Om 10 min! Sitter med en kaffe i handen. Det var supertrevligt!
Jag sa att jag inte orkade vara bakis längre och fick lite gliringar och det var tuffare än jag trodde att berätta men de förstod och fick ett ”det är starkt”. Så inga problem.

Grejen är att de två jag hängde med dricker väldigt lite så jag upplevde inte alls att det blev fyllesnack så jag hade minst lika roligt utan alkohol denna gång.

Stor vinst för mig att gå ut nykter med mina bästa AW vänner. Nu vet alla om mina nya vanor och ingen kommer gnälla.

När jag kommer hem ska jag kolla på film och kan krama barnen utan att lukta sprit.

Imorgon när jag vaknar så är jag pigg utan ångest och kommer köra ett ryggpass och leka med barnen.

Alkoholen behövs inte i mitt liv.

Trevlig helg allihopa!

AmandaL

Tack för inlägget! Det kändes motiverande för mig att höra. Jag är själv lite rädd för att börja berätta för folk i min närhet att jag avstår alkohol nu, säkert också för att jag inte helt litar på mig själv att det kommer hålla särkilt länge, men det kanske är en lättnadskänsla när man vågar berätta! Tack som sagt för inlägget, det behövde jag läsa!

Känner så väl igen mig AmandaL. Det har varit några gånger i livet där jag sagt att jag inte ska dricka mer och gått i terapi för att sedan börja dricka igen. Det var dock när jag hade planen att ”endast dricka lite” som gick käpprätt fel.

Nu när jag själv har bestämt mig för att sluta så behöver man ju inte (om man inte vill) berätta hela livshistorien till kompisarna man hänger med att man inte ska dricka. Man kan bara säga att nä, jag ska inte dricka idag utan längre förklaring.
Man är inte skyldig någon en förklaring, det räcker med att du vet så är det bra sen.

Men jag upplever det som positivt att berätta. :)

AmandaL

Tack! Det är verkligen motiverande för mig att höra.. jag läste lite på en av dina andra trådar och ditt och mitt alkoholbeteende verkar väldigt lika. Jag skäms över hur jag betett mig i relationer när jag varit full, så otroligt mycket jag har gjort som jag inte borde ha gjort. Det känns som att jag hittat rätt när jag hittade till det gör forumet. Jag har förstått under en längre tid att jag inte kan dricka på det här sättet, trott att det ska gå att dricka någorlunda normalt men nästan varje gång faller jag tillbaka till mitt destruktiva alkoholmönster, tack för att du delar med dig och berättar att du också gjort det, jag skäms över att jag inte klarat att sluta förut! Jag har haft 1,5 år nykter i två omgångar men ja nu är jag här igen och behöver börja om! Andra dagen idag ;)

Det förklarar trängseln på parkeringen och inne på bolaget idag! Det hade jag helt förträngt. Hade inte hänt i mitt förra liv att jag inte hade haft koll på det ?

Kram ?

Nu sitter jag med ettåringen i knät på morgonen och njuter av solen.

Förut hade man varit bakis nu med brutal ångest vad man gjort och legat i fosterställning med spyhinken. Men nu är det en go morgon istället.

Riiiiiktig härlig känsla nu!!!!!!

Din glädje över nykterheten strålar starkare än solen ända hem till mig.

Blir helt varm inombords av glädje för din skull. Och för min skull, och för alla andra här på forumet som har bestämt sig för att aldrig ta det första glaset igen.

Det finns en enorm lättnad i det beslutet.

Kram ?

PS. Du har kanske inspirerat någon-några AW-kompisar att följa i dina fotspår. Att hjälpa andra är en enorm hjälp även för sig själv.

Tack för era fina inlägg, gillar att hänga här och skriva av mig.

Söndag idag. Vaknade 06:00 av barnen,Axelträning sen planering och barnkalas, handla, grilla, röjs i kök, lägga barn och sen tv.

Man hinner med mycket när man inte är bakis med en spya i halsen.
Hahaha

Hej på er och TS.
Jag har läst igenom det mesta och ett stort grattis till att du TS varit nykter så länge!

Jag har också tankar på att bli nykterist.

Jag har alltid druckit socialt och är orolig hur det blir med det sociala nykter.. kände du oro i början ? Vad gör man när rastlösheten kickar in .. ibland har jag när jag fått extremt alkoholsug tränat gärnet men inte ens då verkar det milda suget oså blir det att man dricker o kan inte sluta dricka o sen minns man knappt kvällen, natten. Det var kul dem 2 första glasen sen dricker man bara snabbare o snabbare. Jobbigt

Hej Moonlight.

Det har varit en lång process för mig. Kortfattat så här ungefär.

Börja dricka vid 16-17 års ålder. Alltid fullast och älskade känslan av att vara dyngrak.

Likadant vid Universitetstiden.

När man började arbeta sedan efter
Utbildningen och jag var runt 24-25 började problemen bli riktigt stora. Ångest och mina fyllor började få konsekvenser. Jag har fått byta jobb pga pinsamheter och inte arbetat pga bakfylla etc och alltid mått dåligt pga alkoholen.

För 10 år sedan blev jag dyngrak på en julfest och sökte hjälp. Men då skulle jag inom mig ”lära mig att hantera alkoholen”.

Det fungerade inte alls och efter liknande händelse i Februari nu så är jag säker på min väg framåt med nolltolerans.

Det är oerhört skönt att slippa lägga oro och energi på att man ”ska klara av att dricka normalt” inför festerna.

Idag är jag äldre också, jag vill inte springa på krogen, hellre hemma i gymet eller med familjen så jag förstår din fråga.

Men det ger sååååå jääääädra mycket positiva effekter i livet att bara sluta med alkohol så du inte anar! Mitt tips till dig är. Kör helnyktert ett tag så kommer du inte vilja gå tillbaka.

Fester och tillställningar kan man gå på nykter, inga problem. Man är med i början den roliga stunden o drar när det bara blir patetiskt fyllesnack och stå i kebabkön vid 04:a.

Go for nolltolerans! :)

Fråga gärna mera om du vill bolla mer ideer.

Ensistachans

Jag sökte mig hit efter ångest från helgens bravader för att söka lite stöd hos personer som genomgått samma sak som jag. Jag har inget missbruk som gör att jag dricker varje dag, mina alkoholproblem ligger i att jag dricker för mycket när jag väl dricker. Jag känner igen mig så väl i ditt allra första inlägg och idag påbörjar jag min egen resa.

Jag har sagt så många gånger att jag ska ta det lugnt, bara dricka 2 glas osv. men så står jag där klockan 3 på natten och gråter. Jag förstör relationer på grund av det här och jag har inte råd att göra det. Jag vet att jag kommer må så dåligt av att förlora min partner och vänner, mer än jag kommer må dåligt av att inte dricka alkohol. Utan alkoholen kan jag äntligen fokusera på min träning som jag vill och kanske att jag influerar min partner att ta det lugnt.

Det har varit spännande att läsa igenom din tråd och jag inspireras till att bli en bättre version av mig själv helt utan alkohol. Jag hoppas att min partner väljer att stanna kvar och få se förändringen och se den bättre versionen av mig, den som han faktiskt föll för. Så att han och jag kan leva lyckligt tillsammans utan oro för att det ska gå så långt på helgnätterna/kvällarna.

AmandaL

Välkommen hit ensistachans! Jag är precis som du! Din berättelse kunde varit min egen på vart enda ord! Jag är inne på min femte dag som nykter nu, det känns så skönt att ha bestämt sig för att inte vara fullast överallt när det väl gäller längre! Välkommen hit ?

Känner som vi har väldigt lika problem ensistachans.

Jag trodde ju aldrig jag hade alkoholproblem för jag satt ju inte på bänken och drack 24/7. Det har varit grundproblemet för mig och det som gjort att jag har förnekat mina problem länge. Problem har man bara om man sitter och super hela tiden, inte om man festar hårt och gör bort sig gång på gång på gång på gång på gång....

Jag gillar verkligen tanken på att jag vet att efter en öl är det kört. Många som har olika taktiker etc och ska förhålla sig till ett visst sätt kommer få trippla utmaningar så fort alkoholen är i kroppen efter första ölen/glas vin.

Nykter är det svårt att hålla sig till sin taktik, vad är det då efter två öl i kroppen. Då skriker min kropp "Nu är det fest! MERA" sen är det kört.

Nolltolerans is the shit! =)

Jeeez va trött jag är efter en hel dag med kidsen....

Meeeeen inte bakis eller ångest! Hehe

Fasen vad jobbigt det är att äta mat när det är varmt. Mitt stora i-lands problem just nu. Haha

Inte en droppe A sedan jag signade in mig här. Going strong!

Ha en bra dag alla!

Har fått en lite jobbig ångest/tankegång de senaste veckorna.

Går väldigt mycket igenom mina incidenter som hänt under fyllan i min ungdom och även senare och önskar att de var ogjorda.

Vet att det är bara framåt som gäller men jag önskar verkligen att jag hade varit trygg som ungdom med hög självkänsla som jag har idag.

Den ekvationen är oftast svår men jag tycker livet är så bra nu senaste åren där min självkänsla ökat enormt. Mycket tack vare mina företag och att jag lär mig hantera ”konflikter”.

Min låga självkänsla beror såklart på uppbäxt med alkoliserad förälder men även andra faktorer som varit värre.

Idag är jag bättre på en sak som har plågat mig hela livet.

Om jag inte vill göra något idag. Ja, då gör jag inte det.
Tidigare har jag alltid ställt upp även fast jag inte velat för att vara snäll.

Många kvällar som slutat i fylla har varit pga att jag gått ut fast jag inte velat. Då är det skönt att supa ner sig fort om man tex inte trivs med de man gick ut med.

Igår ringde en kollega på kvällen och jag hade fullt upp med kidsen och var trött och orkade inte prata i telefon. Så jag svarade inte. För tre år sedan hade jag aldrig prioriterat mig själv först.

Låg självkänsla är farligt. Ett av mina stora mission är att mina barn ska ha väldigt hög självkänsla innan de är vuxna. De ska tro på sig själva och inte göra ett skit som de inte står för eller vill.

Jaja lite svammel, men detta är senaste tidens tankar som kommee igen och igen.

Trevlig Torsdag!

Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Nu är du en god förebild för dina barn genom att du står upp för dina behov och dina åsikter.

Det som är gjort går inte att göra ogjort. Men jag tror det tillhör läkningsprocessen att det förflutna kommer upp sådär. Det du gjorde då strider med dina värderingar idag, och det är smärtsamt. Men det är nog något man måste förlika sig med.

Var tacksam och glad över att du lyckats bryta det negativa arvet ??

Kram ?

Förrut var det vardag med dåligt mående,inget jag reflekterade över.Det var ju värt det bara jag fick dricka vin.Idag är självkänslan svajjig hos mig också,det kommer bara över mig dessa dåliga tankar.
Jag har bett om tips här på forumet men det verkar inte så lätt Yzfr1.Så fint att du tänker ett steg längre, att dina barn ska ha bra självkänsla ⚘Och vi får ta hand om oss själva och våra inre barn⚘
Kram Pilla

Dagens FETTips är att dricka cola eller lyxigt ramlösa etc i finare glas!

Ta ett fint ölglas eller vinglas och fyll med IS, sen lite frukt och dra på ramlösa! Otroligt mycket godare än ikeaglasen!

Mycket av känslan sitter i glasen, så varför bara dricka nervgift i dem? Nej för fan, dessa glas skall användas till alkoholfritt!

Nu är jag inne på min FJÄRDE månad utan alkohol! Hurra för mig och är helt övertygad om att jag för första gången är på rätt spår!

Hare gött!