Dendartjejen

Det gick så bra för mig så länge, tillslut kom verkligheten ifatt mig. En tuff höst med en jobbsituation som jag avskyr, fått en roll jag inte trivs i men känner inte att jag får något gehör.
Några glas vin har det blivit på helgen, mer än vad jag har tänkt. Inga minnesluckor eller att jag har gjort bort men känner mest att jag har svikit mig själv. Jag mådde så bra under min långa nykterhet och nu påbörjar jag vägen framåt på den igen.
Hur ska jag plocka upp mig själv igen och lära mig att hantera saker utan att bedöva.....

Smygdrickarn

Det är det som är så lurigt, man tycker det går så bra, sänker garden lite och vips så kan man halka dit igen. Bra att du redan nu vill återta kontrollen innan det går för långt, mycket bra! Jag är själv inne på andra svängen efter att ha haft flera helnyktra år och även jag halkade tillbaka i träsket (men föll väldigt långt tillbaka). Så nu är det fokus framåt istället. Själv tänker jag försöka cementera nykterheten på riktigt genom att påminna mig mer om alkoholens dåliga sidor - även när jag mår bra. Lycka till!

Dendartjejen

Dagen igår var riktigt bra. God, näringsrik middag som avnjöts med en kall Cola. Vaknade pigg men med lite ångestkänsla i kroppen. 5 jobbdagar kvar innan julledigt och jag kan inte vänta!

Kul att höra att dagen blev bra!

Om det är så att du skulle dippa lite framöver så rekommenderar jag att du går tillbaka till din gamla tråd, du skrev mycket smarta grejer där :)

Det är väldigt lärorikt tycker jag själv att läsa sin egna tråd, och "faserna" och måendet följer ganska mycket samma kurva, för mig i alla fall. Det blir som en läxa, man får läsa om sina grubblerier och verkligen analysera och reflektera kring dem igen. Repetera och få upp ögonen för de där fallgroparna innan de händer, typ. Det är nyttigt tycker jag.

Misstag gör alla, huvudsaken är att man lär sig något av dem. Du minns precis hur bra nykterheten kändes, du vet vart du vill komma - då är det bara att tuta och köra! Det kan vara svårare att hitta motivationen om man aldrig upplevt storheten med nykterhet.

En sak som dock kan ligga återkommare i fatet är att de tappar tron på att det ska fungera. Att de ska lyckas sluta dricka för gott. Tänk inte så stort. Tänk en dag i taget och ”inom överskådlig framtid”. För mig just nu är det typ efter trettonhelgen. Sen tar jag ett nytt beslut.

Kram ?