Hej alla tappra! :)
Detta blir mitt första inlägg här, jag har dock varit inne och läst regelbundet under några månaders tid.

Jag har haft en höst med mycket övertid vilket i sig varit tungt, jobbar heltid normalt. Till saken hör att jag även har konstant smärta, är separerad och har mina barn varannan vecka.

Nu till ett mitt problem, kommer säkert lyfta många under tidens gång... :)
Jag har inte tagit en droppe sedan nyår men har heller inte kunnat sova ordentligt under dessa 10 dagar och fick till och med sjukskriva mig i slutet av förra veckan för huvudet var inte alls med. Jag kan verkligen inte somna...ligger vaken till småtimmarna och sen somnar jag helt utmattad. Så fort jag är på väg att somna rycker kroppen till och jag vaknar och så är det hela nätterna igenom. I helgen sov jag istället 20 timmar i sträck, helt förstörd, jag drömmer även extremt mycket under dessa timmar. Sover så tungt så det är svårt att vakna. Är det någon som haft samma problem när ni slutat med alkohol eller tror ni detta är stressrelaterat?

Tacksam bara för ett *hej* eller "vi kämpar ihop" eller....! :)

Att du rycker till så tyder på att du är uppvarvad, sannolikt pga mycket jobbstress och sen värk ovanpå det. När man är stressad frigörs vissa stresshormon för att hålla dig på tå. En egenskap vi behövde då vi levde som grottmänniskor och ibland behövde fly från riktiga faror som rovdjur.

Problemet är att hjärnan inte kan avgöra skillnaden på riktig fara och upplevd fara. Din hjärna är så uppvarvad att den tror att du utsätter dig för livsfara när du somnar. Jag har själv haft stora sömnstörningar. Minns det väldigt väl, hur kroppen liksom ryckte till och ångesten nästan förlamade mig. Det var som om hjärnan skrek till mig: ”Är du galen, du kan inte sova nu!”

Då är det lätt hänt att ta till vinet, eftersom vinet har en sövande effekt, ungefär som vid väldigt lätt narkos. Men det är inte en återhämtande sömn alls. Tvärtom. Det snackar man ju om nu vid coronavård också, att personer som blivit sövda mår jättedåligt efteråt. De har inte sovit under narkosen, de har varit nersläckta.

Det där en tuff sak att hantera, och du skulle nog behöva vara hemma sjukskriven och varva ner ordentligt. Innan det slutar med en krasch in i kaklet, för det gör det förr eller senare. Medveten andning och mindfulness kan hjälpa dig att varva ner. Googla på medveten andning. Det är det enda som funkar hyfsat akut, men det krävs ändå veckor upp till månader för att varva ner ordentligt.

Tänk dig ett hamsterhjul som snurrar alldeles för snabbt. Att tvärstanna ett sådant kan skada hamstern oerhört mycket. Samtidigt kan den inte springa på i 190, för då kommer den att flyga ut ur hjulet och skada sig också. Tricket är att bromsa farten på hjulet sakta, lite i taget. Låta hamstern anpassa sig till den nya farten efterhand, för att till slut kunna traska runt i hjulet i maklig, hållbar takt.

När man är stressad andas man ofta ytligt, ibland märker man knappt att man andas. Det skapar obalans mellan syre och koldioxid, med stickningar och domningar som följd. Genom att djupandas signalerar du till hjärnan att allt är okej, inga rovdjur i sikte. Sen är hjärnan svårflirtad så det kan ta ett tag innan den lyssnar. Raska promenader är ett annat bra sätt att trötta skallen på ett bra sätt, och frigöra rastlöshet.

Oavsett så gör vinet allt bara värre, du skjuter problemet framför dig, så det är jättebra att du har slutat dricka!

Kram ?

Bra att du börjat skriva också..Andra halvlek har skrivit ett jättebra och utförligt svar till dig..? Här är lite mer som kan komma till nytta..Avgiftningen är påbörjad, därför behöver kropp och knopp vila..Det finns vissa tips som jag själv haft nytta av..En sak i taget....Det viktigaste först....Vid sug på alkohol, distrahera och aktivera dig..Läs om beroende och missbruk..Ta en stund i taget..?..HALT=. Hungrig, Arg, Ledsen, Trött Törstig..Dvs se till att ät drick sov..Men var vaksam på känslor du brukar dricka på..Tex Ilska och när du känner dig ledsen..??