Theresesara

Jag är mammaledig. Jag dricker på dagarna. Inte så pass mycket så jag inte kan ta hand om mitt barn. Men jag mår så jävla dåligt över detta beteende.
Jag känner mig ensam. Har inte många kompisar i närheten och ja. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag smyger med drickandet så att inte sambon ska få reda på någonting.

Hej
Du är inte sämst, känslor kommer och går. Ibland känns det var så. Men att dricka med ett litet barn hemma är såklart urjobbigt på så många sätt. Skam och skuld och att inte kunna lita på sig själv.
Jag skulle försöka ett längre uppehåll. Jag påminns om ett avsnitt av alkispodden med just en mammaledig ung kvinna som slutade dricka. Tror att hon startade en egen podd! Du kanske kan hitta avsnittet.
Läs här, hitta människor som du delar tankar, kanske livssituation med. Ta en stund i taget! Kram.

Jag tycker du är jättebra som vågar se dina problem och söker dig hit! Tror du det kan vara en förlossningsdepression som ligger i botten för hur du mår? Vet att det är lätt att missa det i alla känslor och ansvaret för barnet. Kanske kan du få hjälp på BVC med samtalsstöd för att du känner dig ensam med barnet? Eller så börjar du med programmet här på sidan först, här finns gemenskap och stöd. Tror du kommer känna en enorm lättnad när du slutar dricka, många problem orsakas ju av själva alkoholen, finns mycket bra lästips här på forumet om det. Till hösten drar det ju också igång öppna barntimmar till exempel i Svenska kyrkan, där man kan träffa föräldrar och pedagoger, och få möjlighet att prata med präst eller diakon om man vill, det behöver inte vara samtal om tro, utan mer om livet i allmänhet... Fortsätt att sök en form som passar dig för att hitta nykterhet och balans, du har allt att vinna!