anonym33193

Jag har nu, för sent såklart, nått platsen i livet där jag inser både att jag är alkoholist och att jag måste sluta dricka NU.
Har sökt hjälp och bad att få antabus med tanken att det liksom blir som att låsa barskåpet, har ju läst alla varningar om hur ytterst små mängder alkohol ger både obehagliga och farliga effekter. Men problemet är att det inte har någon effekt alls på mig.., lite täppt i näsan kanske men inget annat, tog först dosen som de sagt, sen dubblade jag... fortfarande inget.
Någon som känner igen sig och som har några råd?

anonym33193

Jo om jag har förstått det rätt så ska ju alkohol i kombination med antabus ge mycket obehagliga ”biverkningar”, det är ju eg inte biverkningar utan den effekt man eftersträvar - att bygga upp motvilja mot alkohol. Nåväl, jag tog, tar, antabus men kunde förstås inte låta bli att prova alkohol... nyfiken och stort sug och förhoppningar om att bli riktigt sjuk och därmed bryta beteendet. Det sägs ju att lättöl, vin i såsen osv kan trigga reaktioner. Dock hände absolut ingenting... oavsett mängd och styrka. Vilket naturligtvis är en besvikelse... någon mer som upplevt detta? Vad gjorde ni isåfall för att komma ur drickandet?

Li-Lo

Du har tagit ett beslut och försöker nu finna vägar hjälper dig att hålla i det. Klokt av dig att söka vård och våga prova medicin. Jag hoppas att forumet kan bidra till fler strategier och stöd. Att sluta dricka alkohol är ju oftast så mycket mer än "att sluta dricka alkohol" för många handlar det om, och är kopplat till flertalet livsstilsfrågor och kanske känsloreglering. Precis som du skriver, att göra slut.

Utifrån det du skriver så är det tydligt att du redan vet att antabus reagerar med alkohol samtidigt vill jag lyfta tydligt att det kan bidra till riktigt allvarliga reaktioner så som medvetslöshet. Det är en vanlig medicin just för att den är effektiv utifrån sitt syfte. Varför du inte reagerade hoppas jag att din vårdkontakt kan svara på och att ni tillsammans hittar fler eller andra sätt att hjälpa dig i ditt beslut om att vara nykter.

Igen, välkommen till oss!

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag har aldrig vågat prova och kommer heller inte göra det.
Det är ju synd att du inte fick någon effekt, men bra att du inte drabbades av någon allvarlig, farlig reaktion på antabusen.
För mig funkar det verkligen som en dörr som stängt Systembolaget.
Så det kan nog vara bra som Li-Lo säger att ta upp det med din läkare.
Lycka till

Kaffetanten88

Jag tog min första dos antabus idag och jag kommer verkligen aldrig våga dricka på det. Min syster dog nästan när hon drack på antabus. Jag tycker du ska prata med din läkare jag med.

anonym33193

Tack för svar och stöd! Då jag i många år jobbat med utveckling av läkemedel kunde jag inte låta bli att prova men jag avråder bestämt alla andra från att göra det! Det är farligt och man kan drabbas av allvarliga reaktioner.

anonym33193

Tack! Jag önskar verkligen att antabus fungerat men tydligen tillhör jag den minoritet som det inte funkar för ☹️ Hade önskat mig en allvarlig reaktion som stoppflagga. Nu tycks det vara upp till mig... det vore väl själva f** om man inte ska lyckas

Det förekommer oftare än vad man tror att en del inte reagerar på Antabus alls, eller enbart lite hudrodnad. Själv tycker jag det ät bättre att använda Campral som verkligen minskar suget. Det finns allt för många genvägar att komma förbi Antabus.

Men behöver man minska sitt alkoholintag och helst sluta helt så är det det meningslöst att dricka trots att man står på Antabus. Mycket mer smartare tycker jag som anser att den viktigaste effekten är ett läkemedel som dämpar suget, och där kommer Campral in i bilden. Skulle behöva användas betydligt mer än vad man göra idag