Tillbaka i forumet igen. Höll mig nykter i 3månader i höstas. Det gick både lätt och kändes underbart befriande.
Sen blev det ”bara” ett glas vin sen blev allt som vanligt igen med drickandet. Jag är så innerligt trött så nu är jag tillbaka på ruta ett dvs min första nyktra dag startar nu...

Välkommen! Vad bra att du har hittat hit om det inte funkar med drickandet just nu! Du har ju en jättefin erfarenhet om du lyckades vara nykter 3 månader i höstas, då förmodar jag att du vet vad det var som gjorde att det funkade då? Det är ju en jättebra utgångspunkt!

Själv är jag inne på dag 5 och känner att jag vacklar runt en del. Men det är skönt att vara här inne på forum och känna att det är fler som förstår när beroendehjärnan bara skriker efter vin.

Dag 1 idag för dig, vad bra! Då har du ju bestämt dig!

Rätt så vanligt det där. Det funkar att sluta dricka, det svåra blir att inte börja dricka igen.

Själv är jag på väg mot nykter månad 5. Jobbar hela tiden på att inte glömma, inte ta första glaset.

Viktigast först - vara nykter!

Kram ?

Känner igen mig i det du skriver! Hade också tre nyktra månader i Höstas senast, sedan lyckades jag dricka normalt ett tag, sedan tillbaka i fall vanor. Försökt tänka att dina nyktra monader inte är förgäves! Så lätt att tänka att det bara är ett misslyckande att man började igen men så är det inte. De tre månaderna du hade då kommer hjälpa Dig på vägen den här gången! Men vet att det inte är lätt! Skriv och läs mycket i forumet är mitt tips, lös böcker, lyssna på poddar om alkoholmissbruk hjälper också mycket tycker jag!

Ensammenintestark

Välkommen tillbaka! Håller med om att den tidigare nyktra perioden kommer hjälpa dig att se vinsterna med nykterheten. För visst mådde du bra av att slippa dricka?
Problemet med vår sjukdom är att den lyckas manipulera oss att tro ( fast vi innerst inne vet att det inte är sant) att vi kan dricka ”som alla andra”. Det fungerar ett tag, men sen är vi tillbaka i träsket och riskerar ett ännu mer destruktivt drickande.
Men nu har du gjort något åt det och vill sluta. Använd forumet och ta nya tag. Heja dig??

Tack för era fina kommentarer
Har nu startar min andra dag som nykter. Trött men skönt att vakna upp och känna att nej det blir ingen alkohol idag heller.

Tre dagar utan alkohol. Jätteskönt.
Går bra förutom lite dålig sömn.
Bara trist att min man dricker att han inte vill sluta som jag.
Men man får ta sina egna val.

Att din man får ta sina egna beslut... och helt rätt att vakna på morgonen och redan då veta att dagen blir nykter. Två superviktiga steg!

Höll mig nykter i en vecka..sen var det dags igen.
Super ju bort mitt liv
Vad är det som händer i skallen? Jag vet ju att mitt beteende är fel ändå fortsätter jag dricka
Idag blir första dagen utan alkohol IGEN

Misstag gör alla. Huvudsaken är att man lär sig av dem, så man inte gör samma misstag gång på gång.

Vad lärde du dig nu senaste gången? Finns det situationer du ska undvika? Kan du göra något annat precis när tankarna på att dricka kommer?

Kram ?

Jag kan inte ta ett glas vin och stoppa där. Autopiloten går på sen dricker jag mer än normalt
Problemet är att jag inte kan ha alkohol hemma. Vilket det alltid finns eftersom min make alltid handlar hem.

Peter på landet

Att motstå första glaset är nyckeln för dig. Jag känner igen mig, när jag lyckas skjuta upp drickandet till sent på kvällen klarar jag att bara ta ett par glas och bryta sen. Man får försöka tänka ut den ultimata strategien som passar en själv på resan mot slutmålet. Skitsvårt, men vi finns här!!

Peter på landet

Då har du kommit så långt, försök utarbeta en strategi där du kan motstå trots att din man köper hem o nyttjar A. Intresse, träna, ja vad som helst som kan få ditt sinne i balans och få dina tankar på annat håll

Tack
Ja det måste få ett slut
Min man vill inte sluta dricka men det vill jag

Peter på landet

Det är en tuff utmaning, att ha en partner som dricker på, därför extra viktigt att ha något eget att fly in i... Jag rekommenderar träning, ger endorfiner och energi!

Vad bra att du var nykter i en vecka. 7 dagar nykter är 7 dagar du slapp vara full. En seger. Jag har samma problem, med att inte kunna ta bara ett glas. Det har du oxå kommit fram till. Första tiden är svårast, synd att gubben inte vill hjälpa till. Kanske du kan tala allvar med han en gång till... annars rekommenderar jag antabus, de hjälper att inte falla dit i början. Så kan du under tiden bygga upp lite mer styrka och motståndskraft. Ta en dag i taget och du ska se att vinsterna kommer snart. Kram

Hej.
Kämpa på.
Kanske anhöriga talat med er om vad de känt om ert drickande?
Finns det något anhöriga gjort och sagt som fått er att försöka/vilja avstå alkohol eller dra ner? Att det eventuellt blivit t ex känslan typ : "nu får det vara nog"?

Jag har kommit till den punkt där jag måste prata med den beroende ... Men vill inte att den på något sätt ska bli upprörd.

Hej
Ja visst är 7 dagar bättre än inget
Hösten 2019 var jag nykter i 3 månader gick hos alkoholterapeut och tog Nalaxol (tror jag det heter) mot alkoholsuget
Det var 3 underbara månader vill dit igen
Angående min make så vill han inte bli nykter...ser sig inte som alkolist??jag dricker ”bara” vitt vin
Maken mycket sprit.
Jag måste sluta

Ny dag
Dag 2. Har sovit väldigt dåligt men känner mig ända glad att gårdagens bakfylleånger har lättat.
Nu ska jag gå en lång promenad längst med havet.
Idag blir en nykter dag.