Precis när det känns som det går FÖR bra så kan alkoholdjävulen göra en framstöt. Viska i ditt öra: ”Det gick så lätt, du är nog inte alkis, du kan nog dricka lite.” Och då är det viktigt att bokstavligt talat direkt ryta tillbaka: ”Nej, glöm det. Jag ska INTE dricka”.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter!

Att det upplevs lätt beror sannolikt på att du verkligen har bestämt dig. Stängt alla bakdörrar. Spikat igen dem. Plus att du fokuserar på det positiva med nykterheten. Det är två viktiga framgångsfaktorer.

Kram ?

Dag 73, måste påminna mig själv!! 73 dagar utan en droppe!!
Jag fattar inte att det går såååå bra!! Så härligt! Nu kan det bara gå utför....:/

Närmar mig 3-siffrigt! Känns bra allting! Men jag fattar inte varför jag drömmer om att jag super och gör bort mig och är tillbaka till det gamla....skönt att det bara är drömmar iaf :)

Ja precis det är planen, MINST året ut! Sen får vi se! Men trivs bra med nykterheten, känner inget direkt behov av att dricka, så får se som sagt

Ja precis det är planen, MINST året ut! Sen får vi se! Men trivs bra med nykterheten, känner inget direkt behov av att dricka, så får se som sagt

Det går fortsatt enkelt, känner mig bortskämd...hoppas det håller i sig! Förutom mardrömmarna om alkohol då....

En fundering jag haft på senaste tiden är OM jag skulle ta tex ett glada vin på nyår, kommer jag njuta då? Eller kommer det kännas ångest laddat? O bara fokusera på ”jag får bara ta en, inget mer”

Spontant känns det som att jag inte kommer njuta o känna mig avslappnad av det

Känner själv att det är helt onödigt att dricka alls. Jag vill och vågar inte ta den risken. Förstår inte hur alkohol skulle göra något festligare för mig. Jag kan köpa god alkoholfri bubbel istället, och behålla alla mina sinnen hela kvällen.

Kram ?

Absolut! Men planen från början var avhållsamhet året ut, nu närmar det det sig det, men precis som
Du säger så är suget borta, varför skulle jag då dricka? Nää
Jag tror jag fortsätter såhär ett tag till :)

Dag 3. Är på en konferensresa och håller mig i skinnet. Har knappt klarat av och prestera. Men abstinens är strax borta och jag har nu klart för mig att jag är nog inte en person som kan dricka måttligt. Även om det gått jättebra senaste 1,5åren, då jag druckit måttligt och även festat nångång utan att balla ur. Men detta kändes inte ok. Kändes som allt var som ”innan” igen. Så jag ska komma på fötter igen! Jag har precis blivit pappa och han förtjänar en pappa i sitt liv som inte förstör för sig själv!

@Majkenlarry så bra att du tagit nya tag👍 Att ha blivit föräldrer är en superbra motivation till att avstå alkohol.
Vi festade ganska rejält i min ungdom men när barnen kom och under deras uppväxt drack jag minimalt. Nu är de dock utflugna och då smög sig drickandet på igen. Lycka till och håll ut🙂

Tack för stöd! Inne på 5 dagen nu och abstinensen/ångesten börjar försvinna. Kom hem till min familj idag och kände en sån stor lycka av vilken fin liten familj jag får ha :)

Men grämer mig ändå med bakslaget/återfaller i lördags…känns så onödigt lixom

Ja, kanske onödigt med ett återfall, men också ett tillfälle till lärande tänker jag. Tänker att det där ångestpåslaget både orsakas av alkoholen och att det inte gick bra. ”Druckit måttligt” skriver du. Det är att leka med elden tänker jag (som numera dricker sparsamt och mer går mot helvitt). Jag satte upp en massa gränser för när jag fick dricka, och det var bara när jag mådde bra och högst 2 glas (små). För mig är det nödvändigt att det inte är medicineffekten jag vill åt när jag dricker, eller ruset (men det gillar jag inte). Det är farligt att laborera med måttligt. Tänker att det är mycket känslor igång när man är nybliven förälder GRATTIS och att sånt påverkar när man försöker dricka måttligt.
Helvitt är såklart både enklast och bäst, annars måste man nog verkligen vara på sin vakt innan varje tillfälle. Det är så lätt att flytta gränser, tänka lugn och avslappning, samhörighet. Och när varje glas måste vara ett aktivt val är det i ärlighetens namn väldigt få (om ens några) som passerar.
Ha det fint nu med det viktigaste i livet som skänker mer lugn och harmoni än något annat.