Hej är ny här och jag har kommit hit för att jag behöver en förändring. Jag är 22 år och är student i en medelstor stad. Studentlivet är ju verkligen skit roligt och det är en stor möjlighet till att både utveckla sig kunskapsmässigt och socialt. Denna vecka börjar den så kallade nollningen och det är med både glädje och oro som jag gör mig redo för detta. Nollningen kretsar kring en sak och det är fest. Under två veckor så kommer vi studenter att mer än 10 dagar med aktiviteter där alkohol kommer att finnas med i bilden.

Min egen relation till alkohol är väldigt komplicerad. Jag blir nästan alltid för full. När jag blir för full så får jag personlighetsförändringar som gör mig till en person som jag skäms över och en person som jag inte vill ha något med att göra. Första gången jag drack var jag 14 år gammal och jag har nu på senare tid förstått jag alkoholen har hjälpt mig att bli en mer social person. Jag är ofta blyg i sociala sammanhang och jag har myntat yttycket bryg. Bryg är man när man är så blyg att man uppfattas som dryg. Jag gömmer alltså min blyghet i nyktert tillstånd med en dryg fasad. När jag väl dricker sedan så behövs inte dena fasad längre och jag kan vara mer social. Problemet är att jag är känslig för alkohol och blir enkelt full och att jag inte vet när jag druckit för mycket.

Jag har gått igenom en rätt tuff vår och sommar som sedan lett mig till beslutet att jag vill skapa den bästa versionen av mig själv och att jag vill lägga tid på att utveckla mig själv som person. På den listan över saker som jag måste jobba med för att just skapa den bästa versionen av mig själv är att få bort den fulla versionen av mig själv. jag dricker för att jag ska ha kul och festa med kompisarna med sanningen är att inte ens jag själv skulle vilja festa med mig själv när jag dricker. Jag upplever sedan en otroligt stor skam när mina kamrater sedan pratar om mitt beteende på fyllan. Vill kunna vakan upp efter en festnatt och prat om alla trevliga människor vi träffat och dom roligt galna sakerna som vi gjorde den kvällen.... Istället så vaknar jag med ångest över att jag sagt eller gjort något dumt och framför allt skämt ut mig till människor som inte känner mig. För det är så att dom som känner mig vet att jag inte är en "idiot" utan det är något som bara inträffar på fyllan. Om jag ska kolla på när jag hr som roligast på en festkväll så är det på förfesterna. Där trivs jag och har alltid roligt utan att skämma ut mig men det är när senare på kvällen som allt ofta går åt helvete. Jag tror att jag har en tendens att kunna bli för övertaggad och på så sätt dricka för mycket.

Eftersom mitt drickande är ett sätt att täcka över min blyghet så är det nog min blyghet jag bör arbeta med. Min blyghet grundar sig i en dålig självkänsla.

Jag har nu på senare tid fått upp ögonen för att dricka vin. Vin för mig handlar inte om att bli berusad utan det handlar mer om själva smaken.

Mitt största problem handlar alkohol och sociala sammanhang. Jag skulle aldrig få för mig att dricka i mi ensamhet eller öppna en flaska vin för att dricka själv. Detta skulle aldrig hända mig utan det är bara i sociala sammanhang detta händer och då har jag svårt att kontrollera detta.

Detta inlägg har varit väldigt ostrukturerat men jag har bara skrivit det som kommit ifrån mitt huvud.

Men jag viil gärna höra vad ni har att säga och om ni har goda råd så får ni gärna ge dom till mig. Jag behöver höra olika perspektiv så jag kan få tillgång till så många olika synsätt som möjligt för att just kunna uppnå den bästa versionen av mig.