Känner igen mig i skuldbeläggande från den äldre generationen. I mitt fall svärmor (min egen mamma gick bort för över 20 år sen). Svärmor är alltid lite bättre än jag, lite duktigare enligt henne. Hon är bäst på att framhålla sig själv och för mig med depression och sjukskrivning är det jättejobbigt, det gör mig så ledsen och sänker min självkänsla ännu mer.
Önskar att jag kunde ge dig några bra råd i din stress och känsla av upprördhet. Men jag skickar dig styrkekramar och försäkrar dig om att du inte är ensam. (Säger hon sm har döpt sin tråd till "ensammast i Sverige" ?)

Anonym26613

Så kan det bli... upp med dig bara. ❤
Imorgon är det en ny dag. Då kan du analysera vad som gick fel. Tex hur i världen fick du plötsligt tag på vin?

Men ingen ide att sura och hänga läppen. Du har gjort ditt bästa ❤??

Så är det bara.
HF, det kanske bara är så att vi som ”gamla” ska ha överseende med allt.
Jag vet inte längre vad jag är, vem jag är eller vem jag tror mig vara.
Jag återkommer efter mitt psykologsnack nästa vecka.
Ta hand om er!
❤️?

Det är vad jag är just nu. Huvudvärk och mår kass. Jag som har mått så bra i 3 veckor utan alkohol!
Och inte blev jag av med känslorna heller.
Nej, alkohol fungerar inte bra med min kropp. Denna insikt är det enda positiva utfallet av kvällen igår.
Och så måste relationen till maken repareras...igen.
Grrrrr ?

Bra att du ser det med nyktra ögon att det inte fungerade med vin.
Det går inte att dränka några som helst känslor i vin. Utgången blir oftast densamma: negativ.
Tur i oturen att vinet inte gav nån positiv effekt alltså.
Upp i sadeln igen. Var inte arg på dig själv, det är lätt hänt att falla ibland.
Ny dag, nya tag!
Kram

Först, superbra jobbat med de tre veckorna. De första tre är jobbigast skulle jag säga och nu är de avklarade. Inte börjar du på ruta 1 igen för ett par glas vin? Du skriver "Nej, alkohol fungerar inte bra med min kropp. Denna insikt är det enda positiva utfallet av kvällen igår." Fundera på det här när du skriver "det enda positiva utfallet". Det är ju jättestort tänker jag! Nu har du påmint både hjärna och kropp om att alkohol och du INTE är kompisar längre -IGEN. Fortsätt rakt framåt. Det kan du!

Kram!

Era ord värmer mig något oerhört! Tack för att ni peppar mig. Ja, nya tag.
Megakramen till er! Och alla andra som finns här.
❤️??

för din fina kommentar i min tråd!
Vill instämma med Charlie och Illaute, tideräkningen behöver inte starta om, den har bara varit on-hold en liten liten stund. Alla andra dagar har varit segerdagar, de kommande dagarna kommer också att vara det på ett eller annat sätt.

Hoppas du mår bättre idag och att du är på G igen.

Jag har ju också provat att "vända tillbaka" för att prova "medicinen" alkohol igen. Bara för att upptäcka att - fy sjutton vad besk den är!
Det bästa med det hela är att vi ju börjar inse att vi inte behöver den där medicinen. Behöver inte blunda, svälja, grina illa. Vi mår bättre utan.
"Bara" att kravla upp igen och vandra vidare, gör man det fort så har man absolut inte tappat de där första veckorna, de finns kvar där som stöd i ryggen.

Du är hel ok, du gör det här bra!

Kram!

Tack alla ni fina vänner här! Jag drack lite igår också, står det dum i pannan på mig, eller?
Men nu sitter jag och funderar på mitt liv. Jag ska räta på ryggen och upp i sadeln. Det känns annorlunda nu. Kan inte förklara det, men jag liksom verkligen vill leva fri utan detta gift.
Och jag kan ju bara jämföra mig med mig själv. Antal dagar är en sak, min inställning känns för mig viktigare.
Stor kram till er alla!
?❤️?

Nummer ett i nykterhetssammanhang: Ha ingen alkohol hemma!

Hur ståndaktig man än är i vissa stunder, lika svag är man i andra stunder. Av samma anledning har jag köpförbud på choklad. Jag har inte choklad, glass eller bakverk hemma alls. Inte ens strössel, även om jag aldrig gått så långt faktiskt. Skulle jag få sötsuget från helvetet skulle jag nog blanda ihop en mugcake. Men någon choklad blir det inte!

Kram ?

Om man inte riktigt har bestämt sig till 100 procent att inte dricka så är det ”livsfarligt” att ha alkohol tillgänglig. Viljan att inte dricka räcker tyvärr inte. Ett fast beslut måste till. Nej, Jag ska inte dricka! Det måste vara prio 1 hela tiden, hur jobbigt det än är. Då går det att låta bli även om man har alkohol hemma.

Det var så det funkade för mig i alla fall, men alla är kanske olika.

Bra att du inte ger dig! ?

Jag har sån ångest. Maken är så trött på mig och tyckte det var misär igår.
Mina första dryga 3 vita veckor verkar han ha glömt.
Vad kan jag säga? Att det aldrig ska hända igen? Jag kan ju inte lova det. Bara ta en dag i taget.
Har oro i kroppen och min självkänsla är på botten.
Förlåt att jag gnäller så, men det är ingen rolig lördag. Dock nykter.
Kram på er!

Läser om din ångest och känner igen mig ?
Blandade alkohol med sömntabletter häromdagen och haft svårt ångest i 2 dygn nu.
Funderar mycket på var ångesten egentligen sitter, om det är alkohol som ger mig ångest eller om det är ångesten som dricker alkoholen...
Gör du det också?
Det kanske inte finns något enkelt svar, det ena ger det andra och man hamnar i en cirkel utan början eller slut. Hoppas du kan slappna av ikväll och må bättre ❤️ Du är nykter i alla fall och det kommer att ge en bättre morgondag ❤️

Det är detta som är så bra med detta forum. Man är sällan ensam i sina känslor!
I mitt fall får jag mest ångest efter att jag har druckit. Jag hade en lätt oro i torsdags men den var inte som det jag kände ffa igår. Jag är helt enkelt inte mig själv när jag har druckit, säger saker jag inte menar, etc. Och det är det som ger mig största ångesten.
Nej, alkohol o jag är inte längre kompisar!
Kram på dig och tillsammans fixar vi detta!
❤️?

Jag håller med dig, jag och alkohol är "bästa ovänner" Jag hatar verkligen den jag blir när jag är påverkad, och samtidigt är lockelsen så stor att man till och med kastar sig i bilen 10 minuter innan Bolaget ska stänga ibland ?
Anknytningen till drogen är så förrädisk, lika stor som den man har till en våldsam partner. Jag har levt i en sådan relation så jag känner igen mönstret.
Vi ska fixa detta, vara nyktra och leva väl❤️?
Kram

Läser dina senaste inlägg och det väcker så många tankar, igenkännelse och medkänsla.
Vill skriva något klokt. Men ...

Jag nöjer mig med en VARM KRAM!
Ge inte upp, du är en bra, stark och insiktsfull människa. Du klarar det här!

Maken är besviken och ledsen på mig fortfarande. Jag har inte druckit en droppe i helgen, fixar här hemma och körde och köpte bullar o 2 små semlor i morse.
Men samtidigt kan jag förstå honom. Men det river i mig och stämningen är så tryckt. Han vill inte prata och har gått o lagt sig igen.
Åhhh, vad jag önskar jag kunde trolla bort mitt felsteg... ??