lägen som du beskriver tycker jag bulle eller macka är minst sagt rimligt att ta till.
För mig har projekt nykterhet verkligen fått mig att fundera och kanske förändras, hitta nya projekt, Tänka över mitt liv. Önskar dig massor av lycka till.Håller med om att grillningen blir annorlunda men precis lika gott, jag njuter verkligen av goda saker, även det enkla. Kram!

Ensammenintestark

Ja, du har helt rätt pianisten. Alkoholstoppet tar otroligt mkt energi och det är inte läge att ”banta” samtidigt. Det är möjligt att det är fel tänkt av mig, men jag försöker hålla tillbaka kolhydraterna som en hjälp mot a-suget. Det gäller dock att äta tillräckligt, vilket jag nog inte gjorde igår. För mig verkar hunger och a-sug hänga ihop.

Men jag vet att jag kan vara för hård på mig själv när det gäller maten. Är bara så less på att ha gått upp 15 kilo senaste två åren och fått högt blodsocker på köpet. Min förra strategi i våras var att inte tänka på vad jag åt och unna mig god mat/ godis för att hålla undan a-suget. Med påföljd att jag gick upp ännu mer och skapade mer självhat som delvis la grunden för att återgå till drickandet. Ett beroende ersätter och tar över det andra, liksom. Kombinationen alkohol och kolhydrater är väldigt dåligt för mig. Men det verkar också som att det ena beroendet blir värre när jag tar bort det andra.

Så min strategi nu är att grunda med kolhydratsnål mat och inte gå hungrig. Idag Har jag ätit äggröra och kalkon. Känner mig mätt och inget sug varken efter kolhydrater eller alkohol för närvarande. Det känns bra?.