Jag började egentligen för ett par år sedan redan och tyckte att det var bra men sen blev det mer sporadiskt och dog ut. Visst var det ofta i början jag inte alls fattade vad det var jag höll på med, mer än att jag kunde känna ett lugn efteråt. Så hur länge har jag hållt på? En månad dagligen. Innan det ett par gånger i veckan i några månader och innan det väldigt sporadiskt i ett par år, ibland med flera månader emellan. Det är väl när jag började göra det mer regelbundet, ett par gånger i veckan som jag började känna riktig positiv effekt men ännu mer när jag gör det varje dag.

Hur längde behövde du träna?

Ska väl sägas att det fortfarande ibland är enklare och ibland svårare. Ibland hänger jag inte med alls på vad det är jag gör eller borde känna under guidningen men låter mig inte stressas av det utan kör på.

Så lång tid tog det innan jag lätt fixade en halvtimme och även kände effekt i vardagen. Då hade jag fått ett ökat lugn och närvaro hela tiden. Jag började med det hösten 2007 efter min första utmattningsdepression. Sen när jag mådde bra igen så slutade jag med det. Väldigt vanligt. Men så fort jag mådde sämre tog jag upp det igen, och inom en vecka märkte jag effekt på ångesten. Kroppen och hjärnan kom ihåg.

Den senaste perioden jag använde det var när jag slutade dricka. Min ångest var enorm de första 8-10 dagarna. Så där jag-står-inte-ut-en-minut-till-jobbigt var det. Då tvingade jag mig att utöva mindfulness i vilorummet på jobbet. Liggande under en filt, med låtlistan på lite lågt medan jag djupandas. Ångesten höll bokstavligt talat på att slita upp mig från bädden. Men jag låg kvar, uthärdade, djupandades lugnt. Efter 1,5 vecka med daglig mindfulness var ångesten borta.

Men så fort jag mår bra så slutar jag. Helt puckat. Egentligen är det ju så att man ska träna när man mår bra för att verkligen ha nytta av det när man mår dåligt. Jag är samtidigt tacksam att det funkar när jag väl behöver det. Senaste fyra-fem åren har jag nog behövt ta till det i snitt en gång per år av olika anledningar. Ångest är jag hobbyexpert på också tyvärr ? Men jag tror att jag ska slippa det nu när alkoholen är ett minne blott.

Kram ?

Har kommit in i en rutin där jag försöker att ta en stund på yogamattan på morgonen innan jag kollar mobilen eller lyssnar på radion. Ibland lite yoga först ibland bara meditation.har några olika inspelade eller gör en själv med andning mm. Tar tid att lära sig och det händer ofta att jag är lite okoncentrerad. Ser det som något jag kommer att behöva träna på länge. Känns bra att ta in lite nya saker istället för alkoholen. Kram

Jag gick faktiskt en meditationskurs för några år sedan. Vi höll på 3,5 timmar under kvällarna. Otrolig upplevelse. Kunde inte avgöra om jag varit där 15 minuter eller fem timmar när vi var klara. Hade ganska lätt för att komma in i meditationen. Men att nu få in det i vardagen känns knepigt. Ska ge det ett försök. Tror att sen eftermiddag passar mig. ?‍♀️

Citrus

Har inte börjat meditera, men ff nykter, promenerar raka vägen mot fyra veckor ???

Det gör mig glad att du "promenerar" mot 4 veckor!
På väg mot en "promenadseger"? Nej, det är väl utfört arbete som tar dig dit.
Bra jobbat!
Kram

Värsta tiden bakom er, nu går det som på räls!

Värsta faran nu är tankarna ”Var det så farligt egentligen? Jag kan nog dricka lite, ibland.” För att uppnå avgörande fördelar med nykterheten krävs 3 nyktra månader, tror jag. Först då vet man vad man tacka ja och nej till.

Kram ?

Citrus

Tack, finaste ni! Så glad ni tänker på lilla mig ☺️?

Otroligt att jag klarat fyra veckor, slutat räkna dagar ?

Ibland förhandlar jag dock med A, men jag vinner varje gång. Nästan som en sport! Tankarna går lite som du säger, Andrahalvlek, läskigt att du skrev så idag!

A: du har faktiskt klarat dig riktigt bra och länge. Hur lätt som helst ju! SB ff öppet, en liiiiten flaska vin kan du unna dig. Det är ju ändå fredag och du har kämpat så hårt!
?: Nej!
A: Fast ett par cider då? Märks knappt och personalen på SB har nog glömt dig vid det här laget
?: Nej! Jag vill ju inte ens ha. Mår bättre än nånsin, och slipper så mycket ljugande och smygande!
A: äsch, ingen kommer få veta! En gång räknas knappt
?: inte idag iallafall. Nu orkar jag inte prata med dig mer. Förresten har SB stängt nu, haha!

Ja, ungefär så.

Inte idag iallafall - kämpar ff men det går!

Kram på er ?

Mycket bra jobbat! Det är fint att läsa att det går bra för dig..Din kropp mår bättre, psyket stabiliseras, och pengarna som man sparar kan användas till något skojjigt..Kram..???

Din konversation med alkoholdjävulen är underbart roligt skildrad. Humor är ett viktigt vapen i det här sammanhanget tror jag. Man måste kunna flina åt sig själv och sina ologiska tankevurpor. Himla med ögonen åt sina egna försök att förklara sitt beteende.

Huvudsaken är förstås att man går vinnande ur den typen av förhandlingar med alkoholdjävulen, men det är samtidigt lite vanskligt att ens inleda förhandlingarna. Det är lite vanskligt att ”leka med tanken”. Min upplevelse är att det bästa är att verkligen ryta ”NEJ” så fort alkoholdjävulen får det minst lilla luft.

Tänk dig en riktigt förhandling, att alkoholdjävulen med lock och pock försöker få dig att sätta dig vid förhandlingsbordet. Du vägrar. Stick och brinn alkoholdjävul, jag snackar inte ens med dig. När man väl sitter där vid förhandlingsbordet så vet man ju att man måste bjuda till åtminstone litegrann, ha lite prutmån. Just därför ska man inte ens sätta sig vid förhandlingsbordet.

Kram ?

En månad är jättebra!

Jag är ju inte riktigt där än, vid en hel månad, men jag skulle verkligen uppskatta om du följer med även in i februari!

Kram!

Citrus

Såklart jag hänger kvar, även om jag inte skriver så mkt just nu. Handlar mest om att jag har fullt upp på jobbet, men det underlättar dock för nykterheten ??