Rosa76

Tänk va stolt du ska vara över att ha varit tillsammans med ditt barn hela helgen utan någon a. Det är sånt vi ska stärka oss med. Jag tänker ofta :detta hade jag inte kunnat göra innan, när jag drack...
Så många gånger jag har kompensations druckit för att alllllaaa är så långsamma. I köket har jag svept extra vin under tiden jag fyller på skålarna med mer mat till gästerna. Alla små "extra flaskor" som åkt med i handväskan hem till vänner på middag, framförallt när man varit hos de "tråkmånsarna" som alltid bara bjuder på ett glas till maten.....
Jodå, då har man hunnit svepa en liten när man ändå var på toa..Slå den!! så sjuk jag (är) har varit!
Kram på dig! Rosa

Tog just en så fantastiskt härlig promenad!! Fick en så enorm lyckokänsla, riktigt bubblade i kroppen! Lyssnade på musik och ville bara fortsätta att gå och gå. Jag funderade och insåg att jag inte haft en sådan bubbel-lyckokänsla på flera år, och nykter kan jag inte minnas att jag haft det sedan jag var runt 20. Tillfällighet? Knappast. Häftigt. Så häftigt. Att kunna uppleva en sådan enorm lyckokänsla helt nykter, bara hög på egna känslor och så klar i knoppen och full av kärlek.
Kan heller inte minnas när jag lyssnade på musik ordentligt sist.
Mysigt att komma hem, duscha, bli varm och tända ljus.
Välbefinnande.

Blir glad av din tråd! Vad bra allt verkar gå för dig! Känner igen mig i flera saker. Lättnaden och bättre sömn och stolthet och plötsliga lyckokänslor... det där med ansiktet har jag också tänkt på, tycker jag har fått en ny ansiktsform på bara två veckor och då har jag som du inte heller slutat helt, utan valt att lägga om mina vanor rejält. Grattis till två veckor!!

Ikväll överraskade jag mig själv med att laga riktig mat och valde en film och satt ned och såg den. Har inte klarat att se film på flera månader, varit så rastlös och ångestfylld och berusad, så det enda jag kunnat se har varit dåliga amerikanska komediserier.

Men ikväll lockade faktiskt filmerna och jag njöt av att se filmen jag valde; A Royal Affair.
Fantastiskt. Så skönt att kunna vara lugn och fokuserad. Men ledsamt också för det får mig ännu mer att förstå hur jädra dålig jag varit, utan att ens förstå det fullt ut, hur mycket alkoholen förstörde.

Onsdag, onsdag, onsdag...Vad ska man säga? Mest spännande idag är att jag börjat läsa Annie Grace´s This Naked Mind. Inte hunnit så långt än men jag gillar den. Jobbat, hämtat min son, ja... En vanlig dag helt enkelt.

Men det som är så skönt är att jag är så stabil i humöret! Sån otrolig skillnad, och för mig som kämpat med väldigt stark ångest och oro under många, många, många år är det fascinerande att få vila. Jag kan fortfarande bli rastlös, men då försöker jag lyssna på kroppen och förstå vad den vill. Ofta vill den röra på sig. Eller meditera för lugn. Mediterar dagligen nu, gör ganska mycket hemmaträning under dagen, och tar dagliga promenader. Sover mycket. Det är sååååå skönt att få sova gott. En sån välsignelse.

Märker att jag är så mycket mer närvarande nu under dagen. Tidigare kände jag alltid rejäl oro och ångest inför kvällar och helger. Som jag dövade med alkohol. Mycket tårar och ångest, ofta. Nu har jag inte haft en sådan hysterisk attack sedan jag slutade dricka. Så skönt.

Härligt att du mår så bra, då är det tusen gånger lättare att fortsätta nykterheten - då känns den som en gåva.

Bra att du lyssnar på kroppen, aktivitet och meditation är riktigt bra för både kropp och knopp!

Kram ?

...du beskriver din första tid som nykter, härligt att läsa och känner igen både lyckokänslor och ångest över ”överträdelser” i form snabbdrickning i smyg och att så ofta ha snabbare takt än de flesta. Dock har jag många vänner som dricker en hel del, där har jag ”passat in”. ?
All ångest jag haft, konstig oro, halsbränna och skadlig stress har sakta avtagit under dessa snart 4 månader. Jag tänker, när jag läser här om olika problem och minns att jag själv tänkt mycket kring hur jag ska begränsa drickandet. Att bara sluta. Först. Så mycket lättar med det beslutet.
Grattis till dig! ?

Tjohej! Försöker peppa mig själv med att vara lite extra hurtig, är egentligen svintrött eftersom min son väckte mig vid 04 och sedan hade jag svårt att somna om. Men, en av fördelarna med att jobba hemma är ju att man kan fuska och gå och ta en powernap, hehe.

Så idag är det valborg. Känns inte jobbigt alls faktiskt. I vanliga fall hade jag nog börjat dricka igår redan, eller idag som absolut senast, och sedan hade jag druckit till och med söndag. Och haft ångest för att jag var själv (min son ska vara hos sin pappa från imorgon). Men jag har märkt att ensamheten inte alls är lika jobbig när jag är nykter. Så paradoxalt, för jag tänkte att alkoholen dämpade ensamheten, men i själva verket gjorde den allt mycket mer outhärdligt.

Idag ska jag kanske ringa in på ett AA-möte vid 12, tycker det hjälper. Även fast jag inte håller med om allt. För mig är det viktiga att prata om att jag är alkoholberoende, fortsätta erkänna det för mig själv, så att jag inte glömmer och tror att jag kan dricka kontrollerat (för det kan jag inte och kommer aldrig kunna).

Hoppas ni får en fin valborg!

Upplever det själv väldigt starkt. Ensamheten är så mycket lugnare och skönare, väldigt vilsam och behaglig faktiskt, som nykter jämfört med hur det var tidigare. Lovely ❤️

Rosa76

den är jag nyfiken på..hur går det till? Jag känner mig stark nu och det beror på att jag mår så bra här och det stärker mig men jag vill ha en livlina, OM jag är på väg att tappa greppet så måste jag ha ytterligare ett alternativ att ta till..Kan du beskriva lite?
Unna dig ngn bra film eller serie om du är själv ikväll så försvinner timmarna iväg och då vaknar snygg och nykter imorgon! Kram Rosa

Alkoholfri första maj - frivilligt. När tusan hände det sist? Svaret är, när jag var 20 och första gången insåg jag hade alkoholproblem och försökte sluta dricka. Det gick ju så där, och nu är det 16 år senare. Sjukt. Men jag är väldigt glad att jag nu är alkoholfri och kan njuta av livet på ett annat sätt. Bland annat genom att träffa den jag dejtar, eller ja....det är väl mer friends with benefits. Hehe. Men häftigt att vi aldrig druckit alkohol tillsammans.

@Rosa76, menar du Alkohollinjen när du skriver A-linjen? Den har jag bara ringt en gång, min första nyktra dag när jag var så i botten. Hon jag pratade med var bra, sa att bara för att jag försökt sluta förut betyder inte det att jag inte kan lyckas nu. Precis vad jag behövde höra och det stämmer :)

Om du menar AA så ringer jag in på onlinemöten, superbra. Man pratar med andra som har en önskan att sluta dricka. Stärker mig jättemycket att muntligen sätta ord på mitt beroende med andra som har samma erfarenhet och förstår.
Kram!

Haft en härlig dag, sol och promenad på Skeppsholmen. Supersömnig nu, ska bli så skönt att sova. Tacksam över att vara nykter och denna fina dag.

Har planterat så otroligt mycket blommor, växter och buskar idag så hela jag känns täckt av jord. Jordgubbsplantor, tomatplantor, bärbuskar, kryddor, olika frön och ärtor, m.m. Så härligt, blev så fint.

Varit lite låg idag så har hjälpt jättemycket att göra något praktiskt. Och just möjligheten att odla är en dröm jag haft så länge. När jag separerade från mitt ex valde jag att flytta till en lägenhet med stor takterrass och även en balkong. Vi hade bara en liten inglasad balkong förut, jag hatade det. Frihetskänsla att kunna ha egen ordentlig uteplats.

Nu ska jag göra mig klar att sova, hoppas ni haft en fin söndag!

Hej! Det låter härligt med en takterrass där man kan plantera så mycket växter. Perfekt när man är lite låg eller rastlös också.

Kram

Tjihooo, idag firar jag tre veckor som alkoholfri och nykter! Kan inte fatta att det gått så lång tid! Och att jag upplevt det enbart som en positiv förändring som har berikat mitt liv så mycket. Jag gör mer saker nu, har ett mer aktivt liv, har så enormt mycket mer lugn och välbefinnande, är stolt över mig själv och mår bra över mig själv, tränar mer och sover bättre, är gladare och lättare i hjärtat. Så skönt att vara fri från de bojor alkoholen innebar, utan att jag förstod det. Jag är fri och det känns så fantastiskt bra!?

Skickar en virtuell kram till alla er därute!☀️

Rosa76

och bra att du skriver ner det så att du kan gå tillbaka och läsa....Vi behöver påminna oss om varför vi inte ska dricka! Ha en fin måndag! Kram!