Hej forumvänner, ja så känns det även om ni inte känner mig. Jag har smugit runt här på sidan ett tag nu utan att skriva på forumet. Tack för allt ni delat med er av! Jag har inte varit lika modig. Jag hade ett extremt år förra året både i jobbet och privat då jag ofta drack vin på vardagarna för att koppla av. Till slut kraschade jag och början av 2015 gick jag in i den ökända väggen (utmattningssyndrom) och blev sjukskriven. Under sjukskrivningen har jag förändrat mitt sätt att dricka och läst mycket här. Deltog även i programmet på sidan och hade helt paus med vinet 3-4 månader. Nu har jag börjat jobba lite försiktigt 25 % och igår hände något som fick mig att skriva dessa rader. Efter en påfrestande dag på jobbet gick jag hem och drack tre glas vin för att varva ner!! Jag fattar inte vad det är som händer. Varför gör jag så? Jag trodde verkligen att jag tagit kontrollen. Det är inga problem att ta ett glas vin eller lite glögg socialt när allt är lugnt och trevligt. Men hemma efter en stressig dag på jobbet blir det på ett annat sätt. Är det någon som känner igen sig? Jag känner mig så ensam och dum. Men nu tar jag mod till mig och frågar er. Känner ni någon koppling mellan alkohol och stress?

Ztark

Jag känner igen mej till 100% när jag hade jätte stressigt på jobbet, så var de jätte skönt att komma hem och lugna sej med en flaska vin.
Bara att de blev inte bättre, nästa morgon var jag trött och ännu mer stressad. Man är bara ute efter en snabb "lösning" och lurar sej själv.
Var härligt att du kunnde göra en paus på 3-4 månader GRATTIS!!

Leverjag

Absolut, om vi känner igen oss!

Välkommen förresten. Du kanske har missat flera diskussioner om stress och vindrickande hemma för att varva ner efter jobbdag, här på forumet. Jag är själv rädd för just det. Risken är att jag också trillar pga av det. Förra gången hade jag lika långt uppehåll som du och började så smått när jobbpressen ökade igen och sedan eskalerade det, tills jag bestämde mig för att stoppa.

Stress, smärta och alkohol (droger) involverar samma delar av hjärnan och påverkar belöningssystemet så vi får obalans i det.

Jag tror att din/vår stresshantering måste ändras. Risken är att du varit nykter när du haft ditt lugnare tempo och inte behövt hantera det under dina jobb- förhållanden. Fick du inte gå på kbt? De brukar sjukskriva och erbjuda terapi för att den utbrända ska lära sig hantera stress bättre. När man en gång varit stressad så är känsligheten för stress större än hos andra. Stresströskeln är lägre oftast hela livet. Har du fått anpassade uppgifter på jobbet?

Jag tror att du omedelbums måste bryta, helst med terapi och nya vanor efter jobbet. Min terapeut gav mig uppgiften att träna mindfulness/meditation varje dag. Jag går också på yoga. Det är bra mot stress!! En stor risk för mig är hunger och törst vilket jag ofta har efter jobbet. Se till att dricka och äta något innan. Gå och träna något, så kommer du inte ha samma sug när du kommer hem. Det är svårt men tror vi måste ändra våra vanor och lära oss att varva ner på ett hälsosamt sätt. Många som är i din/vår sits.

Lycka till nu. Bra att du börjar skriva här!

Så skönt med era svar och att ni välkomnar mig här!
Ztark, håller absolut med om att jag lurat mig själv med att koppla av med vin. Det knäppa är att trots att jag genomskådat lögnen gjorde jag på samma sätt igen ändå. Så dumt.
Leverjag, du verkar vara i samma sits, du förstod min situation med en gång. Tack för alla tips! Jag har inte fått kbt utan en annan sorts samtalsterapi. Den har hjälpt mig hantera situationen i det akuta sjukdomsskedet men stresshantering ingår inte och det har du helt rätt i att det hade varit bra. Nya vanor, andra sätt att varva ner, hunger och törst - det var bra tips! Tusen tack, nu ska jag klura ut hur mina nya vanor ska se ut!

Baloo4

Visst jag är ny vad det gäller stressyndrom .
Men jag har varit hemma i 2.5 månader , och ska börja jobba så smått på 50%..
Men fredagen innan var jag ute på arbetsplatsen jag skulle vara på , och det var bra men den blev det lite förmycket på kvällen ..
Tabletter och sprit = en jäkla krasch..
sjukhus + psyk ..
Blev en lördag i ångerst de Lux ..
Ska gå på antabus nu så får vi se..
Detta är inget att rekommendera..
Lyssna på vad kroppen säger innan det är kört ...
Det gjorde inte jag..
Detta händer inte mej..
Eller hur ???
Ta vara på er där ute och lyssna ..