BK70

Så försvann allt jag skrev. Det började ju bra det här med min trådstart...
Men som rubriken lyder, vad finns för mig att se fram emot, annat än mina öl?
Min fru dog i cancer, min son är labil i psyket och får rejäla utbrott emellanåt och min dotter går på regelbundna provtagningar då läkarna vill ha koll på henne så att hon inte får samma sjukdom, som mamma.
Barnen är tonåringar nu.
De var runt 10 när hon dog.
De sista sjukhusbesöken med barnen var fruktansvärda.
Mitt liv är fullt av oro. Men jag har sett fram emot mina öl, varje dag.
Dock dricker jag mer än någonsin tidigare nu, och vill trappa ned.
Sägas skall att jag hade problem med alkoholen innan jag träffade min blivande fru.
Men nu känns livet mer hopplöst och oroligt.
Och vad ska man längta efter?

Det låter som en tuff situation.. Men just oro och stress blir som du säkert redan vet värre av alkohol. Efter några veckor utan tror jag du kommer märka skillnad. Även barnens eventuella problem är lättare att möta nykter.. Så vad du ska se fram emot, har du något intresse eller hobby du skulle kunna ta upp? Och god mat, kaffe, choklad, musik kan vara guldkant istället kanske? Sen ska man inte underskatta hur mycket bättre man mår om man ser till att röra på sig utomhus varje dag, en halvtimmes promenad räcker. Förstår att du gått igenom något mycket svårt, tror du att det skulle hjälpa att prata om det med någon? En vän eller psykolog? Hur som helst, ge nykterheten en chans och se om det vänder ditt liv i en mer positiv riktning. Här på Alkoholhjälpen rekommenderar de ofta att börja med tre nyktra månader och sen utvärdera hur man vill gå vidare. Att läsa andras trådar här för inspiration är också en bra början, finns många som kommit långt med nykterheten, till exempel Torn ovh Andra halvlek. För min del var det så mycket som blev bättre när jag slutade dricka. Lugnare, gladare, mindre ångest. Jag önskar dig detsamma!

Tråkigt att läsa om din situation även om jag inte hade det så tufft som du så lyckades jag alltid hitta anledningar till att dricka.

Varmt välkommen hit!Det finns ett program här om du vill prova.Jag gjorde det med hjälp av rådgivare.
Jag var också rädd för vad som skulle hända med mig och mitt liv om jag slutade.Va modigt av dig att starta en egen tråd här.Jag va rädd för det också ,det enda som inte jag var rädd för var att dricka.Det va lösningen på allt!Vilken lögn.Jag vill att du också kommer ifrån,kanske ett litet tag.Du är värd det och du behövs.
Kram Pilla

Det låter som du har mycket att sortera i. Att göra det medan man dricker blir som att se mitt halvårsgamla barnbarn stöka med klossar. Samma precision ?
Som Pilla och Kennie skriver, läs mycket här. Med all säkerhet hittar du några trådar där du känner igen dig.
Vill inte lägga skam på bördan, men vet att vi alla vill vara de bästa för våra barn, såklart även du, så fint att ge dig själv en sådan chans. Kram.

BK70

Jag har blivit medlem här idag, startat en tråd och redan fått tre tänkvärda svar. Tack så mycket!
Jag har läst många inlägg på forumet också och de ger inspiration, absolut.
Tack, än en gång!

Först så beklagar jag din förlust, det är fruktansvärt.
Det låter som en klyscha men allt som behövs är nykter tid så blir det bättre, alla bördor känns lättare att möta.
Jag trodde själv att alkoholen var min nyckel till att orka med mina problem, ångest, djupa depression och svaga livslust.
Trodde att livet som nykter var smärtsamt när jag inte kunde bedöva mig själv och glömma. Jag använde spriten till att få tyst på alla tusentals tankar som snurrade fram och tillbaka i huvudet.

För varje dag som går nu så får jag tillbaka en liten bit av livet och det kommer du också få, du kommer att få känna glädje, mening, stolthet, mod, styrka, energi, kärlek, lugn osv osv.

Häng kvar här inne och läs och skriv.
Kanske prova ett AA möte? De har hjälp mig enormt.

Det är en tung situation du beskriver. Beklagar sorgen. Du undrar vad du ska längta till. I början av min nykterhet längtade jag mycket till morgnarna. Att få vakna pigg och klar var en finfin belöning för att inte ha druckit kvällen innan. Senare kunde jag börja känna att det enda jag längtade till och behövde var livet självt. Att få uppleva det med nykter och klar blick, lugn i sinnet och göra det jag vill och behöver eftersom tid helt plötsligt finns när man inte dricker mer. Fortsätt läsa och skriva här. Du kommer att finna ditt sätt.

BK70

Charlie och Kontentan...
Era inlägg träffar mitt i prick. De är klockrena! Ni ger mig inspiration! Jag ska fortsätta att läsa!
Denna natt (nykter kväll) hade jag en hög puls och drömde fem drömmar som jag kommer ihåg.
Sov oroligt med tusen tankar.
Men en dröm var symbolisk, tror jag.
Jag skulle såga av en sjuk trädgren på vårt stora träd i trädgården.

Jag sågade och sågade. Höll på länge.

Jag lyckades bra. Det blev snyggt.
Jag stod där och tittade och var stolt.

Då föll hela stora trädet och jag började gråta.
Jag inbillar mig att det betyder något dåligt.

För kan ni tänka er. Jag har tänkt mig själv som ett starkt träd, när jag besökte min fru på olika avdelningar tillsammans med mina barn. Att jag måste vara stark.
Grenarna var mina armar som höll i barnen.
Ingen storm fäller det trädet.
Rakt och starkt, i ur och skur.
Jag hade den bilden i huvudet många gånger. Den hjälpte mig.

Kanske jag gör för stor grej av drömmen?
Ja.
Men tusen tankar far runt i huvudet.
Nä, nu är det ny dag.
Inte älta gamla saker nu. Skärpning!

Grattis till din nyktra kväll. Sömnen blir bättre om några dagar.
Se det som så att nu kan ett nytt friskt vackert träd växa fram med tiden, där du själv har möjlighet att styra hur det ska växa och enkelt beskära defekta grenar. Det är en start på något nytt och färskt.
Använd din kärlek till dina barn som gödning.
Ta en dag i taget, inte älta det gamla som inte går att göra ogjort. Du kan bara påverka din framtid.
Gott nytt år på dig

Drömmen betyder för mig(om jag drömt den) att det inte räcker med småpill utan förändringen kräver något nytt. Kram och ett gott nytt år så här innan tolvslaget. ? kram

Att försöka förstå, lite bit för bit vad en har varit med om i samband med så omstörtande händelser som du gått igenom, det är inte att älta.
Älta det ät när man står på samma ställe och säger samma saker, år efter år.
Du har tagit ett enormt kliv genom att skriva här, jag hoppas du känner dig lite stolt. Ett starkt träd är en fantastisk målbild att leva upp till i en kris, när du har behövts för dina barn. Nu behöver du vattnas och rota om, för att grenarna ska orka bära framåt. Kram!

BK70

Tack för kloka ord. Tack vare detta forum har jag nu inte druckit på en vecka. Det var nog 20 år sedan sist.
Det är mycket lärorikt att läsa vad folk skriver.
Jag förstår att alkoholen inte löser något problem för någon. Det blir ofta ytterligare problem istället och mindre kraft att ta itu med det som redan är.
Jag mår förträffligt på morgnarna nu, känns som om ögonen är mer öppna och kroppen lättare.
Dock kommer suget framåt kvällen.
Jag tänkte att jag gjorde bort mig på forumet när jag skrev om det här med drömmen, så jag har inte gått in här på ett tag.
Ofta är det så även i sociala sammanhang att jag tycker att jag säger fel saker. Det räcket med ett prat med grannen vid postlådan på morgonen så tänker jag att jag sagt något dumt eller inte sagt det man borde. Lika på jobbet.
Ja, ja, tack för era svar. Dags att sova!

Känner igen mig i att ibland älta saker som blev sagda i hastigheten..Oftast är det ingen som bryr sig..Det bästa är om man kan fråga personen efteråt om det blev dumt..Alltid skönt att reda ut saker..Just självkänslan har vuxit mycket med nykterheten, hos mig..Hade bra självkänsla innan, men nu behöver man aldrig vara rädd att se bakis ut, eller lukta gammal fylla..??