Dajna

Återfall nr 2 sedan nov 2018. Drack senast 9 juli och det gick hyfsat i två veckor men nu har jag en förlamande ångest. Har prövat med godis men det hjälper bara för stunden. Svårt att minnas att det varit så svårt att vara utan vinet på helgerna, också någon gång i veckorna. Jag vet att orsaken var covidångesten som gjorde mig beroende igen. Är matberoende också och jag vill gå ner i vikt. När jag äter så minskar ångesten lite, det är ett moment 22.

Hur tungt det än är så håller ångesten inte i sig så länge. Särskilt om man gör klart för sig själv att man inte tänker dricka för att få bort den. Tror ibland att beroendet tar till ångest för att få tillbaks alkoholen.. Mitt tips är att promenera eller jogga, och köpa hem goda mineralvatten eller teer att ta till när du blir godissugen. Tråkigt i början, men man vänjer sig. Några bitar mörk choklad, minst 70% kakao, när man vill unna sig något på kvällen funkar också tycker jag. Ta en timme i taget nu, och sen dag efter dag. Ta hand om dig!

Har samma problem att jag är mat- och A-beroende. Det är allt eller inget för mig. Men maten har börjat funka bättre efter att jag har börjat tänka på den (eller det onyttiga som jag vill äta) på samma sätt som med A (som jag har lättare att hålla mig undan ifrån).

Mörk choklad funkar för mig med. Det är ju inte så gott att man bara vill eller kan äta för mycket. Även lättglass eller proteinglass funkar då jag inte är så förtjust i glass. Allt jag gillar (chips, smågodis, snabbmat, bröd) håller jag totalt avstånd ifrån, precis som A.

Vet inte vad du kan få ut av det, men att agera på att vara sugen, vilja unna sig, äta och dricka på känslor är till syven och sist ett val. Jag måste ta fighten mellan goda och onda ängeln 25 gånger per dag vad gäller maten, förhoppningsvis minskar det dock såsom det gjorde med A.