Guldfisk

Profile picture for user Offside

Hej,

Tänkte testa att skriva lite här. Jag har läst mycket här, men dragit mig för att skriva här. Jag ska se om jag får lite respons på denna tråd, om, eller när jag får det tänkte jag berätta lite om mig själv.

Ha det bra!

Profile picture for user Soffpotatis

Tycker du ska berätta direkt. Gör det för din egen skull, även om du inte får svar alla gånger så är vi många som läser. Ingen här inne har alla svar men vi hjälper varandra så gott det går. Jag känner inte alltid att jag vill svara folk eftersom jag inte känner mig berättigad exempelvis.

Profile picture for user AkillesU

Skönt att skriva av sig. Då blir det lite ordning och reda på tankarna i huvudet. Och man kan få en hel del tänkvärda svar här! Det kan jag lova ?

Vilket gensvar!

Jag tror också att det är bra att skriva av sig, men är väl rädd för att det ska bli något osammanhängande, det rör sig ju trots allt om några år i alkoholens tecken eller töcken kanske är ett bättre ord:
Lite kort:
Jag är ca 40 år och har sedan ganska länge insett att jag inte kan hantera alkohol, är nu nykter sedan cirka en månad. Jag känner dock att jag fuskar lite just nu - äter antabus.

Min alkoholbana är ganska klassisk:
- debut ca 15 år - fantastisk känsla
- tillhörde festglatt gäng
- började universitet- perfekt för att dricka ofta
- jobb
- familj
- senare tid (5 år) kunnat dricka tis/ons- lör/sön: klarat jobb och familj. Ganska mycket smygande.

Min inställning till alkohol känns mer och mer osund, och jag märker verkligen att det är en progressiv sjukdom.

Varför vill jag sluta? Och dessa punkter skulle jag vilja återkomma till senare med bra input kring:
1. Sluta tänka på alkohol
2. Hälsa - ångest (har dykt upp senaste året)
3. Familj - ge mina barn - båda yngre än 10, chansen till en hyfsat trygg uppväxt.
4. Ge mig själv chansen i livet - våga lyckas och misslyckas, men att alltid veta att besluten togs utan tanke på alkohol eller med alkohol i blodet.

Ja, lite kort om mig, men finns ju hur mycket som helst att skriva om sina tankar kring alkohol då tankarna hela tiden snurrar runt detta.

Ha det bra

Som svar på av Offside

Låter precis som mig. Mitt i livet. Vetat att det varit ett problem. Men inte varit redo förens nu!
Grattis till ditt beslut. Jag har varit nykter i 2 veckor.
Det som är bra här är att man bara skriver vad man känner. För alla känner olika med ändå likadant.
Får massa insikter lite då och då och ibland kan inläggen bli röriga och långa. Men vad gör det... skulle inte klara det utan forumet! Kramar ?

Har du någon plan, typ behandling eller så? Har aldrig provat antabus, men tycker nog inte att det är fusk ? ett stöd att påbörja resan dit man önskar sig.

Som sagt, trevligt att du hittat hit! Tycker att det är värdefullt att skriva av sig här. Finns många bra tips att göra, på böcker och poddar mm. Man blir heller inte lika ensam

Plan?
1. Angående antabus och fusk. Jag har varit nykter under flera perioder under de senaste åren, nästan så att jag skulle kalla mig periodare. Jag klarar dock bara nykterheten när jag äter antabus och så fort jag slutar med det så återgår jag till att dricka. Vill ju klara ett nyktert liv utan antabus, annars är jag väl liksom inte fri.

Många fördelar med att ha varit nykter, eller rättare sagt - många insikter - återkommer gärna till dem.

Plan?
Inte direkt, men den stora saken nu är att jag sagt till min fru att jag inte orkar med alkoholen mer. Hon vill att jag ska prata med någon, vill gärna det men orkar inte med fler schemagrejor som stressar i det såkallade livspusslet.

Ja, borde nog ha en plan, för en dag i taget är inte riktigt min grej.

Tack för input

Som svar på av Soffpotatis

Tack för gensvar.

Ja, kan nog tänka mig att det kan vara svårt att svara folk, har ju läst mycket här, och många gånger jag inte vet hur jag skulle svara, alternativt att man kanske känner att man tar över tråden?

Ha det bra (ny här, syns detta bara av dig?) haha

Profile picture for user Kennie

Är ju svårt, men det var någon som skrev klokt här att istället för att tänka på hur dåligt man mått med alkohol så kan man fokusera på hur mycket som är positivt med att vara nykter. Jag njuter till exempel mycket av att vara närvarande och pålitlig för mina barn. Och sakta men säkert smyger sig livsglädjen in, när man inte tillför kemisk glädje hela tiden... För mig har tankar på alkohol bytts mot tankar på nykterhet, och vartefter tänker jag mer och mer sällan på att dricka. Är livspusslet stressande? Finns det möjlighet att gå ner i tid på jobbet? Det har man ju rätt att göra när barnen är under en viss ålder. För min familj är det en stor lättnad att jag jobbar deltid (men fattar att det inte funkar ekonomiskt för alla, vi har turen att kunna bo billigt). Lycka till att hitta din väg framåt!

Ha ha, jag känner väl igen mig i den trevande början kanske.

Bra att du pratat med din fru. Här inne är det bara att ösa ur sig allt man behöver. Din plan kan ju ta sig en början här inne kanske. Jag läste (är lat, så på ljudbok) väldigt mycket ffa första veckan.

Som svar på av Kennie

Att tänka mer på fördelarna är något jag försöker att tänka på, men svårt. Ett sätt som jag börjat med under mina senare nyktra perioder är att utnyttja tiden till något som jag aldrig kunde göra när jag drack och försöker att tänka på att det var saker jag tidigare ej kunde göra, som
- gå och träna väldigt tidigt på morgonen
- gå och träna sent på kvällen
- ta bilen - tidigt och sent
- äta onyttigt med flit, går ju ändå inte att vara lika onyttig som när man dricker
-städa mindre - behöver ju inte bevisa att jag kan dricka och sköta alla hushållssysslor perfekt trots att jag dricker

Ja, listan kan säkert göras längre, men jag försöker påminna mig och göra dessa saker lite oftare för att på så sätt utnyttja nykterheten.

Jag har i fler och fler perioder varit nykter (2-3 månader) och sedan börjar jag alltid igen ( hoppas det ej blir så denna gång). Det finns många fördelar med att inte dricka, öppet mål, haha, men en stor fördel som jag har insett och som säkert skulle vara till stor hjälp för de som också bara vill minska sitt drickande är följande.
- Efter mina nyktra perioder så brukar jag summera hur många tillfällen som jag verkligen saknat att dricka, det har faktiskt blivit tråkigare och jag tycker synd om mig själv, för lite synd är det att inte vara som alla andra.
Två saker
1. Det brukar under denna period röra sig om ett, max två tillfällen där jag också i efterhand hade velat dricka.
2. Gemensamt vid dessa tillfällen - det är ok att bli full, du kommer kanske till och med inte bli fullast, flera ser på alkohol som du. Du kan dricka, bli full, vara med andra och ej ses som konstig vid just detta tillfälle.

Någon som känner igen sig?

Vad är era triggers när ni börjar tänka på alkohol?

Hur tar ni er ur dem? Har ni någon form av mantra? Tänker när man är på jobbet eller typ på barnens aktiviteter så att man inte kan göra något större sak.

Tips mottages

Mina triggers är nedstämdhet/tristess och ilska. Dvs jag dricker för att det ska bli roligare eller för att lugna ner mig.

Just nu tänker jag på när jag somnade i min egen spya om jag vill sluta tänka på alkohol. Försöker lugna ner mig om jag blir arg. Jag är en mycket bililsken person så jag får träna ofta ?

Profile picture for user Andrahalvlek

Djupa andetag och räkna långsamt från 10 till 0 är ett knep. Man kan avvika och sätta sig på toa och göra det i värsta fall.

Jag drack vin på alla känslor: Nöjd/belöning, ilska, trötthet, frustration, ledsen, tycka synd om. Allt gick att dricka vin på.

Vinet la en grå våt filt över alltihop, alla känslor. Till slut kände jag ingenting. Att ha fått tillbaka mitt känsloliv är nummer 2 på min topplista över nyktra fördelar. Att jag fått så bra sömn än nummer 1.

Kram ?

Exakt samma triggers framförallt tristess, men kanske oro mer än nedstämdhet.

Jag har också hur mycket liknande exempel som du, men börjar man tänka för mycket på dem så vill man ju hitta ett bra sätt att fly även från dem, haha.

Som svar på av Andrahalvlek

Tack för tipsen, ska testa dem. Skulle ibland vara skönt att bryta en tanke med en snabb handling.

Angående grå filt. Jag vet inte om du hade samma känsla i slutet - att dricka, omslutas av den gråa filten enbart blev normaltillståndet - då man fungerade. Det gjorde att dricka inte gav samma sak som tidigare, bara vara ”normal” och det kändes riktigt illa.

Mot slutet funkade alkoholen väldigt sällan som ”uppåttjack” ? Jag drack och drack och det hände ingenting och sen blev jag plötsligt skitfull. Minnesluckor, spyor. Usch.

Kram ?

Det finns ju sånt där barngodis där man ska gissa smaken. Finns sånt som ska smaka öronvax, man kan ju prova en sån varje gång man blir sugen ?

Annars brukar jag ta en kaffe eller göra nån fysisk aktivitet om jag kan. Jag har ju börjat på AA-möten och det har funkat fint för mig eftersom jag känner mig så ensam annars. Men alla gillar ju inte det.

Försöker att låta bli att planera så mycket för hur min dag ska bli, då blir jag stressad och vill lugna ner mig.

Profile picture for user Se klart

Kan räcka med några andetag när jag känner mig stressad- vilket får mig att instinktiv räcka mig efter ett glas (inte på jobbet då...)
Det bryter tanken på något sätt.
Sen har jag druckit a-fri öl eller bubbel när jag varit i sociala sammanhang. Funkar bra men försöker dra ner så det inte blir slentrian som med alkoholen.
Att greja med saker hemma brukar också funka för mig, för att bryta loppen av tankar/känslor kring alkohol.

Funderar på denna besatthet som jag känner kring alkohol. Just nu är jag uppe i cirka 1 månads nykterhet, men tankarna på alkohol släpper inte, vet att det är för tidigt, men haft längre uppehåll tidigare och samma sak då.

Gör jag något fel, vill ju verkligen aldrig dricka mer, men ibland är det så fruktansvärt frustrerande att tänka precis lika mycket på alkohol nykter som onykter.

När släpper detta, någonsin? Finns någon vetenskaplig förklaring till hur länge man måste stå ut med besattheten?

Om du tänker ”stackars mig som inte får dricka, jag saknar det så mycket så jag knappt står ut” så kan besattheten nog bestå länge. Då är du ett offer som drabbats av åkomman att inte tåla alkohol.

Om du istället tänker ”jag saknar vinet, men har insett att det skadar mig så jag vill inte dricka längre” så går det betydligt snabbare att slippa besattheten. Då väljer du att fokusera på fördelar med nykterheten och känner dig tacksam över att du har genomskådat alkoholens destruktiva påverkan.

Kram ?

Som svar på av Andrahalvlek

Jag tänker nog lite både och. Just nu är mina tankar mest kring den positivare delen av tänkandet. ”Jag kan inte hantera drickandet, och jag ser allt positivt med att inte dricka alkohol”. Det är ändå frustrerande. Jag har ju haft dagar när jag inte tänkt på alkohol och det känns så skönt då.

Att jag inte kan dricka, vill inte dricka är självklart för mig. Jag har aldrig tankar på att kunna hantera alkohol, utan för mig är i så fall hanteratankarna att jag bara skulle bli full 1-2 dagar i veckan, inte att enbart kunna ta två öl på en uteservering, haha.

Ja, kanske får släppa målet lite på att tankarna på alkohol ska vara lika lockande som att se målarfärg torka.

Profile picture for user Se klart

... att se målarfärg torka, jämfört med att dricka. Alla kommer vi dit om vi inte triggar och retar kroppen med tillförsel av alkohol. Man måste ge det tid. Och tålamod.
Att sluta dricka, är liksom inte att beställa något av livet utan det är mer som att börja om och utforska på nytt sätt.
Mina första veckor nykter kände jag mig rätt otålig dels över ”hur länge jag ska behöva hålla på såhär” men också ”måste jag verkligen sluta”.
Det tog lång tid att inse att bara jag bestämmer det, och att då fortsätta är att låta vissa dagar, sug, tankar - liksom bara vara. Tvinga sig att andas och ligga still när det kliar. Typ.
Jag kan inte svara på om tankar på alkohol släpper, men besattheten är inte för evigt, när saker tappar sin laddning- passion eller semlor eller vin- så tynar kraften bort, det elektriska fältet slocknar. Är säker på att det gäller även för dig!

Tittar in och säger hej. Hur går det för dig? Besattheten kommer väl från att alkohol faktiskt är starkt beroendeframkallande.. men som @se_klart skriver så är det väl tänket och inställningen som gör att man klarar att stå emot. Men gäller nog att man är redo och har gjort upp med sig själv. Och får det stödet som behövs för att klara. Inte lätt... Styrkekram ?

Tack AkillesU och Soffpotatis för era frågor. Det går fortsatt bra, jag är uppe i ca 7 veckors nykterhet just nu.

Jag fortsätter att läsa här, skriver och kommenterar tyvärr inte så mycket just nu, blev nästan som en besatthet i början för att se om man fått någon respons, haha, känn ingen press nu - skojar bara.

Det fungerar som sagt bra just nu, känner visst sug på fredagar och lördagar. Denna vecka var också min fru iväg på lite restaurangbesök och då kan jag känna lite avundsjuka. Hon dricker aldrig annars, bara med sina vänner och inte hemma, så det är ju väldigt positivt för mig att ha det så.

Än så länge har det varit hyfsat lätt att parera vanliga triggers (fredag, lördag, plus tillfällen i veckorna när jag annars brukar dricka), Tror det beror på att det är så tydliga triggers, förstår ni vad jag menar.

Jag väntar på att det stora suget, utan tydliga triggers, kommer att komma snart. Suget som uppstår vid dessa tillfällen kan hålla i flera dagar och kan inte alls jämföras med vanliga suget, kanske för att det inte kan kopplas till jobb, stress, oro eller speciellt tillfälle. Jag är ödmjuk inför när det kommer för mitt mål är verkligen att inte ge efter då. Det är nyckeln till att jag ska klara en längre nykterhet.

Trevlig söndag på er alla. Nu ska jag utnyttja att min kropp är pigg en söndag med ett träningspass. Vad ofta jag gått och tränat bakis bara för att bevisa att jag inte är bakis, haha.

Skönt att det går bra och hoppas träningen kändes bra.

Förstår vad du menar med dina triggers. Har inte heller blivit överrumplad än, men tänker mig att det kanske kommer. Försöker inte fundera så mycket kring det, jag kör med mitt ”en dag i taget”. Om det kommer får jag väl ta en timme i taget.

Ha en fin söndag kväll!

Det har varit en mycket bra helg utan direkta tankar på alkohol, förutom att läsa här och lyssna på två avsnitt av Alkispodden -haha, men helt lugnt utan sug efter alkohol.

Det har varit en helg där fördelen med nykterheten varit så tydlig. Helgen gick i 180 - kalas X3, presentköp till alla, 2 matcher för barnen, lite tvätt och städ, hjälp med läxor. En helg som tidigare antingen varit bedrövlig för att man måste genomlida detta bakis, eller som en pina för att man tvingades till nykterhet, eller en stress för att hinna hem från en aktivitet så snabbt som möjligt så att man kan dricka.

Tack för dina frågor. Hur går det själv?

Ha det bra

Som svar på av Offside

Visst är det skönt när man slipper vara bakis eller ha det där bakgrundsbruset som stressar en till vansinne!

Jo tack, helgen har varit bra. En seg helg där inte så mycket blivit genomfört, men det får vara så ibland ? Inget sug här heller, har däremot upptäckt beteenden hos mig själv som inte bör få löpa fritt då det skulle kunna utlösa någon slags ”fuck-it-effekt” ha ha.

Tack för dina tankar.

Det går bra då jag fortfarande är nykter, men jobbiga tankar börjar smyga sig på plus att sug från ingenstans dyker upp.

Ser saker lite negativt just nu: Saknar känslan av att enkelt kunna koppla bort tankar för några timmar. Var livet sämre med alkohol, eller åtminstone, var det så mycket negativa konsekvenser. Den sista tanken jag har, och som känns lite pinsam, får i princip aldrig höra från min fru att hon är glad att jag inte dricker. Jag vet att hon inte vill att jag ska dricka. Jag vet att sluta eller ej ta återfall måste komma från mig men något uppmuntrande ord skulle stärka i jobbiga stunder. Alkohol har ju varit så laddat under lång tid så kanske också är något hon inte vill ta upp/är rädd för att säga fel sak, men men skulle vara skönt med något ord.

Ikväll är jag nykter och imorgon kväll kör jag bil så det känns tryggt.

Hoppas att du fortfarande har en positiv känsla Soffpotatis.

Trevlig helg på er alla härinne!

Känner mig rätt ensam i mitt beslut jag med, men känner att jag blir stärkt av den AAgrupp jag möter en gång i veckan. Det är skönt att prata med folk som inte dricker, finns så klart undantag där med.

Förstår att det känns tungt att inte få höra det från frun, men det är säkert som du skriver. En elefant i rummet som man tassat på tå för under lång tid.

Ja jag har kvar min positiva känsla, det jag märker att jag saknar är närhet. Kan ju inte dricka bort känslan av ensamhet längre så det blir så påtagligt.

Hoppas du får en riktigt bra helg!

Profile picture for user Onkel F

Kan sakna känslan av att ge hjärnan lite semester, som du skrev någonstans.
Det gäller väl kanske att se tillbaka och minnas varför man tog beslutet.
För min del räcker det för att ge motivation att fortsätta. Håll emot de negativa tankarna!

Säg till henne att du blir ledsen när hon inte säger någonting om att hon är glad över att du är nykter. Fråga varför.

Kanske är hon orolig att väcka den björn som sover. Kanske vågar hon inte hoppas att din nykterhet ska bestå. Kanske vågar hon inte ta ut glädjen i förskott.

Men det vet du inte förrän du har frågat henne. Ni måste prata om det. Hon har liksom du lagt ett lock över sina känslor, hon är medberoende med allt vad det innebär. Hon behöver kanske också ett forum, eller samtalshjälp.

Kram ?

Profile picture for user Tröttiz

Då jag kom över ditt inlägg, började jag fundera hur mycket jag nämnt för min pojkvän hur jag upplever hans kämpande med nykterheten. ? Det enda jag nämnt för honom är att det är klokt att sluta .. ?

Kan tänka mig att man gärna vill ha någon respons för sina ansträngningar. Låtit bli att nämna för att det är känsligt? jag vet inte. Har däremot nämnt för honom att jag är stolt då han även slutat snusa ... ?

Betydelsefullt att läsa andras inlägg, som leder till reflektion över sig själv och hur man beteer sig. Vad man t ex kan tänka på, och försöka förbättra.

Sköt om dig.
?

Som svar på av Tröttiz

Jag har varit i din sits också. Min pappa drack alldeles för mycket, men hade ett år av nykterhet när jag var ca 15 år. Jag kommer ihåg hur otroligt skönt det kändes, hur lugn jag var, men varken min mamma eller jag berättade det för honom. I vår familj, åtminstone då, ”pratade” man inte om känslor och tankar. Jag kan dock ångra att jag inte vågade säga något när han var nykter, men kommer ihåg att jag bröt ihop, frågade förtvivlat varför han köpt hem öl och sprit när han väl började igen, men då var det ju redan försent och blev i stället ett ifrågasättande.

Ja, det var lite om mina tankar som anhörig till en alkoholist. Att skriva om just detta kring utebliven stöttning, ditt svar Tröttiz, som fick mig att minnas, har verkligen fått mig att förstå min frus dilemma. Plus ökat min förståelse.

Ibland sviker minnet....

Ha det bra

Tre månader nu, känns bra.

Vet inte om jag ska sätta nya mål eller ta en dag i taget härifrån. Det svåra för mig börjar nu skulle jag tro.

Har dock en liten målsättning att vara fortsatt nykter till nyårsdagen.

Trevlig kväll på er alla!

Profile picture for user HerrÅgren

Grattis till 3 månader! Inspirerande ?
Jag har precis klarat en vecka nu och trivs bra med mitt val.
Nu är det året ut som gäller ?

Nyår låter som en bra nästa plan. Jag tar nytt beslut varje månadsdag. Nu siktar jag mot 9 månader. Och jag ser med nyfikenhet fram emot en nykter jul och nyår. Utan julöl, glögg och nubbe. Alkoholfri glögg är för sött, då dricker jag hellre något annat.

Kram ?

Mål är lite kluriga för mig. Jag kopplar ihop det med att ”unna” mig och släpper garden. Fixade det denna gång men har nog aldrig drömt så mycket om att jag dricker som denna helg ?

Härifrån kör jag endast en dag i taget.

Ha en riktigt skön söndag!

Tack för era frågor.

Jag är fortfarande nykter, men väldigt trött. Det har varit mycket på jobbet under en längre tid.

Tänker mycket på alkohol, men väldigt lite på att dricka. Jag har inga överväldigande känslor över att vara nykter, som jag ser att andra upplever, men heller inget superkämpande med sug som andra har, så det jämnar väl ut sig.

Jag tänker mycket på att det får vara tråkigt och att jag inte kan uppnå samma toppar som tidigare, och att jag behöver sluta vara egoistisk kring mitt mående och alkohol. Jag har barn och fru och de är värda en trygg tillvaro.

Sist men inte oviktigast - påminner mig då och då om att det är en progressiv sjukdom. Tror det är viktigt att tänka på.

Profile picture for user Kennie

Känner igen den där tråkkänslan.. Antar att det är så livet känns ibland när man inte längre har sin quick fix. Och som du säger, det får man stå ut med, man kan inte paja sitt eget och närståendes liv bara för att man vill maxa tillvaron hela tiden.. Vi tragglar vidare.. ..

Jag känner som ni förstår ett enormt sug nu. Varit ute på en långpromenad, försökt spela hela filmen, men idag är det tufft.

Vet inte riktigt hur detta ska hanteras.

Jaja, kämpa på alla!

Till att börja med - grattis Soffpotatis till fyra månader - underbart.

Jag klarade att stå emot suget denna gång, men det kryper sig närmare och närmare med ett återfall. Det är framförallt saknaden av den enkla flykten för att komma till ro för några timmar plus känslan av att livet är lite mellanmjölk utan alkohol.

Jag jobbar vidare, hoppas att denna känsla försvinner snart. Jag är dock inte förvånad att känslan kommer nu, den brukar göra det men denna gång vill jag verkligen lyckas med nykterheten.

Trevlig lördag på er

Att du höll ut! Och tack!

Förstår känslan av mellanmjölk. För mig har jag märkt att den kommer i samband med att jag når mål (nykterhet, gjort något bra på jobbet, gått ner i vikt osv). Förut drevs längtan efter alkohol av ångest. Just nu accepterar jag att tankarna finns där. Spelar sällan upp ”hela filmen” längre utan tänker snarare på hur jag vill ha min framtid. Det ger mig en mer positiv bild av mig själv tycker jag.

Det fungerar bra,- ”Soffpotatis”.

Nu har det varit några enkla veckor utan något överdrivet sug efter alkohol.

Ha det bra