Jag har under många år levt under en betungande psykosocial livssituation med följden utmattningsdepression. Stresskänslig och oerhört mycket stark ångest. Dämpar/befriar mig med alkohol (vin och starköl) de flesta dagar i veckan senaste 2 åren. Det har bara blivit värre och värre och jag har helt tappat tilliten till mig själv och gränserna. Livet i övrigt påverkas och jag har blivit rädd. Måste bryta mönstret. Har svårt att hitta bra strategier för att hindra mig från att välja alkoholen som tillfällig flykt och befriare. Finns det någon här som kan hjälpa mig? ???

Ensamdrickaren

Hitta på saker på kvällarna (om det är då du dricker alkohol), ha inte alkohol hemma, skriv här om dina känslor och tankar, ha en kalander där du bockar av dina nyktra dagar.

Finns mycket erfarenhet och historier att känna igen sig i!
Och såg nu att gulliga @andrahalvlek lagt upp ett ”intropaket” för alla som är nya!
Guld värt. ?

Bra att bara börja vara nykter, vila promenera, äta bra. Ta lite vitaminer som b-12 , d-vitamin. Du kanske behöver hjälp utifrån, med samtal osv. Ta en dag i taget, allt kan bara bli bättre utan alkohol. Kram

Allterbra

Det finns säkert massor med olika lösningar på det.
Det som dock har varit viktigast för mig, är att jag äntligen fattat hur jag funkar.
Om suget kommer, så varar det oftast bara några minuter, Max en timme.
Klarar man det, så är det borta minst tills nästa dag eller kväll.
Men vi är väl olika..