Ny nykterhetsperiod

Profile picture for user Ture

Snart nykter i fyra veckor. Abstinensen / suget avtog först och har nu återkommit.
Håller ut och tränar, är i skog och mark, mm.
Min väg var akuten och sedan valde jag antabus (inget lugnande som är beroendeframkallande)
denna gång. Naltrexone tog jag förra vändan för sex år sedan.
Målet är att hålla minst året ut.
Är periodare.
Sista perioden varade i tre veckor med stadig konsumtion på
sex folköl och två flaskor vin per dag. Drack kl 15 - 22 / 23.

Profile picture for user Pilla

Vill hälsa dig välkommen hit till forumet.Här kan du läsa och skriva om det du känner nu när du har en egen tråd.Bra gjort med 4 veckor i klar het ,redan.
Ville bara skriva lite till dig.?
Kram Pilla

Profile picture for user VaknaVacker

Grattis till nyktra veckor! Bara att envist fortsätta den vägen, det lönar sig verkligen på alla sätt.
Tror det ofta är så där med abstinensen. Kämpa på??

9 veckor igår. I ganska bra fysisk form, springer (ibland) och håller igång fysiskt.
Går till beroendecentrum och doserar antabus två gånger i veckan.
Parerar tankar om att "allt är lugnt nu kan jag ta en fylla" med att: Det kan jag INTE.
Blir samma elände igen. En öl = 15 st. Och "njutningen" är aldrig som man föreställer sig.
Kan jag dricka alkohol någon gång igen? Ställde frågan till sjuksystern. Hon svarade: Kan du se dig själv dricka 2 - 3 glas när du går ut, middag, etc? Svaret är ärligt NEJ. Jag vill supa när jag dricker.
Lite tankar i värmen.

STÅ PÅ ER ALLA. DET GÅR.

Profile picture for user Jullan65

Nej en öl eller ett glas vin funkar verkligen inte. Det har jag provat alldeles för många gånger?. Man har ju facit, så det är bara köra på, jag går in i vecka 9 på tisdag. Grattis till dig

Profile picture for user Andrahalvlek

Grattis till 9 nyktra veckor! Grattis till bättre fysik! Men framför allt grattis till din viktiga insikt att du aldrig kan ta ett enda glas igen.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter!

Kram ?

Håller i. Nästa vecka är nummer 18. Det kommer ju en hel del fördelar med nykterhet.
En är lugnet. Mindre stressad, arg, osv. Mer närvaro.

Heja, heja alla som beslutat sig!

Varit nykter sedan 24:e april. Idag (!) har jag plötsligt enormt sug, t om huvudvärk.
Alla klockor ringer - suttit och tittat på ölpriser på bolaget, mm.
Har tränat idag, ätit OK, ändå knas-sug som började så smått igår.

Profile picture for user Chris_

Då har vi nästan samma nykterhetsdag, 27:e april här, och först senaste veckan har det börjat komma lite sug här med.
Det började vid samma tid under min förra nykterhet.

Profile picture for user Rule74

Har läst din tråd och tror du klarar av detta! Ta inte första glaset bara. Låt inte reptilhjärnan ta överhand, utan ät eller drick något annat som du tycker är gott. Imorgon kommer du vakna nykter och stolt!
Jag har med tänkt tanken att det hade varit gott med ett glas vin idag - riktigt gott efter en stressig dag på jobbet! Men jag har ätit äppelpaj med vaniljsås och gjort en alkoholfri drink - det hjälpte mot suget och fick bort tanken på alkohol. Håller tummarna för dig!
Kram

Jag tror att det är viktigt att inte börja förhandla med alkoholdjävulen utan bara säga ”Nej, glöm det” direkt.

En annan variant är att bemöta suget som man gör med sin jobbigaste granne som ringer på i tid och otid. ”Jaså, du tänker så. Hej då!” Lite milt överseende.

Kram ?

Idag firar jag 5 månader eller 154 dagar.
Firar genom att springa sex kilometer och bila för att hämta sonen.
Sedan laga finmiddag för oss två.
Hösten kommer bli utmanande, då jag alltid druckit mer på höst /
vinter. Förbereder genom att ha beställt Stora boken och ska
börja gå på möten (AA) när det finns tid.

Heja alla här!

Profile picture for user Kennie

Vilket bra sätt att fira fem månader! Och bra att du har koll på när det kan bli svårt och en plan för vad du ska göra!

Köpte Stora boken och sträckläste. Bra. Om man varit andligt intresserad innan, hjälper nog detta. Plockade sedan fram Eugene Petersons The Message. Även den intressant (det är ju bibeln då / nya testamentet) och hjälper.
Nu är jag inte praktiserande kristen alls, utan testar och söker mig fram. Även bokat tid med en pastor (!). Och gått med i ett parti.
Oj, det finns ju tid. Vaken och klar tid dessutom.
Nu mot löprundan!

Profile picture for user Se klart

Bra där, löpning hjälper mig på en massa sätt- skulle nog säga att min sinnesro ökar. Ibland så trögt att ge sig ut, men alltid ljuvligt när skorna är på och de första stegen avklarade! Heja dig! ?

I lördags firade jag 6 månader utan alkohol. Blir det bättre? Ja. Långsamt. Det är väl en del av saken,
missbrukare vill ju ofta ha snabb effekt och gärna mycket ;)
Vara i stunden, inte reagera på allt. Träna.
Och: Det blir aldrig bättre med att supa, oavsett problem, mm.
Boken Leva nykter från AA har gett mycket. I morgon kommer de 12 stegen på posten, sedan ska jag hitta till mitt första möte i veckan.

Heja alla som vill vara och väljer nykterhet!

Nykter i 6 månader och två veckor nu. Börjar komma i ordentlig form, springer 5 - 6 ggr vecka.
Bästa ersättningen för supandet hittills. Kanske lite varning på mängden (missbrukare!), men inga benhinneinflammationer, överbelastningar eller brutna ben ännu.
Stort frågetecken är tyvärr kreativiteten. Mitt skapande har avstannat helt.

Idag 7 månader sedan jag promenerade till akuten.
November är ganska svår. Vanan var att gräva ner sig
i skyttegraven med ett fartyg alkohol, för att klara av skitväder
och mörker. Nåväl! Lyssnar på musik på mycket hög volym,
det ger något liknande kick. Tur att tonåringen (på ett sätt) lever
kvar i medelåldersfläsket.
Skål i te.

Profile picture for user Xxxzzz001

Wow Ture, Jag är ny här och vill bara säga att jag är imponerad över dina sju månader och att du är en inspiration för mig. Själv på dag 3, men det betyder mycket för mig att följa er som är så starka. Får då en känsla av att jag kanske kan klara det jag också.

Musik har betytt jättemycket för mig också i nykterhetsarbetet. Är jag ledsen så sätter jag på ledsam musik och gråter så det skvalar, behöver jag pigga upp mig blir det happyhappy musik som jag vill dansa till. Jag har en speciell låtlista med olika låttips jag fått av vänner här och hittat själv. Låtar som påminner mig om den här tiden, alltid.

Keep up the good work!

Kram ?

Smygdrickarn - Tack! Javisst är det. För mig fungerar det bättre än t ex styrketräning.
Inspiration - Tack till dig! Det kommer går bra för dig. Dag för dag, ta aldrig första glaset. Läser också på forumet när det är knepigt, det hjälper att ta del av andras erfarenheter.
Andrahalvlek - Ja, musik är fantastiskt. Den högsta konstformen (?). Hjälper otroligt med känslohanteringen. Tack för uppmuntran! :)

Julafton och jag firar 8 månader idag.
Tanken på alkohol har dykt upp tätare än under t ex tidig höst. Det räknade jag med.
Inte speciellt lätt i livet på ett par fronter, är nykter ändå. Och det hjälper mig.
Berättade härom dagen för min pappa, som lät chockad över längden. Han är klar
riskbrukare sedan länge (den fina varianten, dyra grejer / middagar och detta). Kanske sådde
man ett julfrö att i alla fall tänka över bruket?
Mitt mål på 365 dagar ser rimligare ut. Sedan utvärderar jag.
Positivt: Väntar på neuropsykiatrisk utredning, vilket är satt med prio så ska
starta inom två månader. Heja svensk sjukvård alltså! (har gått genom att jag är nykter)

GOD JUL samtliga! Det är kämpigt för många, MEN KÄMPA. Spriten hjälper inte dig.
Eller mig. Punkt.

Profile picture for user Ensam1984

Jag måste bra slänga in ett tips. Jag gjorde min NPF-utredning under det senaste året, var alltid nykter när jag var aktiv i utredningen. Men de "glömde bort" mig, någon slutade osv. Har du fått till dig att det ska starta inom 2 månader, så ring dem - tjata om du inte får en tid om en månad. Jag gick snällt och väntade i 4 månader, sen hör jag av mig och får svaret att jag "borde" fått en tid för länge sen, nästkommande dag fick jag en tid inbokad.

Återigen Grattis och fasiken vad bra gjort!

Som svar på av Ensam1984

Tack på er!!
Ensam 1984 - Tack för tipset, har tid hos systern för blodprov på måndag, så ska påminna. Läste om din resa, en sak: är nästan 10 år äldre än dig, så eventuell diagnos är väl på tiden... ;)

Ok! Några stolpar :)
Fördelar psykiskt och fysiskt:
- Lugnare, t ex möter jag motgång på ett annat sätt
- Lägsta nivån är högre, dvs när jag mår slirigt är det klart bättre än under alkohol
- Klarare i tanken
- Närvaron är något bättre (diagnos här, tack)
- Starkare i kroppen (träning)
- Håller bra vikt
- Högre energinivå

Socialt:
- Bättre vett när det kommer till umgänge (vem tycker jag om på riktigt?)
- Förbättrat umgänge med barnet
- Reparerad relation till föräldrar

Finns nog mer.
Generellt är det bättre, men tyvärr inte omvälvande pånyttfödelse! ;)

Profile picture for user Se klart

Det du räknar upp skulle i min värld gå under rubriken viktiga förbättringar. Nykterheten är liksom inget trolleri, man blir inte lycklig i ett knäpp men man kan få en chans. Att leva livet mer på riktigt.
Så håll ut, håll i säger jag! ?

En riktig milstolpe när man känner/tänker att det luktar förjävligt och att alkohol är en icke-fråga.

Kram ?

@Ture Grattis till ditt första nyktra år! 🥳🥳🥳🥳

Det är klokt att du förlänger lite till, med utvärdering i augusti. Till slut kommer du kanske fram till att alkoholen har noll att erbjuda dig 😍

Kram 🐘