Pennyh

Har nu varit alkoholfri i tio dagar. Mycket nöjd och tillfreds med mig själv, inte så mycket sug...
Men sorgen, sorgen över att aldrig mer få dricka...hur hanterar vi den?
Jag har lovat mig själv och min familj att leva ett nyktert liv hädanefter, jag kan verkligen inte kontrollera mitt drickande.
Ett glas blir alltid till fyra eller fler!
Lever ett välordnat liv med sambo och två tonåringar hemma, dottern har flyttat hemifrån för ett par år sen och precis fått barn så nu är jag mormor??
Framgångsrik på arbetet som egen företagare, tränar 4-5 pass i veckan och lever på det hela taget ett hälsosamt liv.
Varför dricker jag? Varför VILL jag dricka?
Det har ju helt klart eskalerat i takt med att barnen blivit äldre?
Jag älskar känslan av lyx och att bara vara jag, svepa runt som en Hollywood-fru med ett glas vin i handen när jag är ledig???‍♀️
Fy fan va patetiskt...?
Dygnen i nykterhet har varit förhållandevis enkla men jag har fortfarande inte riktigt förlikat mig med tanken att aldrig mer ta ett glas vin.
Man måste ju inte leva i total avhållsamhet tänker ni kanske...men jo, jag måste det...för ett glas vin blir aldrig bara ETT, det blir alltid en hel flaska?
Och i takt med att jag kommit att tåla en större mängd alkohol så stannar det definitivt inte vid ett glas.
Annars lever jag som vanligt, jobbar som vanligt, tränar som vanligt, äter som vanligt...men fan vad mycket tid jag har över när jag inte sveper runt med ett glas vin i handen?
Tvättkorgen är aldrig full, det finns alltid matlådor, det är i princip alltid välstädat...är det så här andra lever? De som inte tycker att det är självklart att dricka vin varje dag...
Visst känner jag sorg men tänker på relationerna med mina nära, stödet jag får. Visst är jag skamsen över att mitt drickande är ute i ljuset men familjen får mig iallafall inte att känna skuld. Dom känslorna är jag så bra på att lägga på mig själv.
Vet inte hur jag ska avsluta detta inlägg så jag går och tar en kopp kaffe till, ☕️ livets dryck?
Vi hörs?

Lilun

Förstår hur du menar, känns som att man mister något, speciellt nu när solen kommer fram. Men man mår ju egentligen så mycket bättre utan. Jag kan inte heller bara ta ett glas eller 2 öl det blir alltid alltid för mycket. Det är tråkigt att det är så, men nu är det ju så och precis som du säger, finns ju kaffe :p

Pennyh

Såg att du, precis som jag är ganska ny här... det hjälper mycket att läsa i forumet, vi alla går ju igenom samma saker?

Fröet

Under de första veckorna av min nykterhet kunde jag ibland nästan få panik när jag tänkte, aldrig mer.
Nu har det gått två månader och jag har vant mej, får iaf inte panik längre när jag tänker på det.
Den här sorgen, tomheten, att något fattas kommer väl att alltid finnas. Och som vi får leva med?

Jag mår jättebra på alla sätt nu.
Och du som har träningen har ju en fördel, för egentligen så vill du väl inte förstöra din kropp med A-giftet ?

Kram

Hej Pennyh!

Och välkommen till forumet.
Jag skrev ett inlägg för någon vecka sedan, om just sorgen efter man insett att det inte går att dricka länge.
Du kan kanske få en smula hjälp av att läsa det.
Jag önskar dig verkligen lycka till, och tveka inte att be om hjälp.
Mvh Bo

mig var det enklast att från första början bara se fram emot en dag i taget. Det blir mer greppbart och jag kan använda dagen idag till att lära mig mer om mig själv och vad jag egentligen är för en person.

På så sätt knallar dagarna på och dagar blir till veckor,som blir till månader.....ja du fattar :-)
Från först stund fick jag rådet att alltid ta ett beslut om att inte dricka just idag oavsett vad som än händer. Och då blir livet också greppbart och jag behöver inte oroa mig för framtiden.

Välkommen hit och skriv och läs massor på forumet för det hjälper så mycket mer än man kan tro !

Pennyh

....för era kommentarer och stöd. Känns otroligt skönt att veta att man inte är ensam!
Det stora eldprovet är imorgon då jag är helt ledig, alla andra är på jobb och i skola ? du brukar jag dricka rätt hårt...
Men, jag ska vakna imorgon bitti och fatta beslutet, att INTE dricka??

JohanK

Välkommen hit!
Jag känner så himmla väl igen mig i din sorg att man aldrig mer kommer kunna ta den där ölen/vinet & så vidare..
Tror att vi får leva med den, tyvärr. Dock så tror jag att det kommer bli bättre &b ättre ju längre tid man håller sig nykter.
Ni alla få ha en fortsatt fin söndag!

Pennyh

Tänker att jag får sätta det i relation till nåt annat för att få perspektiv, jag har ju inte förlorat båda benen ?(inte du heller hoppas jag?)...

Pennyh

Det värsta är att jag har fått bra resultat och tappat 8kg sedan i oktober samtidigt som jag hinkat rätt mycket...taskig morot att sluta då.... men hjärnan är ju med på tåget igen och det finns ju fler fördelar att sluta dricka?
Imorgon blir det ett tungt benpass ??

Pennyh

...dricka!
Jag ska städa, träna, läsa, kolla dokumentär på svtplay, laga mat för veckan, ta en promenad på stan och handla lite, vila, kanske jobba lite hemifrån, ringa mamma, dricka kaffe, läsa foruminlägg, kanske blåsa via FaceTime om Han ber mig....
Det blir en toppendag!??

Godmorgon!

Det låter som om du har en bra plan för dagen.
Ha en bra nyckter dag!
Mvh Bo

Visst är det en sorg att inse att man inte kan dricka alkohol. Det tycker jag att man måste få erkänna även om alkoholen medfört stora problem. Det är en lättnad då man kommit så långt att man lyckats sluta men blandat med sorg över hur det blev så här.
Såklart blir det ett nytt sätt att leva som man måste vänja sej vid. Många tillfällen då man måste tänka annorlunda. I början också hitta på ursäkter till varför man inte dricker i olika sammanhang.

Som nykter i snart åtta år kan jag berätta att lyckligtvis går sorgen över! Ha tålamod, det blir bättre. Jag vill minnas att det inte tog så lång tid heller. Stoltheten och lättnaden tar över. Jag kände ofta eufori det första året. Sån glädje över att jag brutit. Skriv ner alla fördelar med nykterheten istället för att fundera på vad man saknar. Skriv också ner vad man inte saknar. Friheten tycker jag är det största. Fundera på hur mycket ordet Frihet innefattar i avsaknad av alkohol.

Fortfarande finns det glimtar av förargelse över att jag inte kan dricka. På resa då jag skulle vilja vara som ”alla andra” och kunna dela en flaska vin med min man. Men verkligheten var ju inte riktigt så mysig. Spela filmen till slut vid såna tillfällen är ett bra tips.

En dag i taget funkar säkert för många men passar inte mej. Jag måste ha klart för mej från början att det är slut, aldrig mer. En dag i taget skulle ge mej ett löfte om att kanske nån gång sen. Visst, inte dricka idag fungerar givetvis men mitt aldrig mer har hjälpt mej att acceptera och bearbeta. Vi är alla olika och får pröva oss fram.

Lycka till! Mitt budskap i korthet är att sorgen försvinner. Och den som funderar på vad man ska fylla tiden med istället, jag kan lova att det ordnar sej med det också;)

Pennyh

Fantastiskt bra skrivet!
Jag är nån sorts blandning av att ’ta en dag i taget’ och att på allvar ha bestämt mig... vet ju liksom innerst inne att jag inte har något alternativ??‍♀️ Och jag känner mig än sålänge ok med detta enda alternativ, har väl kanske liiite tur här då min sambo inte dricker längre pga sin träning, han har inte druckit på ett år och saknar det inte...
Vi har ett välfyllt vinställ men det är ointressant för mig, mer en inredningsdetalj...
För...som du skriver...Spela filmen till slut??Så jäkla bra, det är nog det jag gör utan att ha satt ord på det!
??????

Pennyh

....på två hela dagar??
14 hela dagar utan alkohol ? kan inte minnas när det hände senast!
Jag har i princip lagt om hela livet och skapat nya rutiner som jag försöker följa ?
Hundvalp på väg, flyttar in på söndag, perfekt tajming, kommer antagligen inte ha tid att känna efter om jag saknar vinet.
Jag vet att jag antagligen befinner mig i smekmånadsfasen fortfarande och att det kommer dyka upp svåra dagar. ☁️ Men då ska jag försöka hitta känslan jag har inom mig nu ☀️

Den känslan skulle man vilja konservera och ta fram vid behov ? Riktigt så happy är inte jag, men jag är fortsatt bestämd i mitt beslut.

Full fart mot tredje nyktra helgen!

Pennyh

...??‍♀️Mot tredje nyktra helgen??
Känner mig otroligt stark och pigg i skallen...min sociala fobi och min panikångest har minskat sedan jag slutade förtära vinet, det var verkligen ett helt okontrollerat förtärande ??‍♀️
Ger mig själv ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️