Dansen

Tack för stödet, känns skönt att inte va ensam i svängarna. Har tagit vara på det du och de andra har skrivit i tråden och vilat, kanske är nedstämdheten kroppens sätt att få mig att dra ned på tempot.

Dansen

Tack för stödet, känns skönt att inte va ensam i svängarna. Har tagit vara på det du och de andra har skrivit i tråden och vilat, kanske är nedstämdheten kroppens sätt att få mig att dra ned på tempot.

Hör av dig till sjukvården/ psykiatrin dit du blivit remitterad, jag hade tur som fick min utredning ganska snabbt (mindre än ett år) men det drog ut på tiden då någon blev sjuk och någon annan slutade, någon glömde lämna in ett papper osv. Ta kontakt med dem och säg helt enkelt att du inte mår bra och måste få ett svar på varför du är som du är, för det funkar inte längre. I värsta fall kan de bara ha glömt bort dig om du inte hör av dig.

Jag ringde ofta i slutet och det hjälpte, annars hade jag fått vänta ännu längre.

Jag vet att de inte gör utredning om man är missbrukare, jag var ärlig med att jag hade druckit en del förr men när jag gjorde utredningen (eller i starten) så hade jag varit nykter i över 5 månader. Klart man inte ska ljuga om det annars, men hade jag berättat att jag under tiden utredningen pågick (den blev utdragen) drack mer än jag borde, då skulle de inte utrett mig tror jag. Mådde så dåligt under den perioden att jag självmedicinerar med A.

Jag har fått väldigt mycket klarhet i vem jag är nu när jag fått mina diagnoser. Och inte bara vem jag är utan varför jag är som jag är och varför det har varit och blivit som det har blivit. Och det känns så bra att veta att jag är okej, att jag faktiskt inte är lat, att jag inte är knäpp. Jag har alltid vetat att jag varit annorlunda och har sett till att passa in bland alla andra, för deras skull. Nu är det så skönt att kunna släppa lite på det och våga vara mig. Jag är inte psykiskt sjuk, samhället är inte anpassat efter mig. Jag innehar inte bara negativa saker från diagnoserna, några av mina bästa egenskaper och färdigheter kommer även därifrån, såsom min kreativitet, idéspruta... det är inte många neurotypiska som kan ha 5 tankar samtidigt och tänka utanför boxen som jag kan (add) och det finns heller inte många neurotypiska som kan se mönster och kan se logik i nummer, siffror, former såsom jag kan (autism)

Den där ADD-biten, som ger mig mest trötthet, hjärntrötthet. Men även min förmåga att göra saker som ingen annan förutom jag påverkas av, som att laga mat, eller tvätta... att ständigt behöva ”komma på” hur man diskar en stekpanna eller att glömma att borsta tänderna var och varannan dag om jag inte har en insatt rutin för det med alarm och instruktion. (Det är inte så att jag inte kan diska en stekpanna och borsta tänderna, men för mig tar det lika mycket energi varje gång jag gör det som för den som gör det för första gången, i princip). Nu har jag fått medicin. Det är bra, väldigt bra. Är mindre trött, har fått mer energi, och som en bonus gått med några kilo och tappat mitt alkoholsug helt. Får inte heller dricka med den medicin jag äter, så valet finns liksom inte heller.

Oj, förlåt, såg just att jag babblat på, skriver för mycket... som vanligt. Har inga spärrar ?

Ett enkelt ja eller nej existerar inte.

Dansen

Blev glad av din kommentar, har exakt samma känslor av ADDn. Extrem igenkänningsfaktor på allt du skriver. Tack för tipset! Tänker inte säga nåt om A alls, tänker att det inte kommer hjälpa mig. Och nu dricker jag ju ändå inte längre så det är ju i det förflutna!

Ringde nyligen igen och fick svar att jag kan bli kallad inom en månad! Det känns bra, hoppas att det blir så.

Saker och ting med måendet är inte bättre. Har sjukskrivit mig på 50% i två veckor framåt. Vill bara snabbspola tills jag är på en bra plats. Det kunde man ju fuska lite med när man drack,

Men jag är glad att jag inte dricker och har noll känsla att jag vill göra det.

Hur lever man ett OK liv utan att bli stressa ihjäl sig med ADD utan A och utan medicin? känns inte som jag lyckas nå upp till ett enda krav å allt blir alltid fel, det bryter ned mig att alltid känna mig misslyckad, när jag var full kunde jag ändå känna mig okej med mig själv för en stund ..... det undrar jag.....

Förlåt till de som råkar läsa det här svamlet haha ?

Dansen

Bra sak: Fick en kommentar av en kompis: du ser 10 år yngre ut, jag vill också sluta dricka. Det är ju bra!

Bra och lite dålig sak: har fått oxascand för ångesten som spårat, så jag slipper panikångesten, vet att det inte är hållbart i längden men det är något!

Bra sak: ska byta antidepressiv, jag har en plan!

Bra sak: jag har köpt en gitarr och spelade några låtar idag, det var bra! Har inte spelat på flera år, men det är som att cykla! Det ska jag göra mer nu när som nykter, jag känner mig hel i stunden jag spelar.

Jättebra att du lyfter bra saker i ditt liv. Framgång föder framgång, och saker som får dig nöjd öppnar fler dörrar. Hoppas innerligt att du får samtalshjälp och inte bara mediciner.

Kram ?

Dansen

Det känns som att det går sakta uppåt. Efter en riktigt kass månad har jag börjat hitta tillbaka till lite energi. Har gjort fint hemma och känner mig inte konstant trött och nere längre. Och sakta men säkert börjat få space att fundera på vad jag behöver för att må bättre.

Jag har äntligen fått remiss till KBT, och hoppas att det kan hjälpa mig.
Och jag börjar få utrymme att på riktigt tänka på vad jag är bra på och vill i livet, vad som gör mig peppad.

Det känns skönt att få lite andrum.

Jag är väldigt glad att jag väljer att inte dricka, hittills har det inte alls varit ett problem, på grund av Coronan blir det också så mycket lättare att avstå.

Det är så klart tråkigt att inte träffa vänner, men jag tycker att digitala häng funkar väldigt bra, och det är så mycket lättare att välja bort alkoholen då.

Jag spelar gitarr, badar, tänder ljus, promenerar, yogar, styrketränar, lyssnar på poddradio, musik, läser böcker, kollar på film, det känns helt ok....

Fint att det går bra för dig och att du ägnar dig åt trevliga saker. Jag spelar också gitarr, tycker det är jättebra om man behöver koppla bort stress och dåligt humör. Att träna något som är lite svårt men som man klarar ganska bra. Gillar också yoga, böcker och radio. Och det ger så mycket mer än om man bara hade suttit med ett vinglas och slösurfat istället... Avkoppling som inte bryter ned är grejen!

Dansen

Har kommit ur den värsta svängiga fasen tror jag, och känslorna känns mer normala, vilket är så skönt!

Har varit nykter i snart 100 dagar!

Satsade från början på bara 3 månader, så jag testade att ta två glas vin i fredags, och ärligt... jag gillade det inte. Gillade inte hur jag kände mig av det, fick bara lägre energi/tröttare och kände mig mindre social i sammanhanget. Dagen efter var jag BAKIS! Och det vill jag verkligen aldrig va igen, hela helgen gick i princip bort, bara för 2 glas vin. Då får man lite av en tankeställare på hur extremt mycket alkoholen ändå påverkar en. Och så märkligt att man så länge sett det läget som normalt,

Med detta sagt och testat så har jag bestämt mig för att utöka min nykterhet 3 månader till! Är så stolt och nöjd över att jag faktiskt har lyckats förändra min relation till drickande under den här tiden. Hade inte klarat det utan det här fantastiska forumet!

Det börjar också gå framåt med hjälp för mitt dåliga mående, har påbörjat KBT för panikångestsyndrom och även fått diagnosen GAD. Så det känns äntligen som att jag kan hjälpa mig själv och att jag får hjälp från vården.
Min utredning för ADD kommer också starta igång snart. Så jag ser ljuset börja strila in.

Förklarade för en kompis hur min nyktra resa varit, fick en bra liknelse i huvudet som kanske någon här känner igen sig i, att man varit som en hopdraget dragspel som långsamt dragits ut och det finns mer luft, andrum på något sätt. Jag skulle inte säga att jag hittar på mer saker, eller att jag har mer energi, men det finns luft, och det finns potential för många nya fina saker i den luften. Början på en gryning kanske,

Vilka wow-upptäckter du har gjort, och vilken gåva du har gett dig själv genom att kämpa dig igenom de första svåra månaderna och nu börjar livet landa lite stabilare. Klokt att ta ett delbeslut i taget. Jag bestämmer ytterligare en månad varje månadsdag, men just nu siktar jag på ett år (9/2). Sen får vi se, det känns mer och mer som ”aldrig mer” men ”inom överskådlig framtid” känns som en bra måttstock ändå.

Kram ?

Dansen

Tack för stödet andrahalvlek, betyder jättemycket! :) jag tror det är smart, och det blir fler segrar att fira när man når sina delmål. Det har verkligen varit tuffa månader, men saker börjar verkligen bli bättre och bättre, fridfullare. Hade aldrig räknat med kaoset som kom efter att jag slutade, helt otroligt att det var sån lång emotionell ”utrensningsfas”. Jag som i början knappt kunde erkänna att jag hade problem med drickandet.
Glad att jag härdade mig igenom det :) Jag känner mig mycket starkare nu. ?

Dansen

Jag började dricka igen. Det kändes bra i början, kände att jag hade kontroll och så vidare. Hade aldrig någon alkohol hemma och det hjälpte att man bara kan vara ute till kl 8. Men jag känner att senaste veckorna har det börjat spåra ur igen och jag har i skrivande läge extrem bakisångest över att ha blivit för babblig och pratat om saker jag inte borde i helgen. Känner att jag måste sluta igen, det känns jobbigt att jag har mått suuuuperbra (mitt mående har varit stabilt under tiden jag drack) och är rädd för kaoset som kanske kommer tillbaka nu när jag vill sluta igen. Försöker gå tillbaka i tråden här för att hitta lite ljusglimtar....

@Dansen Välkommen tillbaka! Det är otroligt vanligt att man efter en tids nykterhet börjar ”dricka lite” - och upplever att det funkar. Då sänker man garden och tänker ”det var nog inte så farligt, jag har nog inte problem med alkoholen”. Sen blir en gång då och då plötsligt varje vecka, fler gånger per vecka, mer och mer, varje dag osv. Tills man efter några månader är tillbaka på ruta ett. Du är i gott sällskap om man säger så.

Det är märkligt egentligen. Ingen som har lyckats sluta med heroin skulle få för sig att ta ”lite heroin”. Varför tror vi då att det kan funka att ta ”lite alkohol?” Alkohol är näst mest beroendeframkallande efter heroin. På samma sätt är det ingen storrökare som slutar och som senare lyckas hålla sig på nivån ”feströkning” någon längre tid. Det allra bästa för den som har slutat med heroin, alkohol och nikotin är att avstå helt. Punkt.

Det är också väldigt vanligt att man kommer och går här på forumet några gånger, tills man fått nog på riktigt. Inifrån och ut. Verkligen bestämt sig. Ett tips är att skriva dagligen, då ser du till att du får nödvändig tid för reflektion och planering.

Kram 🐘

Dansen

@Andrahalvlek tack!! Ja det är väl så det funkar, det trappas upp när man tror att man har kontroll 🙈 och lite märkligt att notera att ju mer jag drack desto ”gladare” var jag i veckorna - kände mig mer normal och balanserad. MEN tappade samtidigt kontakten helt med mina känslor.

Ska skaffa en ”quit” app och har pratat med min kille om att jag vill sluta igen. I helgen tänkte jag åka bort till min sommarstuga och ta det lugnt, så att jag inte blir lika frestad att bara gå ut på krogen.....

Det jag önskar är ju så klart att kunna dricka på ett normalt sätt... !!! Men det verkar ju inte funka så bra 🙈🙈🙈🙈

Anonym26613

Hej Dansen!
Jag är nygammal här men vi har nog aldrig träffat. Roligt att du kom tillbaka när det blev svajigt. Starkt gjort 💪💚

Nu kan vi alla lära oss från dig. Hur länge var du helt nykter?

Synd att du har ångest! ❤ men det går säkert över snart. Lät härligt det där med stugan 👍🌸

Dansen

Hej @Miss Mary Poppins! Tack för din fina kommentar. Förra vändan hade jag bara tänkt vara nykter en månad, sen blev det tre sen blev det 5. Nu i efterhand känner jag bara VARFÖR började jag igen 😂 det är nästan skrattretande hur mycket drama och kaos jag har orsakat nu under perioden jag drack.
Inte så konstigt att jag tyckte livet var en bergochdalbana sist jag ville sluta.
Nu försöker jag bara vila så mycket det går, och försöker distrahera bort oron med Netflix.
Har laddat ned en app och börjat räkna mina nyktra dagar.
Min kille var ute och drack igår men jag tackade nej och var bara hemma.

Anonym26613

Oj, det var duktigt! 5 månader! Då vet du exakt vad som krävs 💪😊👍

Kul att du kom tillbaka, det är många som slutat skriva senaste tiden. Ska bli spännande och läsa hur du upplever resan denna gång 😊🌸🙏

Dansen

1 vecka utan nu, ärligt tror jag att jag var väldigt uttråkad av Corona och vintern och därför bara började dricka för att NÅGOT skulle hända. Och så klart det hände mer då, men inte åt det positiva hållet, bara massa drama och skämskuddar och allmän trött och nedstämdhet.

Bakisångesten Efter förra helgen har börjat lägga sig nu, vilket är skönt. Känns som att saker och ting kommer ordna sig.

Ser väldigt mycket fram emot våren, det finns så mycket man kan ägna sig åt nykter då. Är så peppad på att ligga i solen och läsa en bra bok, bada, cykla på utflykter!
Känner lite hopp för mig själv, just för att jag känner mer positivt denna gången. Är inte på en lika mörk plats i utgångsläget. Ser fram emot att vara nykter och alla möjligheter som kommer med det.

Har bestämt att jag ska ta det vecka för vecka, månad för månad och fira de här små segrarna.
För de som följt mig innan: har också tagit tag i mitt mående och går i KBT samt denna veckan fått adhd diagnos på papper, vilket innebär att jag kommer att kunna få bättre hjälp.

Ser ljust på månaderna som kommer ☀️