Polpotkin

Hej alla,
I går beslutade jag mig för att nu får det vara nog. Mitt drickande har sedan flera år tillbaka varit skadligt för mig och min omgivning. Det började för 4 år sedan då jag var förlovad med min dåvarande sambo. Det tog slut pga mitt drickande och inte ens det fick mig att sluta. Tvärt om det gav mig bara friheten att dricka mer. Träffade en ny tjej som jag i dag är förlovad och bor med. Men i förrgår så rasade allt, fasaden brast. Sambon hittade urdruckna ölburkar i en väska och på andra ställen i lägenheten. Hon var chockad och kunde inte förstå något då hon inte hade märkt något över huvud taget trots att jag varit berusad hemma så många gånger. Har dolt mitt missbruk allt för väl för henne. Fick ett ultimatum att jag skulle sluta med spriten om jag ville ha henne kvar. Vi har redan planerat för bröllop och att skaffa barn. Känner just nu att detta var det bästa som kunde hända mig. Detta är inget liv att ha. Är dock rädd för hur detta ska gå och om jag klarar det. Kan jag verkligen klara detta? Känner dock att jag har stöttning från min sambo även om hon såklart är sårad och ledsen. Hon sa att hon inte visste om hon kunde lite på mig mer vilket jag kan förstå. Mår såklart skit, har ångest och är rädd för att förlora henne. Men nu har jag bestämt mig. Är här för jag känner att jag behöver allt stöd jag kan få och jag har läst här en del innan och alla verkar så underbart stöttande. Kände även att detta verkar vara ett bra forum bara för att skriva av sig.
Allt gott till er alla!

Bra att du har hittat hit, välkommen! Är egentligen bara bra att din sambo avslöjade dig, då har du större
chans att komma ur alkoholträsket i tid. Ta den chansen nu, och läs och skriv mycket här, det är en väldigt bra hjälp för att hålla sig nykter när det är tufft.
Ta dag för dag, eller tom timme för timme de första dagarna. Ganska snart kommer det kännas bättre.

Kämpa! det är värt det till 100 procent.?

...till din andra dag, och till en partner som stöttar,
Och grattis till att du hittat hit.
Läs, skriv, här.
Ta en dag i taget.
Livet blir väldigt mycket bättre utan att ljuga, skämmas, dricka.
En dag i taget blir många dagar, och fördelarna kommer snabbt.
Heja!

Skriv och läs mycket här på forumet så ska vi peppa och stötta så mycket vi kan!

Själv är jag nykter dag 40 och det känns som ett av de bästa beslut jag har tagit i mitt liv. Jag vill inte dricka alkohol, det är mitt val och mitt beslut ?

Polpotkin

Hej alla fina människor!
Laddade ner en app i går som heter Sober Time. Den håller koll på hur långt tid man har varit nykter samt hur mycket pengar man har sparat osv. Laddade ner den för att motivera mig själv men jag kan säga att i dag är det tufft som fan. Hela min kropp vill bara gå till systemet och handla. Suget i min mun är något jag aldrig har upplevt förut. Har väl inte panik riktigt än men det börjar närma sig. Har någon några bra tips för att motverka detta på något sätt? Fundrade på att gå en lång promenad i det fina vädret men är nästan rädd för att gå ut för jag vet att stegen så lätt kan styras mot det där hemska stället eller någon krog. Börjar också oroa mig för om jag ska få delirium eller liknande snart. Har läst att det kan vara sjukt farligt. Försöker hålla tankarna borta med att spela på datorn och att läsa här. Älskar och laga mat och tänkte grilla i kväll men se där då kommer tankarna om att fan vad gott det hade varit med en öl när man grillar. Det är så sjukt många aktiviteter i vardagen som nu är så kopplade med intag av alkohol eller berusning. Tog mig i alla fall iväg och handlade med sambon i dag och bunkrarde upp med saker som jag uppskattar. Köpte även B- vitamin då jag läst att det ska vara bra att ta i nuläget. Någon som har någon mer rekommendation om vad som bör köpas? Till och med i affären var jag nära att gå bort till hyllan med alkoholfri öl men kände att det inte var en bra idé och höll mig borta vilket jag är stolt över. Sambon vill dricka vin till maten i kväll och gick in på Systemet och köpte en flaska, jag gick till en annan affär så länge och kollade på annat. Konstigt nog så känns det ok för mig att hon ska dricka vin i kväll. Känns som en första stor chans för mig att visa att jag inte behöver dricka och att jag kan klara detta. Ber om ursäkt för ett spretigt inlägg men behövde bara skriva av mig.
Önskar er alla styrka och en trevlig helg!
/Polpotkin

Det är jobbigt, och du har kanske dina värsta dagar, nu.
Ta en timme i taget.
Läs, promenera, och läs här!
Har du testat programmet här? Många tycker det är väldigt bra.
Ät god mat! Så mycket du behöver.
Tänk på att åtgärda sånt som hunger, ilska, trötthet, innan du tar drastiska beslut. Som att dricka.
Dra ner övriga förväntningar på dig själv. Att inte dricka idag är stort nog. Kram.

Hej! Fattar att det är tungt. Jag brukar tänka på hur underbar morgonen blir utan alkohol dagen innan. Att vakna, utvilad, lite hungrig. Fixa te/kaffe, njuta av solen (den skiner säkert i morgon för dig) och kolla på nyheterna. Fullständigt klar i skallen.
Kram!

I början tyckte jag att det funkade bra att tänka på avskräckande exempel från min fyllekarriär. Minnen jag förträngt, eller aldrig ens erkänt för mig själv. Allt sånt jag aldrig vill uppleva igen!

Allt det tänkandet resulterade till slut i en topp 3-lista med fyllesynder som jag repeterar några gånger i skallen om suget kommer. Då försvinner det rätt snabbt.

Sen tror jag att du också ska fokusera på fördelarna med nykterheten - verkligen höja dem till skyarna.

Att du kan köra bil när som helst, att du vaknar utan bakfylla. Och fler fördelar kommer du att uppleva dag för dag! Efter en vecka började jag sova bra, och det var guld värt.

Läste det här i boken ”Tänka klart” av Annie Grace igår kväll och kom att tänka på dig.

”Under de första dagarna eller veckan kommer din kropp att genomgå en avgiftning. Det tar alkohol tio eller fler dagar att helt lämna ditt system. Du kan komma att erfara ett sug efter alkohol eftersom du ändrat dina dopaminnivåer. Det är verkligheten, och helt normalt. Du måste svälta dessa begär, låta dem dö. Det kan vara en njutbar erfarenhet att utplåna dessa begär - du svälter din dödsfiende. Betrakta det som dopaminmonstret, ett monster du vill göra mindre och mindre tills det tystnar och sticker. Du har nu kontrollen, inte dina begär.”