Qvarts

Ja, i dessa tider skall man ju handla när det inte är så mycket folk i affärerna.
Sagt o gjort! Efter några månaders nykterhet kände jag mig stark nog att köpa hem lite glögg( till kalle anka) en snaps till sillen och liten flaska fin cognac till sena julaftonskvällen.
Vad tror ni hände?
Känner mig grundlurad av mig själv återigen.?

Qvarts

Att ingen vill kommentera detta sjunkande skepp.
Jag hoppas bara kunna varna andra. Tro inte att du kan manövrera när du saknar roder

Pratar du om förra julen? Har du druckit sen dess? Och innan dess var du nykter hur länge?

Ja, alkohol är helt galet beroendeframkallande. Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset.

Välkommen hit!

Kram ?

Jag tror att det som hände var att du drack upp allt 1 månad innan du tänkt att du skulle dricka det.

Och nu har du haft din "suparvecka" och får därför vara nykter över Julen?
Kram⚘

Qvarts

Tack för respons!
Handlade hem för kommande jul!
Självsäker, klar över att jag skulle kunna begränsa, ha lite lagom mysigt och värja mig mot tomheten. Så enfaldig är jag.
Efter en tids nykterhet känner jag mig oövervinnlig. Det skall man aldrig göra.
Bara det att jag blir så in i he uttråkad över all min duktighet. Hur tampas med det?
Befinner mig i en svår situation dessutom. Men det är det ju många som gör.
Men, ingenting, inga svårigheter blir bättre av alkohol. Fast det dämpar en stund, det går inte att komma ifrån.

Det finns ngn som skrivit om oss periodare att det är den svåraste formen av alkoholism. Jag tror det stämmer. Vi är nämligen ganska oemottagliga för terapi i o m att vi långa tider inte tycker att vi har några problem.
Jag lär väl komma ur denna svacka också. Har en viss erfarenhet.

Qvarts

Tack! Hoppas du har rätt??
Kramtillbaks

Känner igen mig i vad du skriver om att man blir trött på sin egen duktighet. För mig är det jätteviktigt att ha tid för intressen som stimulerar mig, annars hamnar jag i den där tristesskänslan. Har du något du kan ägna tid åt som hjälper?

Qvarts

I detta nu kan jag inte uppbåda ngt som helst intresse för någonting. Bakruset härjar i mig. Jo,att få tag på några öl hade varit intressant.
Noterar att solen skiner, borde gå ut.
Har gått lite på tomgång sista tiden. Inte mycket att se fram emot.
I lyckliga stunder har jag massor av intressen. Läser, målar, promenerar, fixar i trädgården o.s.v.
Tror många med mig lever tungt just nu.

Hej qvarts, vet inte riktigt vad periodare är, men tror att det är farligt att sätta in oss själva i ett fack. Man dricker i perioder och är nykter i perioder...ok , men stoppa där, tror jag. Att det skulle vara än mer svårt för vissa, gör ju resan från början utstakad, därav perioderna. Kanske? Jag har nog kört hela registret tror jag, periodvis drickande, helgdrickande, kontrollerat drickande, varje dag drickande ( nästan ), smygdrinkande, och min slutsats blev helt enkelt att jag är beroende av alkohol. Men att det finns en väg ut. Den vägen, din väg hoppas jag att du hittar, för det är ingen människa värd att försvinna i aberoendet. Stor kram Jullan

Qvarts

Är det inte allmänt vedertaget?
Då och då läser jag inlägg om att vissa inte anser det vara så. Vad är det isf istället? Dålig karaktär?
Min hjärna är ju sjuk och det kommer i skov.
Tycker det är så märkligt att man inte kan finna en lösning på denna enormt vanliga folksjukdom. Hur många liv skördar inte den om året?
Jo,till skillnad från diabetes, hjärtsjukdomar o andra livslånga besvär så ses detta ofta som en ” skamlig” sjukdom. En ” skylldigsjälvsjuka”. Detta är en stor lögn!
Detta är ingenting man medvetet önskat sig, och man behöver massor med hjälp. Livslång sådan, precis som den andra kroniska sjukdomar får.

Qvarts

Ett annat lite finare ord för periodare.
Man kan såklart tänka sig att benämningar blir självuppfyllande, men vi måste ju använda ord för att kunna veta vad vi pratar om.
I mitt fall kom det periodvisa drickandet med åren. Från att ha haft en alkoholförtjusning lite över det vanliga, men ändå rätt ” normalt” drickande till längre perioder med återställare osv.... Därefter långa tider när jag knappt velat se åt alkohol följt av en period av dygnetruntsupande. Tja, vad skall man kalla det.

Jag anser att det är en typ av sjukdom, ungefär som den min dotter har pga medfödd fosterskada. Hon blir sjuk i sin sjukdom om hon inte får sin medicin. När hon får sin medicin slipper hon vara sjuk, då är hon frisk. På samma sätt är jag frisk från min alkoholism om jag låter bli att dricka alkohol.

Jag ser det också som en typ av allergi. Jag tål inte alkohol. Vill inte och kan inte dricka alkohol, lika lite som en jordnötsallergiker kan äta jordnötter. Nej, det är inte lätt att tänka så här. Men jag jobbar stenhårt på att tänka så här. Varje dag. Resten av mitt liv om det krävs.

Att köpa hem alkohol nu inför kommande jul är verkligen att försöka lura sig själv. Tillfället gör tjuven. Jag skulle aldrig ha alkohol hemma. Vill någon gäst hos mig dricka alkohol så får de ta med sig själva. Jag är totalt anti alkohol numer.

Nackdelen med att sätta en diagnos på sig själv är att man kan se sig som ett offer, som inte kan göra något åt situationen. Det kan man. Det ska man. Ingen annan kan göra något åt situationen. Det kan bara du göra.

Förlåt för though love, jag vill dig bara väl.

Kram ?

Qvarts

Tack för ditt inlägg
Upplever inte alls att dina åsikter o råd är hårda.
Diagnosen går dessvärre inte att bortse ifrån. Den finns i rakt nedstigande led i tre generationer. Kanske därför så oerhört svår att bryta.
Jag har tack o lov ett kreativt yrke som håller mig på banan för det mesta.
Jag har fått antidepressiva för att gå iland med min nuvarande situation, men känner en instinktiv motvilja mot att ta dom.
Någon sade att alkohol är inte problemet för en alkoholist. Den är lösningen.
Tänkvärt. Lyckas man inte förändra sitt liv så kommer man tyvärr ta till den lösningen när det svajar.
DÄR ligger det svåraste.
Nyligen fick dom nobelpriset för sin gen-sax. Skulle uppskatta några klipp här o där?

Qvarts

Natten är lång.
Tänker på Enqvist och hur han sprang i snön. Önskar jag kunde fly från allt. Särskilt mig.

Qvarts

Räddningen blev till slut hans kreativitet. Att han började skriva igen.
Ganska förfärligt på de där behandlingshemmen.
Verkade gå ut på att bryta ner all självkänsla. Finns det sådana idag tro?

Qvarts

Varit nykter hela året( 15 dagar)
Hittade en flaska fin cognac undangömd i biblioteket här hemma. Måste vara min käre make som haft ett par omgångar med stroke och blivit ganska glömsk som satt den där.
Försökte i en veckas tid att inte tänka på den överhuvudtaget. Gick sådär.
Kom på att french coffee ju är ganska gott och det snöade ju så mycket ute.
Ja, tvångsmässigt drickande kallas det väl. Det enda sköna med detta är att nu är det tomt. Kan inte ha sånt skit hemma.

Skönt att den är slut, och jobbigt att stöta på gömmor.. Men du verkar vara bra på att återta kontrollen och gå vidare, bra jobbat!