Jag vill kunna umgås utan alkohol. Upplever att jag är tråkig har inget att säga och blir tyst utan alkohol. Med alkohol så pratar jag men blir 8 gånger av 10 för full. Jag slappnar av med alkohol. Hur gör man annars.

Hur gör man. Jag har jobb fru familj. Sköter mig i veckorna. Till helgen och semestern så dricker jag alkohol. Oftast för mycket. Hur slappnar man av utan alkohol. Hjälp mig.

Välkommen!
Jag vet inte hur det är med motion men ett flåsigt pass frisätter en massa må bra- och slappna av- hormoner.
När vi slutar mata kroppen med alkohol återfår kroppen så småningom förmågan att koppla av sig själv, men just att växla mellan aktivitet och vila är ett bra sätt.
Ofta ligger kanske stress eller andra saker i botten av den där sjön som vi fyller med öl, vin, sprit. Efter en tid som nykter brukar det klarna och man kan börja fokusera på rätt saker. Lycka till!

Känner igen mig i det du skriver, att man blir lite tråkig utan alkohol. Själv har jag hållit upp nu i drygt 2 månader och min tanke är att sluta helt. Har under hela mitt liv haft problem med alkoholen. I min ungdom blev jag alltid fullast och under åren så tänkte jag alltid att jag inte ska dricka så mkt men så blev det aldrig. Dricker alltid mer än jag tänkt mig. Ångesten kommer som ett brev på posten osv osv. Under senare år drack jag varje dag. Mer eller mindre. Nu är jag 50+ och har försökt hundratals gånger att sluta dricka men aldrig lyckats.
Men nu känns det som jag är redo. Vågar tom släppa det här med ”en dag i taget” och säga att nu slutar jag för ”alltid”.Alkoholen har sabbat mitt liv tillräckligt.
Allt jag ångrar i mitt liv har jag gjort med alkohol i kroppen.
Men ska komma till saken om att man blir lite tråkig utan alkohol.
Just nu så tror jag att jag upplevs lite tråkig främst för min familj. Jag sover extra mycket, läser alkoholrelaterade böcker, lyssnar på poddar, osv. Har ett större behov att få vara mer för mig själv.
Jag slukar allt i min väg för att befästa mitt beslut.
Vid middagen när de andra dricker och blir lite glada är jag nog mer tyst just nu, men jag tänker att det måste få vara så. Det är en stor förändring både för kropp och psyke att sluta dricka.
Man blir lite förändrad. Men till det positiva. Tycker jag iallafall.
Jag pratar rätt mycket redan som nykter och med alkohol i kroppen så babblar jag på ännu mer. Många gånger ångrar jag vad som slinker ut ur min mun. Nu pratar jag ju mindre men har ju iallafall full kontroll över mina ord. Jag är en sån person som tänker mer på vad andra tycker och kör ofta över mig själv just därför. Nu tänker jag fokusera bara på mig själv och då får faktiskt andra tycka vad dom vill. Upplevs jag som tråkig så får det vara så.
Bra att du hittat hit, det är ett stort steg.
Lycka till!

Jag har läst, och upplevt själv faktiskt, att ens personlighet blir lite mer koncentrerad som nykter. Du blir inte någon annan, du blir bara lite mer av dig själv. Jag, som är otroligt social och kontaktsökande och skulle kunna få en betongvägg att småprata tror jag, är fortfarande likadan. Men när andra dricker och jag är nykter så är jag fortsatt lyhörd på min omgivning, och det var jag inte när jag drack.

Om du till din personlighet är ”tråkig” även annars, så blir du det även i nykterheten förstås. Men då är det din personlighet du ska jobba på. Skyll inte på alkoholen. Inget blir roligare än man gör sig.

Kram ?

Att djupandas och meditera är ett kanonsätt att koppla av, på ett hållbart sätt. Googla på medveten andning och meditation så finns det en sjö med kunskap att ösa ur.

Kram ?

Det kan vara svårt till en början, det är precis som att ändra en rutin. Att inte få röka på puben var för mig det värsta som hade hänt 2004, men jag anpassade mig och i dag känns det så sjukt att man ens gjorde det (röker inte längre). Jag hoppas att det kommer kännas detsamma med A efter några år, men redan nu går det bättre. Man måste bara komma till en punkt i sin nykterhet där man blir bekväm med sig själv, där man hittar sig själv, litar på sig själv och bara vill vara sig själv. Inte höja eller sänka sin personlighet. Jag har en hemlighet...

Vet du va - du kan vara precis lika rolig, sprudlande & pratglad när du är nykter, du måste bara välja att vara det. Men det valet funkar bara om du verkligen INTE vill dricka. Det jag känner är att nyktert så ger det din äkta personlighet möjlighet att skina. Är den äkta personligheten tråkig - då kan man jobba med den. Man kan välja att vara pratglad, om man verkligen vill det innerst inne

Du säger även att du upplever att du blir tråkig. Det är en intressant tanke. Är du rädd för att inte dricka för att andra ska se dig som tråkig eller har du tråkigt om du inte dricker? Eller är det båda? Har du testat att aktivt inte dricka, alltså inte bara för att man måste köra osv.

Intressant är också att fundera på varför du känner att du måste vara en sån som pratar mycket, blir tyst. Är du tyst annars? Varför är du inte avslappnad nog redan? Är det inte okej att man kanske får vara som man är? Om det känns som ett problem, och att du inte kan slappna av så är det något underliggande som du medicinerar. Det vågar jag nästan lova - och det behöver man vara nykter för att verkligen våga se i vitöga och lösa grundproblemet. När det är löst eller förstått så kommer du inte behöva alkohol längre.

Mitt tips om du funderar på att sluta helt är att strunta i sammankomster och fester tills du känner dig lite säkrare i nykterheten. Man måste ju öva på att åka skridskor innan man kan delta i en hockeymatch. :)

Ett annat tips är att dricka något alkoholfritt alternativ, såsom vin, bubbel eller öl - inte bubbelvatten. Det känns mer festligt och man kommer in i stämningen bättre. En tanke jag har, som vore kul att testa är att inte berätta för någon att man dricker alkoholfritt (inte ljuga, men bara inte berätta) och se om man komma in i stämningen ändå. För att se om det än andras perception av dig när du dricker eller om det är den egna perceptionen av drickandet som är grundproblemet.

⭐️ ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg.
⭐️ ”Och jag som var så rolig att dricka vin med” av Rebecka Åhlund.
⭐️ ”Så som jag minns det” av Mikael Persbrandt.
⭐️ ”Mrs D Is Doing Without” av Lotta Dann.
⭐️ ”This Naked Mind” av Annie Grace.
⭐️ ”The Alcohol Experiment” av Annie Grace.
⭐️ ”The Stop Drinking Expert - Alcohol Lied To Me” av Craig Beck.

⭐️ Alkispodden
⭐️ Beroendepodden
⭐️ 2 fyllon och 1 sanning
⭐️ Närvaropodden

Det här är böcker och poddar som jag kan rekommendera. Ljudböckerna av Åberg, Grace och Beck använder jag som insomningsljudböcker. Jag ställer sleep-timern på 30 min och lyssnar varje kväll innan jag somnar. Det har jag gjort i snart elva månader, och det är en perfekt daglig repetition!

Kram ?

Jag har varit nykter en månad. Det har gått bra. Kanske Corona hjälp till lite man träffar ju inte så många vänner.
Det som är lite jobbigt med att vara nykter är. Vad ska man belöna sig med efter en veckas arbete. Har varit rökare och då belönade man sig flera gånger i timmen.
De bästa med att vara nykter är att man inte är bakis på lördag och söndag och att man inte är trött. Nu fortsätter jag att vara nykter.

Bra jobbat!
Härligt att se att du hållit ”nollan”.
Belöning är din hjärnas sätt att lura dig att dricka, det går över vartefter dagarna går.
Tänk att belöningen är att slippa vakna bakis.
Heja heja!

Tack för det. Vet ej om jag är resolut. Tycker att man behöver fundera över både negativa och positiva konsekvenser av alkohol och sedan ta beslut. För alkohol har vissa fördelar annars skulle inte så många dricka. Sedan måste var och en besluta om vad som är viktigt.