VanjaK81

Wihoooooo vi klarade det!!!! Wihooo jag är så stolt! Och tomheten jag känt innan har bytts mot styrka! Jag är stark!
Så skönt att vakna idag och känna lugn och harmoni! Att kunna avnjuta en fantastisk frukost!
Carpe diem!
Kram ?

Hellre morötter och äpplen än alkohol. Så det så!
Ja mornarna är toppen. Kaffet smakar ljuvligt gott och det känns så bra.
Grattis till vita dagar! Vi fortsätter så??

VanjaK81

Nu har jag passerat över 70 nyktra dagar! Det gå om man vill! Visst kommer det svackor då jag bara känner låt mig vara, låt mig dricka mitt vin och låt mig bli full, låt mig vara mig själv.... men samtidigt vill jag ju inte vara henne.....
Det är en jävla kamp att lära känna sitt nya jag, men allt som oftast blir jag förvånad över den styrka jag har och den person jag trodde jag inte kunde vara nykter.... jag har lång bit kvar på att älska mig själv, men vissa bitar börja sakta falla på plats.... alkoholen var bara en flykt från allt, att skjuta på problemen, att välja att inte se! Nu ser jag klart, vissa saker smärtar mer än jag kunnat ana.... men nu är det jag! Totalt blottad!
Vi är starka!!!! ???

Grattis till 70+ dagar, så roligt att läsa om. Jag knagglar oxå på upp mot 90 dagar, alla dar o alla känslor är inte mys precis, men det är som du säger, just jag....

VanjaK81

Nu har man passerat 100 dagar, man har passerat 4 månader.... snart 4,5.... men jag känner mig tom, ensam... som att vad händer härnäst? Mycket ångest kommer och går över hur jag varit, hur jag betett mig under alla år.... hur jag skakat på huvudet, raderat saker vägrat erkänna.... hur jag sårar folk, ljugit.... allt för att få dricka... hur jag låtsats vara någon annan....
är detta vanliga känslor att känna efter ett tags nykterhet? Eller känns allt så mycket starkare för man inte kan dämpa det? Jag känner mig ledsen..... hur klarar ni andra sådana här dippar? ?

...hur det känns, tyvärr, men kan tänka mig att det är naturligt att minnen dyker upp och känns efter månader av nykterhet. När allt klarnar och man får kontakt med sina känslor igen. Jag hoppas du kan hitta ett sätt att må bättre och bli gladare. Gjort är gjort, tänker jag - nu kan du ju gottgöra allt det som känns jobbigt. Kanske ska du prata med dem som du känner du har sårat, ljugit för etc. Oftast hjälper det att prata och få ur sig saker. Kan du prata med någon, några så vore det nog en bra grej att göra. Och kanske boka in roliga saker framöver som ger energi.
Kram
PS. Du är ju grym som varit nykter så länge!

Chris_

Post akut abstinens?
Folk verkar uppleva alla möjliga slags känslor under första året nykter.
Själv har jag också 4,5 månad och för första gången har en viss rastlöshet infunnit sig, intressant nog så hände det just vid denna tidpunkt under min förra nykterhet också.

Hej! Jag hade också en massa sådana funderingar just runt månad 4-5.
Det jag gjorde var att jag tänkte igenom noga hur det kom sig att jag började dricka från allra första början, och fick på så sätt fram alla grundorsaker och
hur det blev att jag hamnade där jag gjorde. Sedan skrev jag ner allt här. Bara det att man får det nedskrivet och vetskapen om att andra läser det gjorde susen. En annan viktig sak som gjorde att jag mådde mycket bättre var att
jag slutade att tänka på saker som det inte går att göra något åt. Tex sånt som man gjort tidigare I livet. Gjort är gjort, ingen ide' att älta och grubbla på sådant.
Jag slutade också att bry mig om andra saker som det inte går att göra något åt, tex fortkörningsböter, eller om något går sönder. Ingen mening med att lägga energi på sådant. I stället tänkte jag positivt och såg till att göra roliga
saker och ha roliga saker att se fram emot. En väldigt befriande och skön
känsla när jag fick det tänket, en stor brytpunkt, och det lever kvar fortfarande.

Kram

Det är klart det dyker upp minnen och massor av känslor. De närmsta kan man prata med. Och prata med dig själv!!
Du är konvalecent. Det tar tid att återhämta sig. Vi har gjort oss själva sådan skada! Våra hormoner, dopamin, serotonin och gaba är upp och ned. Dopamin och serotonin behöver fyllas på. Livet behöver fyllas på, alkoholen ersättas med annat som bygger upp och vi är glada av. När tiden går hittar vi tillbaks till oss själva igen och då kommer glädjen också.
Gå in på youtube och skriv hjärnan och alkohol så förstår du mer. Vi är tomma när vi slutar dricka. Men starkasom slutar? Så fyll på med bra saker.
Heja dig! Kram?

Det var en skittid för mig, läste och lärde mig då om just post-akut abstinens. Läs lite, och se om du känner igen dig?
Men som redan sagts, testa att vara följsam med ditt mående, slå av takt eller energi om så krävs. Kram ?

...att det var en svår tid.
Jag har ( tack vare tips från Andrahalvlek) läst en del just om postabstinens...och den kan spöka under ett halvår upp till ett år. Har också läst två artiklar om alkoholister ( och kändisar) där båda oberoende av varandra beskrev att ngt lättade efter nio månader....då kom en annan glädje in i livet. Finns förstås inte ngt facit men bra att tänka att det tar tid.. och att mkt är i förändring...under lång tid när man nyktrar till.

VanjaK81

Vad fantastiska ni är! Jag ska vända denna dippen till något positivt! Och sant man kan inte ändra det som varit! Utan nu får man blicka framåt och försöka hitta lyckan på annat sätt! Som idag, jag ska börja träna, jag ska göra något för mig själv! ❤️
Ni alla är fantastiska!
Stor kram och tack! ?

VanjaK81

Idag har varit en riktig ledsen dag, jag känner liksom ingen glädje alla, ingen lycka ingen stolthet! Typ lite apatisk, sålt smöret och tappat pengarna. TOM! Jag läste lite om postakut abstinens, och det beskriver ju mig. Det förklarar ju att man matat hjärnan med alkoholen så länge att när man slutar så måste den läka. En läkande process av hjärnan! Det låter som att det kan bli bra tillslut! Men man tänker ju och undrar varför man utsätter sig för detta? Är det värt det? Ja jag vet att det är det och jag kommer vata stark! Men jag känner mig så ensam, som om ingen förstår mig..... jag har funderat på AA möten, någon som går som kan berätta? Jag känner att jag behöver nån att prata med, när man känner sig som mest ensam. Som går igenom samma.... tack för att ni finns! ❤️

Ibland kan det behövas pulshöjande motion för att kicka endorfinerna, kroppens egna må-bra-hormon.

Springa, cykla, hoppa hopprep, springa i trappor - allt som får dig att flåsa och svettas.

Känslan efteråt är underbar ?

Kram ?

Vissa dagar är så. Säger som Kaveldun, genom allt går tråden: Drick inte.
Gneta på.
Inga nyktra dagar är förlorade dagar för de läggs ihop och blir ett annat liv. Jag tror jag kan lova dig det. Kämpa. Imorrn blir det bättre tror jag! ?

VanjaK81

Åh den ska jag bära med mig! Inga nyktra dagar är förlorade dagar! Klart att det är en omställning när man under så lång tid matat hjärnan med gift! Det tar tid att komma tillbaka! Och vi ska inte ge upp! Tack! För erat stöd! Det betyder mycket! Nu kämpar jag vidare! Dags att börja leva mitt inte överleva! Idag känns lite ljusare!
❤️❤️❤️

VanjaK81

Åh den ska jag bära med mig! Inga nyktra dagar är förlorade dagar! Klart att det är en omställning när man under så lång tid matat hjärnan med gift! Det tar tid att komma tillbaka! Och vi ska inte ge upp! Tack! För erat stöd! Det betyder mycket! Nu kämpar jag vidare! Dags att börja leva mitt inte överleva! Idag känns lite ljusare!
❤️❤️❤️

Och så skönt att höra det är bättre idag. Min - och flera andras erfarenhet är att det ofta kommer fina dagar efter såna där kämpiga dagar. Då får man andas lite och samla kraft. Och njuta! Kram ?

VanjaK81

Idag är en bättre dag! Så mycket som ska hända i kroppen som man inte riktigt var beredd på! Jag har ingen längta efter att just dricka, jag vill bara ibland när allt känns som tyngst vara full, vara i ruset som tar bort all ångest för stunden. Jag har precis läst Mia Törnbloms bok om självkänsla, shit så uppenbart det är att det är just det som är mitt problem. Jag tycker inte om mig själv eller den person jag är! Alla år med brist på självkänsla och sen alkoholen som gjorde mig ”stark” nån jag trodde jag ville vara... någon slapp känna så mycket.... men nu måste jag gå igenom allt och förmodligen komma ut starkare! En bättre version av mig själv! För jag vill ju älska mig själv! Och vara stolt över mig själv! Nu kämpar vi vidare! ???