Jag testar här med!
Min umgängeskrets dricker gärna, festar och har härliga middagar. Jag har varit festprissen som håller igång festen.

Jag vill inte lämna tidigt och har varit med och druckit alkoholfritt, får fortfarande höra att jag är 22 och bör kunna lära mig dricka, vilket jag inte vågar testa på. Jag märker att jag ligger på söndagen men mycket grubbeltankar och skam ändå efter en nykter kväll? Är det vanligt?

Borde jag hålla mig ifrån allting och kanske hitta en ny väg? Vad har utlöst eran ångest och skam om ni haft sånt?

Smygdrickarn

Hejdu! Jag har sett vänner som valde i yngre år att vara nykterister hur de utsattes för motsvarande grupptryck som du beskriver, så jag tror nog det är rätt vanligt att man känner kanske inte skam eller ångest, men en slags yttre press tänker jag?

Jag tycker du snarare är stark som står emot grupptrycket och jag tycker absolut du har mycket att vinna på att köra på i samma spår. Om inte dina vänner respekterar ditt beslut och din livsstil, då kan man fundera lite på hur bra vänskapen är. Jag har personligen under mitt liv fått byta ut en del vänner som haft negativ inverkan på mig och mitt liv och numera umgås jag med vänner som är träningsmänniskor, flertalet varken gillar eller dricker alkohol och inte minst skulle ingen av dem försöka pressa mig till en livsstil eller annat än det jag själv har valt. Så stå på dig, var den du är och blir du för pressad så är mitt råd att be dina vänner respektera det val du har gjort i livet. Lycka till!

Jag har också ångest dagen efter trots att jag varit nykter. Det är som att min hjärna går igenom kvällen innan och ”söker misstag”, kanske för jag är så van att jag alltid gjorde dom när jag inte var nykter.. Men ju mer tiden går desto bättre relation får jag till mig själv! Det är som att man tvivlar mindre, känner sig säkrare och gladare för att man har kontroll och slipper minnesluckor och osäkerhet!

Kram! <3