Hej. Det här kanske kommer bli en komplicerad fråga.
Jag har alltid gillat att dricka öl, men det har aldrig varit ofta.

I april förra året hjälpte jag min frus föräldrar att flytta till våran stad. Märkte rätt tidigt att min svärmor gillade att dricka vin. Vi tog några glas till middagen sen blev det på helger. Min svärfar hade begynnande alzheimers så vi umgicks med dem varje dag nästan. Svärmor bjöd på vin jämt.

Ett år senare nu. Han är på hem. Hon är fortfarande hos oss jämt. Har alltid vin med sig och ska alltid bjuda. Detta har lett till att jag nu själv på kvällar sitter och dricker, nästan varje kväll.. Tänker på det hela tiden. Min svärmor har alltid 13 dunkar vin hemma. (Låter helt konstigt men så är det). Hon kommer hit med dunkar också. Jag har tagit diskussionen med henne och min fru att detta inte fungerar. Men jag får skäll om jag inte dricker trots jag säger nej.

Det har slutat i att jag själv "måste" dricka varje dag nästan. Jag har alltid tränat supermycket, alltid tänkt på kosten. Känner att jag måste göra en förändring men hur jag än säger till min fru och svärmor att vi måste sluta dricka så går det inte.

Jag var utan nu ikväll, men fick sura miner och det var inte populärt. Min svärmor säger att hon allt har köpt vin och då är det bara att dricka.

Måste komma ur detta och börja med träningen. Behöver verkligen hjälp för det är ohållbart..

DetGårBättre

Tja, det är tufft att vara rak och stå upp för sig själv. Det enklaste är ju att du enbart säger att jag vill inte dricka vin nu och så får de sura bästa de vill. Eller kan du säga att du har en vit månad eller tre, pga träning eller annat. Märklig svärmor (och fru?) som surar för att du inte vill ha. Inte ens i min kompiskrets när jag var ung skulle någon brytt sig ifall någon inte drack. Var och en måste leva som de vill. Skulle man tvinga en glutenallergiker att käka en massa bröd bara för att man nu köpt det? Eller ge 20 dextrosol till en med diabetes så den fick höja insulinsprutan? Var och en tar ansvar för sitt liv. Vill de sura resten av livet så är det upp till dem. Bara att lämna sällskapet och göra något helt annat, det hade jag gjort i en sådan situation så kan de sitta där och sura och dricka vin!

Hej!

Det är tråkigt att höra att de blir sura när du inte vill dricka vin. Du behöver säga ifrån på skarpen. Du kan säga att du vill vara nykter och fokusera på träningen ett långt tag framöver.

Det här inlägget var ute kul av flera skäl. Du dricker fast du inte vill och trots att du ens är lite sugen. Din fru och svärmor dricker varje dag. Mer än 9 glas per vecka är riskbruk för kvinnor. Risken för beroende är stor. Av inlägget att döma och det sätt som du citerar din svärmor får man intrycket av att hon är svårt beroende, alkoholiserad redan nu. Vad säger din fru? Vill hon verkligen ha mamma där jämnt? Alkohol är ju beroendeframkallande och att dricka tillsammmans sådär gör det mer legitimt. Tror att de båda två vet att det är helt åt helvete och att det är därför som de blir arga för ditt val. Det är bekvämare om ni kan enas i att dricka, då behöver ingen tänka på att vin är ett nervgift som gör att man mår dåligt i längden. Du gör helt rätt som avstår. Tycker att hela situationen låter olustig när din fru gaddar ihop sig med sin mamma och de blir två mot en. Så kan ni helller inte leva med eller utan alkohol är det helt galet. Tycker verkligen att du ska avstå. Säg att du ska ha en vit månad där du verkligen vill satsa på kropp obträning. När vinångorna försvinner från ditt huvud kommer du att få mer insikter. Lycka till!

Ja det kan man tro av din berättelsr att dömma.
Om din svärmor och fru vill dricka varje dag låt dom göra det, det är ju deras val.
Var bara bestämd själv med vad du vill.
Vill du inte så säjer du det.
- nej tack, idag dricket jag vatten eller alkoholfri öl. Slut på disskutionen.
För om dom kan " få dej att dricka, svälja" fast du inte vill, är det ju något som är fel hos dej, ditt sätt att tänka.
Låt dom bli så sura dom vill,stå på dej det tycker jag.
Lycka till

Li-Lo

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen och Anhörigstödet.

Utifrån det du skriver tänker jag att du är en mycket omtänksam person. Du arbetar för att så många som möjligt ska har det bra. Nu har den fina egenskapen fått som resultat att andras viljor inte tar hänsyn till dina behov. Att få skäll som du skriver är varierande obehagligt för oss, kanske på grund av tidigare erfarenheter. För en del kan det väcka skam för andra rinner det av som vatten på en gås. Hur är det för dig?

Att ändra en sak inom ramen för en relation kan få oanande konsekvenser i helt andra delar och kanske är det det som gör det svårt för dig? Det är tufft att ställa sig utanför och vara den som gör annorlunda. Just nu verkar det som att dina försök och argument inte fungerar för din svärmor och partner och du väljer att ta ansvar för ditt eget mående. Du har fått en del svar här som uppmuntrar ditt val att göra just det: följa dina behov.

Hur har det gått?

Vi finns här om du vill berätta.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Det är inte så lätt som du får det hela att låta! Om han inte tillmötesgår sin fru och svärmor så måste han ju stå ut med dålig stämning, sura miner, och kanske även tjafs och tjat! Och vem orkar ha det så dagarna i ända? Hur han än gör blir det negativt! Låter inte klokt att svärmor kommer dit (varenda dag?) med flera dunkar vin som hon insisterar på att du och din fru ska vara med och dricka av! Hon har väl ett eget hem? Tycker din fru att allt är i sin ordning, eller vågar hon inte gå emot sin mamma? Vem står på huset/lägenheten? Det är lätt att säga hur andra ska göra, jag får nästan lust att skriva: "Men släng ut kärringen och byt lås!" ... men jag tycker det är för j****t att hon- i ditt/ert hem bestämmer över dig och tvingar dig att dricka, och det har nu gått ut över din träning & kost.. Går det att prata med henne när hon är nykter? Skulle det funka att vänligt men bestämt tala om att: "Här i huset gäller mina/våra regler, och det är inte okej att du kommer hit hela tiden med en massa vindunkar och sitter här och super och blir på dåligt humör när jag tackar nej! Min hälsa och träning är viktig för mig, och för att den ska fungera kan jag inte sitta och dricka vin med dig X kvällar i veckan! Jag och min fru har ett eget liv, och det är inte okej att du använder vårt hem som ett hotell"... Nåt i den stilen. Är din svärmor någorlunda socialt kompetent så lyssnar hon och tar till sig. Tyvärr finns det ju folk som inte lyssnar eller respekterar andras regler & gränser, har själv det problemet i min tillvaro.

Men nödvändigt, har svårt att tro att de orkar sura dag ut och dag in, vinet muntrar väl upp ?
Om någon sa till dej att nu kräver vi att du ska skada dej själv, varje dag, annars blir vi sura !!!
Skulle du göra det då ?
Nä det tror jag inte. Inte ens människor som har ett självskade beteende kräver det av sin omgivning.
Snarare tror jag att de vill ha honom med i drickandet för att det känns mindre fel för dem att dricka själva. Han blir deras dåliga samvete och det är jobbigt.
Så han ska stå på sej hoppas jag ? för din egen och hälsans skull.
Sen håller jag med om att det måste vara jobbigt med en svärmor som springer ner dörrarna ? Och det kan jag förstå kan vara väldigt svåt att hanskas med på rätt sätt. Sätta ner foten, Ja så att ingen blir illa sårad.

Femina

Den enda person du kan ändra på är dig själv. Du är viktig. Du har integritet. Låt ingen annan tro att de har rätten att fatta beslut åt dig. Läs Sinnesrobönen:

Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan och
Förstånd att inse skillnaden. ?

Kan du inte sägs typ ”vin idag igen?” ”Men oj vad mycket vi dricker, jag vill inte ha idag igen, mår inte bra av det”. Så att hon inte tar det som en pik mot endast sig själv, mer att det gäller er alla. Det kanske kan öppna upp för ett samtal om det...Jag kan själv bli sur på personer som inte vill dricka (pga mina egna problem) men din svärmor verkar ha STORA problem om hon blir sur för en sådan sak om ni dricker varje dag, det är ju helt accepterat att kunna tacka nej till vin om det dricks så ofta. Såklart okej att tacka nej ändå, men du förstår vad jag menar

Du hamnat i, och det ligger mycket i ostrukturerads inlägg tycker jag, speciellt när din fru hejjar på sin mor i det hela. Verkar som du försökt påtala problemet utan att få gehör, en början på att slippa det hela kan ju vara att gå till gymmet (eller löpspåret, vad du nu tränar) när dunken kommer in genom dörren.Din fru borde ju då tycka det är märkligt att du måste lämna ditt eget hem för att inte känna dig tvungen att dricka.

Hej igen,

Ber om ursäkt att jag inte kommenterat ännu. Vi är nu skilda. Tyvärr så fastnade jag i beroendet igen.

Har nu försökt komma igång med träning och ta tag i mitt mående. Gick bra i början, men nu ikväll sitter jag och dricker lite igen. Försöker sluta helt men det går inte. Dock har jag minskat mycket.

Skulle verkligen behöva någon i liknande sits att bolla med.