hej
jag skrev här senast 2018 då jag bestämt mig för att sluta dricka men det gick inge bra.

Nu skriver jag igen då mitt drickande bara fortsätter.

Min situation är den att jag dricker varje dag förutom några få undantag.
Och detta har ökat hela tiden och slutade med att jag har varit borta och druckit i 5 dagar och skitit i allt.
Är nu hemma sedan onsdag kväll och nykter sedan dess.
har pratat med en alkoholterapeft per telefon och det kändes bra.
Min fråga här är hur berättar man för sina barn att jag är alkolist .
barnen är 10 och 19 år och bor hemma.
Tacksam för svar.

Gör det bara. Tror inte det finns nåt ”rätt sätt”. Om du dricker varje dag vet de med största sannolikhet redan. Genom att själv prata om det ger du dem möjlighet att komma med frågor och funderingar. Jag har två barn. En har jag pratat mycket med för att hen har velat. En har jag berättat för lite då och då. Hen vill inte prata, men jag tror att det är viktigt att de förstår att de kan prata om de vill. Det ska inte vara så skamfyllt. Har du erkänt för dig själv nu?
Du kanske kan beskriva hur ledsen du känner dig? Det är ett jobbigt samtal för det är så långt från den man vill vara som man kan komma. Men att våga prata om det är att ge barnen en öppning. Lycka till!

Hej.
Jag skriver "från andra sidan" ...
Hur man berättar, så jobbigt det måste vara. All styrka till dig. ?

Jag antar att du hamnat i situationer du inte vill vara i, att du vill bättre och att dina barn sett dig i situationer du inte ville? ?

Min tanke och förslag är att ta upp specifika situationer och utgå från dem, vore det något för dig tror du? Kanske inleda i stil med "... du minns säkert/kanske då mamma ..." och sedan berätta din tanke om situationen? För att sedan berätta om hur du upplevt att barnen reagerat på situationen?
En tanke bara.
?