När känslorna styr

Profile picture for user Majaela

Jag lever med en man som har väldigt mycket energi, hans behov, infall och vilja styr det mesta. Han är inte alltid snäll mot mig och jag känner att vi är vänner men allt annat som borde finnas i en relation är borta.
Alkohol har alltid funnits överallt och i mängder i vårt hem utan att vi på något sätt haft problem med det.
Jag märker nu att jag använder alkohol för att ”orka med” honom och alla krav det innebär att ha en stor familj, flera anvarsområde och väldigt lite support från övriga familjen. Jag märker att mitt drickande har eskalerat de senaste åren.
Jag tror inte min familj förstår hur illa det är med mig för jag är bra på att dölja.
Jag dricker aldrig så jag tappar kontrollen eller så men jag sover dåligt och tankarna kretsar mest kring alkohol. Problemet är också att jag tappat all min självrespekt.
Jag skulle vilja bryta upp för att klara att sluta dricka men jag vet ju inte om det är mitt drickande som orsakar våra problem.
Jag har försökt sluta men när han gör mig ledsen eller upprörd så tänker jag inte längre utan bara tar ett glas vin rätt upp o ner för att döva smärtan.
Det är hönan eller ägget och mitt självförtroende är så lågt att jag inte riktigt vet hur jag skall göra .
Är det någon som varit i samma situation?
Jag läste i nån tråd här att sluta dricka är ” en kärlekshandling till dig själv”.
Det var verkligen fint beskriver och jag blev tårögd.
Min ängslan är om det att jag blir avtrubbad och det jag känner beror på alkohol eller är en ”sann” känsla.
Jag skulle vilja utvärdera om vår faktiskt väldigt dåliga relation beror på mig ( på grund av att jag dövar mina känslor ) eller på att jag faktiskt blir nedtryckt av min man.

Profile picture for user Kennie

Klokt av dig att börja fundera på detta. Och som du är inne på är det nog nödvändigt att ta en paus från alkoholen för att bena ut vad som är vad. Jag tänker att du i samband med det behöver etablera ett annat sätt att få paus och mental smärtlindring. En daglig promenad eller yogastund kanske? Som många skriver får man ofta en självförtroendekick av att sluta dricka. När man smygdricker verkar man ha ett ständigt behov av att kompensera sin hemliga dåliga vana genom att hela tiden fixa och ta hand om allt. När jag slutade fick jag mycket lättare att stå upp för mina känslor, min trötthet, mina egna behov. Och då kanske du också hittar kraften att ta tag i relationsproblemen; den man lever med ska vara snäll mot en, lyssna på en och vilja en väl, det är det minsta man kan begära. Styrka till dig!

Profile picture for user Se klart

En bra sak med forumet (och även livet) är ju att man varken måste veta eller lova.
Jag tycker Kennie skrev så bra råd här ovan i din tråd,
Jag känner igen mig mycket i det du skriver med att ha mycket ansvar inom olika områden och kanske har jag gjort mig lite ensam- med mitt drickande.
Att jag liksom hållit ihop och ”ska minsann” fixa det mesta men har ju inte riktigt orkat- och då skarvat med alkohol.
I backspegeln kan jag säga att den tog mer kraft än den gav. Lämnade mig rätt utmattad.
Två saker kommer jag att tänka på.
* Det blir lättare att dra gränser kring sig själv- när man är nykter. Att stå upp för sig. Säga nej: ställa tydligare krav. Inte alls enkelt men utan den skam som iaf jag bar med mig som ett tungt lod. Det blev enklare att vara rak, och faktiskt enklare att stå ut med det kaos som jag hela tiden jobbade med att hålla tillbaka. Genom att dricka.
Ja du hör ju hur dumt.

Det är utmanande att sluta och det är ju inte heller ett måste för alla. Men att skiljas medan huvudet är avtrubbat av drickande kan jag inte på rak arm rekommendera (men jag vet verkligen för lite om dig/er)
Att ta en nykter period är att liksom låta sjösjukan gå ut kroppen. Ta en månad, helst tre säger de som vet.
Jag har varit nykter ett drygt år nu, för mig är lagom svårt även om jag som du var en kontrollerad drinkare.
Önskar dig kraft och tålamod och det är mycket kärleksfullt att ge sig själv möjlighet att klarna i själen och i kroppen.
Kram.

Profile picture for user Anonym26613

Oj vad jag känner igen mig ??❤
Jag har varit nykter 21 dagar och experimenterar i min relation. Än så länge verkar svaret vara "det var inte jag". Men som nykter har jag inte samma behov av att agera på mina känslor och impulser. Känslorna lägger sig snabbare.

Så tycker du gör helt rätt. Men glöm inte att göra resan för din skull. Ta hand om dig och lär dig allt du kan under din nykterhet ❤? Lycka till!

Profile picture for user Blenda

Mitt missbruk började som ett sätt att döva och att orka.
Det luriga var att det länge fungerade väldigt bra.
Ärligt talat så hjälpte vinet mig under många år att stå på benen varje dag, vilket var nödvändigt för att hjälpa närstående som behövde mig.
Men sedan tog det snabbt en helt annan vändning.
I efterhand känns det ofattbart, men det gick obehagligt snabbt från det att vinet var en vän tills det att glaset blev min värsta fiende.
Jag tycker det är väldigt bra att du funderar över det här så tidigt, innan du hamnar för djupt i alkoholberoende.
Under mina numera långa vita perioder har jag fått stora, viktiga men också jobbiga insikter.
Och en bättre självkänsla.
Hur du än väljer att tackla dina tankar så önskar jag dig lycka till!

Jag trodde inte att jag skulle få svar i min tråd, har kollat på andra trådar och följt Vinägers hela resa till exempel.
Jag såg först idag söndag att flera svarat MIG!❤️ Tack!
Sån varm känsla jag fick, och så skönt att höra att fler än mig haft samma problem.
Kennie, så rätt att jag kompenserar mitt smygdrickande genom att fixa allt åt alla.
Se klart, du är verkligen klarsynt och just att stå upp för mina känslor med ett självförtroende att det är Jag, o inte alkoholen som talar. Att inte behöva vika sig i diskussioner för att min man säger - ”du har ju druckit” med den känsla av förnedring, frustration som det innebär.
Miss Mary Poppins, du är där!!!... så spännande att se hur det går för dig!❤️
Och stort grattis till dina 21 el 23? Dagar!

Blenda, du som varit där och nu kör vita perioder. Hur fungerar de icke vita?

Jag har ägnat helgen ( som vanligt ensam ) till att försöka ta hand om mig själv o fixa lite hemma. I fredags drack jag bara cola och igår tog jag ett glas vitt vin, och höll mig till det. Tankarna kom på em och kunde inte riktigt motivera mig att inte ta utan tänkte testa att klara bara 1 glas. Det gick, men jag vet inte hur det blir i längden....
Majaela

Gick sådär ? du kan läsa om min resa på min tråd. Relationen höll inte, men nykter är jag och ska förbli.

Visst är Vinägers resa spännande. Ångrar mig så att jag raderat alla mina tidigare kommentarer. Hade behövt lära mig massor från det idag.

Ska bli väldigt spännande att få ta del av din resa också ?❤??

Jag har läst så ofta jag kommit åt i allas resor här på forumet och blir imponerad över så många kloka och fina människor som skriver här. Tänker ibland att det är konstigt att så smarta människor någonsin haft problem med A.
Själv har jag alltid varit öppen och insett att jag inte har ett sunt förhållande till alkohol.
Jag har haft en fördom tidigare att de som har ”riktiga” alkoholproblem inte själva inser ( eller vill inse ) sina problem. Att det är väldigt känsligt för personen ifråga samt finns mycket förnekande och ilska mot omgivningen som ser problemet.
Därför tänkte jag ofta att jag nog inte har så mycket problem eftersom jag vet om och är medveten om mina.
Det jag upplever av det jag hittills hunnit läsa här, är att flera har liknande historia som min och att alla är så väldigt medvetna. Där rök alltså min teori...
Skrattar igenkännande åt att efterfråga kvitto på systemet för att verka köpa till ”en fest” o inte till sig själv. Byta SB ofta för att undvika igenkännande, panta och slänga flaskor så familjen man inte ser, ha en extra flaska som man fyller på i smyg.
Jag inbillar mig att jag varit bra på att dölja och har nivån sjunkit i en flaska i barskåpet har jag sett till att den fyllts på igen. Jag blir sällan full men blir liksom inbäddad i bomull och tycker mig lyckas vara gladare och roligare.
Det är bara det att det krävs rätt mycket och jag förstår att det inte är ok att dricka en flaska vin varje dag och lite mer på helgen.
Jag kan på helgen ibland också starta dagen om jag har gäster med ett glas vin före frukost för att orka med att vara glad o självsäker o god värdinna.
Kan också efter en pressad helg med mycket service och gäster känna att jag vill dricka mig full för att bara försvinna från allt när gästerna åkt hem om jag är ensam.
Jag tror också att jag dricker för mycket för att jag har ett dåligt förhållande och förstår nu att jag måste utvärdera om det beror på mig och A eller på min man. Jag förstår att jag måste vänta ett tag tills alla känslor som kommer efter att sluta använda A har lagt sig.
I vårt hem har vi druckit vin dagligen men idag lät jag bli.
Jag hoppas jag orkar klara fler dagar.

Profile picture for user Andrahalvlek

Prioritera nykterheten nu och ta tag i det andra sen, det springer inte ifrån dig. Om det inte är akut förstås, då får du köra parallellt. Men det är nog bra att landa i sig själv, vid sina sinnen fullt ut, innan man fattar livsavgörande beslut som får stora konsekvenser. Risken är annars stor att det blir en annan form av flykt.

Jag har varit utmattningsdeprimerad två gånger och då är man inte heller vid sina sinnens fulla bruk. Man får lätt tankar om att säga upp sig, skilja sig och så vidare. Man mår ju så dåligt, det måste bero på någon annan eller något annat. Man vill fly från sig själv. Samtidigt är det helt fel sätt att kraftsamla till en skilsmässa just då. Just då behövs all energi för att bli frisk. Och nu behöver du all energi för att bli nykter.

Sen hittar man nästan alltid något ruttet under alkoholen som behöver åtgärdas, eftersom alkoholen oftast är symtomet och inte grundorsaken. Men en sak i taget är mitt tips! Och viktigast först är alltid - att vara nykter!

Kram ?

Som svar på av Tofu

Jag fasar för vad denna dag skulle innebära för mig.
Hoppas den aldrig kommer ?
Just nu lever vi helt parallella liv, sover i separata rum, ser på olika serier, är fn lugnt och artigt men väldigt stelt hemma. Jag skall försöka strunta i det och inte dras med i att försöka lösa våra problem då jag vet att det skulle tas emot av stön, suckar och helt säkert ett avlägsnande från rummet eller hemmet.
Jag vet att när jag väl tar upp saken så måste jag våga stå på mig hela vägen ut att jag inte accepterar ett sånt här förhållande. Då måste jag veta att jag inte var orsaken och att jag klarar att genomföra det värsta om jag måste - en skilsmässa.

Fast det skulle varit dag 4 om jag inte druckit ett glas vin i lördags.
Mår förhållandevis bra men tar en dag i taget. Då och då kommer ett väldigt sug men då dricker jag juice eller tar en frukt. Imorgon är dag 3 som visst skall vara jobbig enligt andra här.. själv var det så länge sedan dag 3 att jag har glömt. 2018 tror jag. Helt galet ju..

En dag i taget är bästa sättet! I början är varje dag en evighet, men efter en tid kan man knappt hålla ordning på veckorna - och nu senast räknade jag fel på en en hel månad. Med andra ord, det blir så mycket lättare med tiden om man orkar kämpa den första svåra tiden.

Fyll ditt liv med trevligheter, för du vinner en massa tid som nykter. Helgen känns otroligt lång i början, men man vänjer sig. Söndagsångesten är dock i princip borta, för man hinner så mycket mer på helgerna nu.

Kram ?

Profile picture for user Blenda

Vad fint att du har kommit igång med din förändring Majaela!
Mina återfall kan se ut på väldigt olika sätt, och jag tror inte jag ska skriva så mycket om dem här, eftersom jag är rädd att det skapar sug hos andra på detta forum. Jag är medveten om att jag vandrar på en väldigt slak lina som jag absolut inte vill att andra ska testa. Jag kallar det "kontrollerat missbruk", vilket förstås är ironiskt menat. Jag driver lite med mig själv, eftersom det självklart inte går att kombinera dessa båda ord :)
Men för att göra en oändligt lång historia kort – det år som står framför mig kommer att innebära så tuffa utmaningar att jag inte vågar lova mig själv total nykterhet. Jag är rädd att ett sådant löfte gör att jag ger upp och släpper taget helt om jag faller någon enstaka gång. Istället strävar jag efter att direkt bryta ett enstaka dryckestillfälle med riktigt långa vita perioder. På det sättet har jag alltid garden uppe, och tappar inte bort klarheten som nykterheten ger. Men som sagt, det är en farlig strategi som jag inte vill rekommendera. Om ett år hoppas jag stå på stabilare grund i livet, och då kanske även jag väljer en helnykter framtid. Time will tell.

Som svar på av Blenda

Snart över. Jobbat, ätit massa godis.
Tillbringat kvällen i fritidshuset där alkohol finns överallt, med min man som druckit något glas vin. Jag har klarat att avstå genom att äta gott och genom att läsa trådar här för att distrahera tankarna, vilket har fungerat bra. Jag har bland annat börjat läsa din Blenda. ?Jag skall fortsätta imorgon. Trött, trött är jag men lite stolt för min beslutsamhet. Alkohol är verkligen ett läbbigt gift.
Har diffusa magsmärtor som jag brukar självmedicinera bort, samt huvudvärk.
Hoppas på en god natts sömn som ger energi. En dag i taget.
Ps. Tack för pepp AH du är en förebild?‍♀️

Lite jobbigare idag. Funderat hit o dit om jag verkligen vill sluta. Det är ju så avkopplande att ta ett glas vin och kanske kan jag efter dessa dagar med uppvaknande klara att dricka i begränsad mängd. I alla fall till helger. Ja diskussionerna pågår i huvudet.
Dåligt med godis hemma är inte heller bra, men har ändå inte druckit något. Problemet är bara att nu vill jag igen.
Hmm....
En dag i taget.
Tack för pep En dag i taget!??

Profile picture for user Kaye

Hej
Tänk på att det tar 10 dagar för att alla effekter av alkohol ska försvinna ur din kropp.
Så kan du motivera dig till dag 10
?
Kämpa på
Kram⚘

Ja, Kaye, jag får försöka med det nu när jag väl börjat. ☺️
Skulle gärna ha en längre avhållsamhet men det är tankarna som smyger sig på ibland. Imorgon skall jag ladda med lite godis ? ? ? ? drömmen om Idealvikten 58 kg får vänta lite till

Profile picture for user Vinäger

Har du tagit dig igenom hela min resa/tråd? Oj, det var inte dåligt. ? Jaja, någon mer intensiv berg-och dalbanetur är nog svår att hitta här. ? Tur att den börjat plana ut.

Försök håll i ett tag till, det är otroligt peppande när små förändringar märks. Klarare blick och finare hy är en sporre om man är lite fåfäng. Men naturligtvis är den största vinsten att vakna fräschare. Du vet, man ångrar aldrig en nykter kväll.

Lycka till! ?

Kram

... ditt första inlägg när det känns motigt. Och verkligen unna dig det du är sugen på och längtar efter den här första tiden. 58 kilo klarar av att vänta det kan jag lova. Min 58 kilos målvikt har väntat ett helt år men nu börjar jag se ljuset. Många glasspaket och smågodis-frossor senare.
Håll i, det blir bara bättre. Kram.

Blir glad av att läsa era inlägg och får en go känsla av att ni vill hjälpa mig.
Läste lite i din tråd @kaye ( läser i alla som kommenterar för jag är så intresserad av allas olika men ändå på många sätt så lika resor )
Så sant att man inte ångrar att man inte drack. Jag SKA i alla fall vänta 10 dagar med att dricka. Helst 3 månader .
Helgen blir en utmaning även om inte vardagar stoppat mig tidigare. Jag har upptäckt att jag sover bättre än på väldigt länge.
Har alltid druckit mig till trötthet sedan vaknar vid 3-4 tiden o legat vaken resten av natten om jag inte tagit en halv insomningstablett. Nu somnar jag senare men somnar om om jag vaknar. Bara det är en seger ✌️.
Nu börjar jobbet. Igår jobbade jag till klockan 20.00 för att jag var rädd att jag skulle falla för frestelsen.
Kram alla kämpar!
Oppps. Höll på att skriva under med mitt namn ?

Profile picture for user Kaye

Bra jobbat Majaela.
Jag tyckte det hjälpte i början med många delmål.
2 siffrigt (10)
2 veckor osv.
En app i vilken man uppnår små delmål ger bra motivation.
Du är nu i den tuffaste perioden, och det blir bara lättare för varje dag som går.

Köp något gott Alkoholfritt att dricka till helgen.
Det hjälpte mig.
En del andra vill inte dricka A-fritt öl, bubbel för att de tycker det triggar suget.
För mig hjälpte det, så du får fundera över vad som funkar bäst för dig.

Men nu har jag slutat med A fritt vin. Känner inte att det behövs längre.
Cola Zero och Te är godast.
Kram⚘

Jag har laddat med godis inför helgen o skall försöka komma på något gott att äta. @Kaye det blir en utmaning att äta vissa rätter som bara ”kräver” ett gott vin till. Ostron t ex går ju inte att äta utan bubbel el vitt vin. Kanske där kan ett alkoholfritt alternativ vara lämpligt?
Röda alkoholfria smakar ju inget vidare vad jag vet eller?
Magen bubblar lite för den är inte van vid att jag äter så mycket . Brukar skippa kvällsmat för vin ganska ofta. Använde kalorierna där istället.
Idag var min man väldigt otrevlig och gapade och skrek för en bagatell, det var skönt att kunna coolt kunna stå på sig och veta att han inte kunde kontra med att jag hade druckit = det är jag som överreagerar.
Imorgon fredag skall jag ha myskväll med min dotter, det blir bra. Inga större utmaningar.
Känns väldigt bra!

Vill bara ge dig en tips... skilj dig inte på första månaden. Har råkat göra det två gånger. Inte bra. Men jag är så oändligt tacksam för mina 28 dagar nu, att jag vet vad min ångest och mardrömmarna beror på.
Vad som än händer, så är det lättare att hantera efter en tids nykterhet ❤?❤?❤

Jag har vant mig av vid att vissa maträtter kräver vin, när jag äter ostron funkar a-fritt bubbel (odd bird eller ett vitt som heter Lautus)
I början drack jag rött a-fritt om jag åt kött eller bolognese eller ost, men mer för att jag tyckte om känslan. Jag äter inte ost lika frekvent/ men jag tror att mitt ostätande också hörde ihop med mitt vinsug.
Jag älskar fortfarande mat, lagar mycket och till många.
Du behöver inte tänka så mycket hur det ska bli, ville jag egentligen säga. ?
Skönt att utan skam säga ifrån.
Underbart med fredagkväll med dottern. Om inte det är guldkant så vet jag inte. Kram och heja! ?

Miss Mary P, nej jag skulle inte våga göra det förrän jag kände mig lite mera stabil. Jag ägnar tiden åt att studera mitt liv nu. Jag har levt i dimman så länge.
Undrar vad som händer i dig efter en månad nykter? Har du ångrat dina beslut? ??
Odd bird o Lautus skall jag köpa hem idag ifall det blir skaldjur ? eller ? i helgen !
Kram

Fredag och lördag gick som en dans, glad och full focus på familjen och att göra allting bra och mysigt för alla.
Inte ens ett sug
Någonting hände idag.
Jag blev sårad av min dotter, då jag ville hjälpa försiktigt och ödmjukt eftersom jag förstod att hon inte mådde bra.
Jag hade lagt hela fredag och lördag på att ordna det mysigt. Vilket alla tyckte
Hon var onödigt hård mot mig idag och jag valde att döva mina känslor inför familje middagen när alla skulle komma hem. Ingen märkte att jag hade tagit 2 whiskey.
Fantastisk middag som alla hyllade, drack pepsi till maten då övriga drack vin.
Är ett falskt helgon.
Ja , det var väl 10 dgr idag med ett glas vin emellan.
Imorgon är det vardag och jag tänker inte dricka någon alkohol.

Men det är så du har gjort tidigare, som skydd för att slippa känna de känslor som din dotter väckte i dig. Det är inte konstigt att det blir så då. Men i det läget ska man inte ha någon whisky hemma. Tillfället gör tjuven.

Upp igen och ta sikte mot målet, det var bara en liten dikeskörning!

Kram ?

Min pappa gick bort förra veckan och efter att försökt att dricka lagom i februari har jag ramlat tillbaka till att
börja trixa o fixa med att köpa vin och sprit att fylla på våra flaskor så det inte skall märkas att jag tömt dem.
Jag har inte känt så mycket känslor utan mest gått på autopilot och med ett tjockt täcke av sorg och tomhet i mig.
Jag har extremt mycket stress på jobbet samtidigt och jag känner att min hjärna håller på att haverera. Jag är såå trött om jag lägger mig framför tv’n men i sovrummet, ensam, ( min man sover i annat rum) kommer tankarna i spinn. Det är som om jag är galet trött men ändå inte kan sova på något villkor. Jag har som utväg att ta ett glas vin med en halv stilnoct och gör det oftast . Det hjälper mig att sova men jag känner mig misslyckad och fångad i ett beroende av att få stopp på snurret i huvudet.
Tankar som kommer är, om jag verkligen vill leva utan närhet, hud och kramar i resten av mitt liv. Det finns inget intresse längre från min mans sida, tyvärr.
Jag är själv rädd att ta initiativ för jag är rädd för att bli sårad.
Annars är vi kompisar om man inte ställer krav på honom. Jag hanterar nog inte vår relation så bra heller när jag dövar eventuella känslor med ett glas vin. Jag dricker inte så jag blir full men det blir nära en flaska vin varje kväll utdraget mellan 16-23.
Mycket tankar i samband med min pappas bortgång har poppat upp, konflikter mellan mig och ett syskon. Syskon som har snott till sig prylar. Tankar på om prylar är viktigare än vänskap. Tankar på om vänskap kan fortsätta när nån snott till sig prylar å andra sidan.
Läser läser o läser här på trådar. Alla verkar så smarta, kloka. Jag ämnet mig helt vilsen.
Min man dricker vin var kväll, har svårt att hålla vettig konsumtion vid fester.
Jag dricker mer än honom vardagar men gör det i smyg.
Tar ett toppfyllt glas vin o sveper hälften innan jag stängt kylskåpsdörren o innan jag landar i soffan.
Har hypokondrisks tankar att jag har fått nån sjukdom efter alla års drickande.
Gått upp i vikt kring midjan även om jag fortfarande är en ”38’a) så är jag mjuk o sladdrig.
Självrespekten är inte på topp.
Skulle vilja vara fullt närvarande på dagen och sova på nätterna.
Jag har som sagts tidigare massor med alkohol alltid hemma. Men jag tror det kvittar, hade jag inte haft det o suget hade kommit hade jag sett till att ordna det ändå på något sätt.
Känner att beslutet måste komma ifrån mig själv .
Jag pendlar mellan att se mig som en alkoholist till att se mig som en person med högkonsumtion.
Kanske kan jag ta nya tag imorgon ?

Från raden ”jag dricker mer än honom på vardagar” kunde varit jag som skrivit.
Jag var dock inte hypokondrisk utan mer reellt orolig för de skador alkoholen hade hunnit ställa till med.
För mig räckte de sakerna för ett beslut om 3 månader.
Ps. Läser massor av kommentarer i din tråd, ser att jag själv skrivit flera gånger. Att läsa mycket är en väldigt bra start men att orka interagera med andra i deras trådar kan komma senare, men enklare då att bli tydlig med vem man är.
Lycka till!

Jag började i februari igen, måttligt ( i förhållande till tidigare) Sen dog min pappa förra veckan och sen ökade det i takt med tjafs med ett syskon om prylar. Blir så himla besviken och tar till min bedövning.
Har dessutom börjat få ångest. Det har jag inte haft tidigare. Kanske ”ånger” men inte ångest. Det är hemskt!
Nu ligger jag o tänker att jag kanske utvecklat fettlever o andra fysiska skador samt att min hjärna är skadad. (jag tycker jag har fått så himla svårt att koncentrera mig, blir väldigt lätt distraherad och har svårt att hålla ihop det)
Jag har alltid haft lätt att förstå sammanhang och att lära. Tagit på mig tre heltidsjobb och klarat det. Ibland med hjälp av alkohol... faktiskt, jag har sakta druckit vin för att orka en 12 timar en söndag och huvudet har då blivit klarare och jobbet blivit ” roligare” Nu känns det som jag får lätt panik av att jag tappar alla bollar.
Jag vill verkligen ha 3 vita månader för att se vad jag håller på med. Skall se om idag kan bli den första dagen på den resan. ✍️?

Så hemskt att du förlorat din pappa och hamnat i bråk med syskonen. Beklagar verkligen ❤

Så det låter som att du har bestämt att det blir 3 månader, men du är osäker om när du börjar? Har jag förstått rätt?

Om jag räknar rätt och om du vore mig, så skulle din resa se ut så här:

Idag kommer du ha mycket ångest. Men du skriver här massor och lägger dig tidigt. Det gäller att överleva.
Tisdagen blir din värsta dag. Kroppen och huvudet vill får sin gift. Du dricker mycket läsk. Onsdagkväll börjar det lätta lite och torsdagsmorgon vaknar du lite mer utvilad. Den 17 mars är det värsta över. Du kan känna dig stolt och har fått bättre hud. Börjar se förändringen i dig. Innan mars är slut lättar ångesten och redan i april orkar du ta tag i saker och ting...

Så nära. Du behöver bara bestämma dig när du vill att ångesten lättar. Den 17 mars eller 17 oktober? Du väljer ??❤

Vi finns här!! ❤

Profile picture for user Mamsen

Tack för din pepp i min tråd ??. Så klart vi peppar varandra! Ska läsa ikapp här i din tråd.
Såg att du vill hålla upp i 3 månader som ett försök - hur tänkte du göra sen? Själv inser jag att jag måste sluta helt - kan inte ha A i mitt liv längre. Nu börjar jobbet på alvar att identifiera mina triggers och utarbeta strategier kring dessa!
Kram ?

Gått bra idag men förstår att det inte kommer att bli lätt. Fick vid ett par tre tillfällen verkligen leda mig själv bort från att ta ett glas vin. Mycket svårt särskilt när middagen blev försenad en halvtimme. ?
Huvudet och kroppen är nästan läskigt trötta.
@mamsen jag vet inte hur jag skall göra efter 3 månader. Tänkte ta det beslutet ett par veckor före . Har läst din tråd också nu. Känner igen mkt, ensamheten trots parförhållande, nytt övermäktigt jobb, mm. Men det verkar som jag har hållt på mycket längre än du.
Du har också klarat lång tid nyligen nykter ! Bra jobbat
Vill verkligen bevisa för mig själv att jag klarar det här med. Hoppas på god sömn i natt! ? ???

Sömnen är ett problem. Men positivt att de senaste 2 dagarna gått ganska lätt utan allt för mycket sug. Allt är värst när hungern och tröttheten kommer efter 16.
Då MÅSTE jag äta något gott och gärna ta en alkoholfri cider.
Börjat lyssna på Annie Grace och får koncentrera mig på engelskan. Skulle vara klare på svenskan men budskapet går fram.
Jag försöker tänka positivt att jag är en person ”som inte dricker” och att jag KOMMER att klara tre månader!!
Kämpar med enorm trötthet på kvällen men vaknar som nu 01.30 och tankarna snurrar. Mycket hur jag skall lösa jobbsituationen. Tiden räcker inte till och det finns för många beslut jag måste ta som är stora och påverkar många där jag heller inte har någon att bolla med.
Iallafall tror jag att sömnen blir bättre när det lugnat sig. Nu väntar jag på att stilnocten skall kicka in. Helst skulle jag vilja slippa den med.
Min man blev förvånad när jag idag sa att jag kommer dra ned på A en tid framöver. Han fick långt ansikte och sa -Helgerna med??!!
Men han verkade inte missnöjd och lät själv bli att ta något vin till maten eller en whiskey framför tv’n.
Jag känner mig glad och spänd över mitt beslut. Jag ÄR ju nu en person som inte dricker.?
Min personlighet är att vara lite busig. Att kunna luras lite. Jag ”gör som jag vill”. Först var det mat. Jag var en sån som gick upp i smyg på natten och tog lite av den goda maten och resterna eller någon kvarlämnad efterrätt i kylskåpet. På den tiden (ca 25 år sedan) var det maten som var i focus men beteendet var detsamma, att göra något busig och lura till mig lite extra.
Nu får jag väl försöka rikta mitt busiga beteende till att vara busigt nykter, jag är den som bestämmer det.
Skulle focus på mat komma tillbaka är det i alla fall bättre än A .
Vi får se .....känns idag bra iaf.
????

Min hörförståelse på engelska har ökat enormt under det här året som nykter. Annie Grace tillhör mina husgudar ? Det finns en bok av henne utgiven på svenska, ”Tänka klart”, som jag verkligen vill rekommendera.

Jag kan också rekommendera Craig Beck och Sober Leon på youtube. Bådas engelska är helt okej att förstå, även om Sober Leon har en fullständigt gräslig dialekt. Men han är pedagogisk som sjutton!

Kämpa på - du har helt rätt inställning!

Kram ?

Profile picture for user Kennie

Kan rekommendera Rebecka Åhlund, både hennes bok "Jag som var så rolig att dricka vin med." och intervjun med henne på Alkispodden och hos Malou. Ett citat från henne som jag gillar är "Att sluta dricka alkohol är fan det punkigaste jag har gjort." Att vara nykter är att våga gå mot strömmen helt enkelt.

Profile picture for user nystart

Jag har läst din tråd nu och det är hör igenkänning, jag undrar om du är en kvinnlig version av mig. Jag har länge druckit för att hantera en jobbig relation med en fru som stundtals kan vara väldigt elak. Jag har också väldigt ofta undrat om hönan eller ägget kom först, jag har haft nyktra perioder, senast lite mer än 3 månader. När jag är nykter så ser jag klart och orkar inte med henne, under den nyktra perioden så var nog vårt äktenskap det sämsta det någonsin varit. Jag började dricka igen och det blev inte bättre, men jag hade iallafall min snuttefilt och kunde glömma hur dåligt det var. Nu har jag påbörjat en nykter period igen, men hade ett "återfall" nyligen då hon återigen var väldigt elak (min toleransnivå är mycket lägre än förr och jag går igång på minsta lilla grej) och jag drack i min ensamhet och låtsades att allt var bra. Just nu försöker jag ge vårt äktenskap en sista chans, dock vet jag inte varför då jag numera vet att alla problem vi har beror på henne och att mitt drickande beror på henne, men ändå stannar jag.

Mitt råd till dig är att bestäm dig för om du vill ge din relation med mannen en chans, isåfall var nykter en period och se hur det går. Blir det inte bättre trots att du försöker, då är det dags att gå. Ganska lätt för mig att ge dig ett råd som jag själv inte följer, men jag försöker.

Lycka till med allt! Och jag beklagar din sorg!

Först, jag är nykter och njuter av att min självkänsla börjar bli bättre samt att jag får vara good enough, ett tag. Jag tar en alkoholfri cider när det blir för svårt och emellanåt är det svårt. Läsa här hjälper och idag skall jag leta upp och lyssna på poddar med Rebecka Åhlund, och se om jag hittar boken tänka klart. Jag hoppas det kommer hjälpa lite.
Att bli straffad med total tystnad när man inte vet vad man har gjort för fel blandat med utbrott med elakheter är inget roligt.
Idag var en utbrotts-dag. Samtidigt känner jag att jag kan inte skylla på honom för att jag tar glaset. Men jag saknar min snuttefilt.
Däremellan kan han vara rolig och snäll och vi kan skratta tillsammans .
Jag är bara trött på att förhålla mig.
Jag tog inte något glas vin heller fast han tog det, både igår och idag.
Helgen blir nog svår i stugan bara. Det är där man skall koppla av med god mat o framförallt gott vin .
🌸

Profile picture for user Sisyfos

Läste att du håller på med smygbeteende och får en liten kick av det. Jag känner igen mig i det.
När det gick överstyr var det jättejobbigt. Adrenalinpåslaget innan allt var återställt var inte att leka med. Jag var redan trött och det blev ett enormt fokus på alkohol.
Alkoholen sabbar din sömnkvalitet också, det blir en ond cirkel.
En ond cirkel av trötthet, brist på fokus (på rätt saker), ”Kickarna” kommer från helt fel saker. Om man vänder på det till hur det borde vara:
Du är värd att känna att du gör ett bra jobb på jobbet.
Du är värd att känna dig uppskattad och omtyckt hemma och få uppmuntran.
Du är värd att ta hand om.
De där sakerna är inte för mycket begärt.
Du verkar jobba för mycket, sova för lite, bli illa behandlad av din man. Han borde för övrigt också kanske göra lite förändringar, han mår väl rimligtvis inte heller så bra om han får utbrott.
Det är så lätt att börja acceptera saker som inte är normalt och bra egentligen när förändringarna sker långsamt. Kanske kan du/ni gå och prata med nån så ni kommer på rätt köl igen.

Profile picture for user Soffi

"Busigt nykter" - den tanken gillade jag!
Om du är orolig för att helgen i stugan blir svår så tänker jag: -Gör något busigt! Koppla av med god mat och a-fri cider! Du slipper bli slö och lullig och kan vara vaken och precis den du är.

Du är bra som du är - låt ingen annan få dig att tro något annat.

Kram!

83 dagar kvar. sen får vi se. Än så länge känner jag mig envis som en åsna och jobbar med attackerande sug, och försöker då känna in känslan jag försöker döva, och hittar då det där jag läst här om HALT. Hunger ,Arg Ledsen,Trötthet. Hittills har jag bara hittat hunger och trötthet och försökt åtgärda det utan A och det funkar! 👌🏼🌸🎈
Får se hur jag kommer klara ilska o ledsenhet, det är ju inte lika lätt att åtgärda själv.......
Söndag morgon och jag har sovit 9 timmar. UTAN insomningstabletter! 🔝
Trots att jag tog en underbar powenap på e.m
Soffi, Jag åkte aldrig till landet. För dåligt väder, så den utmaningen har jag kvar . 🌺🥀
Inloggningen strulade lite efter uppdateringen men nu är jag här, blev lite skraj ett tag för det känns som ett viktigt stöd för mig, även om det ger mkt att bara läsa i trådar med..
Sisyfos, tack för pepp. Har läst din tråd från 2017 en bit in då du körde ”funkar att dricka, bara inte hemma”. Skulle kanske vara en strategi för mig?. Jag har inte läst hela tråden om hur det ev ändrade sig sen men skall läsa mer.
Nu frulle 🌸🌸🌸

Profile picture for user Mamsen

Tack för ditt inlägg hos mig ❤. Ser en del likheter i er relation- vi sover också i olika rum. Min man snarkar extremt mycket, har sån andningsmaskin- som han ofta rör i sömnen så den låter hemskt...jag kan inte sova med dessa ljud tyvärr... Tror man förlorar mycket i relationen när man inte sover tillsammans 😥.
Hur går det för dig? Har du kunnat prata med din man om att du vill sluta med A?
Kram 🌺

@Majaela gick tillbaka till min egen tråd och hjälp... känns ju inte riktigt som strategin att bara dricka ute gick så bra. Som jag höll på. Den stora anledningen till det var ju att det inte stannade där ute. Jag började ju hela tiden om med att dricka hemma, i smyg. Och smyg och smyg.... inte så hemligt till slut.
Jag har slutat sen drygt 6 månader... har väl varit ute ett 10-tal gånger sen dess och då druckit te el a-fritt. Hjälp vad sällan man träffar folk nu. Har inte bestämt mig för framtiden men aldrig hemma igen, så mycket vet jag. Och det är faktiskt inte roligare att träffa folk med alkohol. Jag gillar mina vänner och bekanta och det blir liksom inte bättre med a.
Om jag skulle ge mig själv några råd i min tråd idag så skulle det ju handla om att se över livssituationen. För mig har det krävt att verkligen fokusera på mig och mina behov. Det satt långt in.
Jag måste fråga dig du skriver att du ännu inte träffat på A och L... ditt första inlägg sa något annat. Även lite senare har du skrivit om just de känslorna.
Frågar lite eftersom jag var en mästare på att skjuta bort såna tankar. Orkade inte hantera dem. Men jag blev tvungen att faktiskt ta tag i dem.

@sisyfos, jag skall läsa lite mer om vad som fick dig att ändra dig. Men fantastiskt bra att klara 6 månader! Imponerande. Är suget mindre nu tycker du? Vad skiljer 6 månaden från månad 2?
Jag bevakar mitt mående och livssituation just nu och är rätt nöjd. Jag är uppskattad på jobbet och av min familj. Jag har underbara barn, jag har vänner. Jag fattar inte varför jag vill dricka så gärna och mycket.
Jag var både arg o ledsen i början på min tråd och det gick ju inte så bra. Jag dövade de känslorna rätt mycket. Nu kommer en utmaning nästa vecka, begravning av pappa. Till helgen skall jag också gå bort på middag vilket innebär god mat och dryck. Jag jobbar på mina strategier där. Tar nog bilen dit.
Tack för din input

Hej @mamsen och tack för respons. Min man har många fina sidor. Han är en fantastisk pappa, han visar dem omtänksamhet och kärlek men tyvärr inte mig. Det har bara blivit så. Jag bara finns där.
Han skulle aldrig ge upp sin whiskey eller sitt vin för mig. Men till vardags dricker han sällan mer än ett eller två glas.
Jag tror inte jag vill bjuda på den svagheten att jag har problem med alkohol. Jag är rädd att få det i nacken vid fel tillfälle och att det skulle göra mig illa. Det här får tillsvidare bli min ensamma kamp.

Ikväll kommer en utav mina utmaningar och det är middag med vänner.
Jag känner mig taggad och har tillförsikt . Sover tyvärr djupt och bra de första fyra timmarna men ligger sedan vaken även om jag inte längre har ångest. Kanske beror på högt sockerintag på kvällen om man skall tro andra trådar här😉
Lite för tidigt att släppa det känns det som .
Annars fylld av energi stolt och glad över mina 14 dagar . 🥰

Hur gick middagen @Majaela ?

Jag är myyycket lugnare nu när jag varit utan godis 3 dagar. Kommer sova djupt inatt känner jag 🥰🙏
🥱 Natti 💚

Miss Mary🌺
Jättetrevlig kväll!
Hade med mig cider och en energidryck. Kände mig lika spontan och glad fast mer pigg än om jag hade druckit. Nu blev det varken de två vinglasen hemma före middagen och heller inte några rundor ut i köket för att fylla på mitt glas lite extra när jag ”skulle gå på toaletten”
Otroligt vad jag har hållt på och lagt energi för att se till att få så mycket alkohol som möjligt under middagar borta. Inte heller blev det det obligatoriska avslutande vinglaset när jag kom hem ikväll. 😇
Det här skulle jag gjort lååångt tidigare känner jag nu! 🌺🌼🌺

@Majaela Och just det där måste man uppleva. Det spelar ingen roll att folk säger det. Man måste uppleva det själv. Att man faktiskt har lika roligt utan alkohol. Till och med roligare! Man är mer alert och lyhörd för andra, lyssnar mer än pratar. Umgänget får fokus, inte alkoholen. Och rena fylleslag väljer man bort efter ett tag, för det ger en inget.

Kram 🐘

Profile picture for user Kaffetanten88

Läst hela din tråd nu. Åh vad du haft det tufft. Men va stark du är! 😊 2 veckor är ju jättebra. Blir lättare och lättare med tiden. Jag hade det jättejobbigt i början med ångest och sömn och allt. Nu har jag massa energi och ork så här 3 mån in. Var också på middag igår. Visst är det skönt nykter? 😊❤

@Majaela Härligt!! Grattis!! Jag vet exakt hur stolt man är efteråt 👊💚🌸

Jag börjar glömma alla galna saker jag gjorde när jag drack. Men det är nyttigt att dra till minnes hur dumt det var. Tex jag intalade mig själv att glögg var inte att supa, men samtidigt vaktade jag kastrullen så att alkoholen inte skulle kokas bort 😆🤣👍👍 Är man inte helt dum i huvudet?? Hahaha!! Idag skulle tanken inte slå mig. Tacksam för det 🙏❤ Fortsätt framåt bara, det finns så mycket att se framemot 🌸💚🌸💚🌸

Tack snälla för respons !
@ kaffetanten, tycker du att jag har haft det tufft??? Jag har läst din tråd och DU har ju verkligen haft det tufft, och kämpat så jäkla bra trots det.🌷🌷🌷 Ibland känner jag att jag borde inte vara drinkare, det är liksom mitt eget fel, för jag har det egentligen så bra..
@miss Mary! Alltid samma glädjespridare 💗🌸💗🌸
@🐘, vilken åtråvärd styrka och klokhet du besitter!
Själv har jag kraschat lite sedan gårdagens lyckade ”ståemotmiddag”
Idag har suget varit enormt och beror säkert på trötthet och en begravning som närmar sig. Jag drack inte men åh, vad jag ville. Samtidigt blev jag bara mer och mer sorgsen/låg.ju längre dagen gick.
Ligger nu på min vanliga ”vakentid mellan 01-04” och tårarna kommer och går, bröstet känns som det är varfyllt och det känns som hela livet är så fruktansvärt meningslöst och så sorgligt. Saknar min fina vän som hastigt gick bort för fem år sedan. Hon stod mig närmst i världen och vi kunde prata om allt, jag vet att hon älskade mig och alltid tog mitt parti.❤️ Så meningslöst att hon skulle ryckas bort från mig en dag till en annan.

Jag sörjer min besvikelse över mina syskons girighet över prylar i samband med stundande begravning, och vår kommande, med största säkerhet, superdåliga kontakt. En gång var vi världens bästisar.🌻
Det känns så jäkla futtigt.

Jag sörjer också att jag inte vet vad jag vill med mitt liv.
Vill jag leva så här ?
Kärlekslöst men ändå så materialistiskt tryggt och utåt sett så ”lyckat” Borde jag vara glad för det jag får? Vänskap och familjemiddagar, parmiddagar, mm.

Jag har nog använt alkohol i många år nu för att slippa det här jäkla sorgsna tillståndet. Hade jag inte varit så enormt bestämd på 3 månader hade jag med glädje druckit bort alla tankar idag. Hoppas jag inte är sån här resten av min tremånaders resa. 😞🥀

@Majaela Innan jag blev ihop med min sambo så levde jag flera år i ett kärlekslöst förhållande. Jag tror dock jag var den som förlorade känslorna först.

Var kvar många år och försökte få tillbaka känslorna. Skaffade sonen och tänkte väl det skulle bli bättre då. Sen blev sonen sjuk och ja det gjorde saken ännu värre. Både för mitt drickande och för mina känslor för mannen.

För ca 8 mån valde jag att lämna, innan jag blivit nykter. 🙈 Inte det smartaste kanske men det blev bra för mig.

Jag flyttade in till min bästa kompis den som alltid funnits där. Den enda kompis som inte stuckit efter jag fick barn som blev sjuk. Planen var att försöka hitta något eget. Efter några månader så växte dock våra känslorna för varandra. Och vi blev kära. Nu skulle jag inte drömma om ett annat liv. Han är nykter med mig. Vi har ett helt annat förhållande än jag och mitt ex. Vi är bästa vänner och ett par. ❤

Jag vet inte vad jag vill med detta men det finns ljus på andra sidan och jag menar inte att du ska göra som jag. Bästa är såklart att vara nykter en period och känna efter. ❤ Det finns Hopp! Det kommer inte alltid vara mörkt. Ju längre man är nykter dessutom ju ljusare blir det. 😊

Profile picture for user Blunderblundar

@Majaela Hej, jag är helt ny här, läser lite trådar och igenkänningen i dig fick mig att skriva. Att jag och min man sover i separata rum berättar jag inte om, trodde vi var ensamma om det arrangemanget.
Önskar dig all lycka med din 3 månaders-plan. Själv siktar jag till påsken, har inte varit utan alkohol längre än 5 dgr de senaste 25 åren. Fattar inte hur jag ska fixa det.

@Tofu, Jag tror som du säger att jag måste ge det här lite tid för vi är ju två som dansar och jag har ju min del i det också. Att inte sätta tydliga gränser är ju också ett val... En gång i tiden var det ju bra mellan oss, sen kom alkohol (även positivt ibland när det blev lagom ) och arbets-narkomani emellan. Det låter hoppfullt att höra att ni hittade tillbaks till varandra, härligt ! 💗
@Blunderblundar, det dyker upp så många som har det lika när man öppnar upp sig. Jag har heller inte haft 5 dagar de senaste 25 åren förutom under en graviditet och efterföljande amning nåt år. Jag har bestämt mig tusen gånger och brutit mitt löfte lika många gånger. Ingen har någonsin vetat och vet fortfarande inte då jag sällan blev full trots att jag säkert drack en flaska vin per kväll. Jag är en mästare på att smyga också, ser du. Men nu har jag bestämt mig för 3 månader och det finns inget alternativ för mig. Bestämde mig bara för att det här ska jag klara.
Kanske jag bryter mitt löfte igen men känner att det finns inte på kartan idag och jag skall ialla fall göra mitt allra bästa.
Kom igen o häng på! Här inne är alla så stöttande och jag läser och läser själv om allas öde. Man är inte ensam längre. 🌺🌷
@Kaffefanten, tack för inlägg ! Du verkar ha en enorm styrka och stort grattis till att hittat ny kärlek i en bästa vän. Kan det bli bättre? 🌸💗

Profile picture for user Blunderblundar

@Majaela Det är så lätt att bli en smygare och lögnare vad det gäller alkoholen, skarvar om hur mycket jag petar i mig, ljuger för mig själv.
Ljuv musik att höra hur bestämd du är om att klara 3 månader, jag är inte där än, viskar till mig själv att klara kommande helg.
Ska verkligen försöka hänga på dig och andra här, ser hur fina ni är med varandra 🌹

@Majaela bra beslut med 3 mån.
Alkoholen lägger sig som en filt över känslor och initiativförmåga och möjlighet till reflektion.
Tänker att det är där i reflektionen du är mellan 1-4 på nätterna. En jobbig tid på dygnet att bearbeta och resonera.
Jag mådde så dåligt av järnbrist under lång tid. Trött. Orken räckte nästan till allt som skulle fixats, jobb, barn, logistik, vänner...
men det blev prestationsfokuserar och tiden för eftertanke fanns inte. Min sambo och jag bråkade inte, sov i samma rum men det var allt. Ja, nån typ av kärlek och omtanke också. Jag visste att det inte var bra. Man måste jobba med förhållandet. Jag ville att vi skulle ha gemensamma mål, vi jobbar bra ihop, men det var jag som behövde vara motorn i det och jag orkade inte.
Så jag smygdrack för att orka. Inte nån bra lösning alls och orken blir ju inte bättre. Om jag skulle ge dig ett råd nu skulle det vara att hitta tid för dina tankar och din reflektion. Jag vet att jag fullständigt har snöat in på Närvaropodden men när du skriver om dina giriga syskon då tänker jag att de metoder de lär ut där kan hjälpa.
Att ta fram tanken att de tog.
Att fråga om man kan vara säker på att det var så det gick till,
Helt säker... och nja där brukar det ju ändå dyka upp nån annan möjlig förklaring om man tänker efter,
Å sen hur man skulle må utan den där tanken.
Det finns säkert lite fler frågor man ska ställa sig som hjälper, men när jag ser att du skriver att du varit bästis med dina syskon så känns det så onödigt på nåt sätt. Det brukar aldrig vara riktigt som man tror i såna här sammanhang. Det är en tid när alla bearbetar känslor från barndom och uppväxt och det är lätt att det blir fel.
Å så finns inte tiden att tänka och begrunda och plötsligt är det stort. Ja, det var mitt råd, men jag levde inte som jag lärde själv. Jag tog mig inte tid att tänka och när man ändå måste göra det, fanns inte tillräckligt med tid för reflektion och att tänka klart. På med alkohol och sen har man en röra i huvudet. Så bra beslut med en längre nykterhet. Så mycket lättare att få lite ordning då. Lycka till!

@Sisyfos, jag har beställt blutsaft från apoteket, jag känner ett behov av det, så det är kanske något kroppen behöver.
Visst är det så att det kan finnas andra möjliga orsaker till att saker för stora värden försvunnit. De kan ha blivit stulna el bortstädade el vad som helst .
Jag försöker släppa tankarna på natten men det lyckas bara ibland.
Närvaropodden, den skall jag pröva.

I morgon är det 3 veckor sedan jag bestämde mig. Check på sommarstugan där jag nog aldrig varit utan Alkohol en helg . 💪🏼😎
Sover bättre med ! 🌸🌷🌸

Jag tänker mkt på min barndom. På min
Mamma som hade ensam vårdnad över oss barn. En mamma som passar in på alla punkter gällande borderline-personlighet.
Allt var svart eller vitt.
Hennes känslor var de som var viktigast .
När jag kom hem efter skolan var jag alltid på spänn vilket humör mamma var på ”idag” . Mina känslomässiga tentakler blev vässade och jag kunde se på långt håll hur jag borde bete mig just den dagen för att inte orsaka ett jordskred.
När jag var i 15 års åldern bestämde jag mig för att mamma aldrig mera skulle kunna såra mig eller göra mig ledsen mer. Jag stängde av mina känslor för henne och såg henne för den känslomässig lilla sjuka människan som hon faktiskt var. Jag intellektualiserade och stängde av alla känslor .
Jag fick också i 30 års åldern social fobi.
Jag tror att jag har dövat mina känslor som poppat upp ibland när jag druckit utan att veta varför. Jag har nytta av i mitt jobb att kunna känna av stämningar och jag har lätt för att ”ta folk”. Jag vet exakt vad jag skall säga för att få dem att känna sig bättre att må bra och bli bekräftade. Själv har jag ingen aning om vad jag tycker, vad jag känner, eller vad jag egentligen vill. Jag tror att jag dras till starka personligheter gärna udda, för de känner o tycker åt mig med. Kanske även min man .
Jag är inte konflikträdd men jag viker mig i alldeles för mycket.
Detta har jag kommit på under mina idag, 22 dagar. 🌸🌷🌸

@Majaela Bra att du skriver ner det. Spontant känns det som du har haft en massa känslor att dämpa med alkoholen. Och är du högkänslig och tar in andras sinnesstämningar också så finns det ännu fler känslor att dämpa med alkoholen. Fortsätt skriv, det funkar lite som självterapi att sätta ord på sina tankar och känslor. Du har en del att utforska i nykterheten.

Känslor är inte farliga. Om man tar dem på allvar och låter dem bete sig som en dramaqueen en stund, så lugnar de rätt snabbt ner sig och drar vidare.

Kram 🐘

Profile picture for user Grezzlon

@Majaela Känner så väl igen mig i det du skriver gällande att som professionell känna av känslor hos andra och ge dem det som de behöver. Men när det kommer till en själv så är det ett stort frågetecken.

Visst är det konstigt vad mycket som ”poppar upp” . Väldigt intressant faktiskt. Som att skärskåda sig själv från insidan. Jag tänker fortsätta skriva här för att ev sen se tillbaka vad som händer i knoppen och kroppen när man sätter ut alkohol en period. Samt se om saker o ting blir bättre än i starten.
Vet fortfarande inte hur jag gör efter 3 månader och kommer nog prova att köra kontrollerat, men det är många dagar fram till dess.

Jag har märkt att jag blivit jämnare i humöret. Jag kan säga saker lugnt som - ”Måste du låta så hård, jag blir ledsen då?.”
För tre veckor sedan hade jag blivit jättearg och tyckt synd om mig själv.
Det händer grejor! 💪🏼
Påsk snart, men har upptäckt ett jättegott cider light.
Det, god mat och lite godis skall rädda mig !
🌸🌷🐣🐥🐤

Profile picture for user Ingvild

Majaela - tack för att du kommenterade i in tråd så att jag "hittade" till din. Jag känner igen mig i så mycket av det Du skriver. Alltifrån smygandet, relationen, högkänslighet och att dämpa känslor och mycket mer. Tack för att du delar med dig - det ger mycket att få läsa och känna att jag inte är ensam.

En del av våra mönster hör verkligen hemma i vår uppväxt, det är så nyttigt att få syn på det. Det är väl det som är så spännande i att börja analysera sig själv litegrann. Högkänslighet är en bra egenskap, men jag har verkligen varit tvungen att försöka avgränsa. Jag tar in och försöker lösa andras problem och det är inte alltid nödvändigt, inte alltid till hjälp och framförallt inte så snällt mot mig själv för jag hamnar så långt ner på prioriteringslistan.
Tror du gör rätt. En bit i taget. Njut av dina insikter nu. Det är jobbigt och nyttigt att analysera sig själv. För mig blev det en viss obalans i förhållandet. Sambon var liksom kvar på stationen och hängde inte med och jag kunde heller inte dela utvecklingen och insikterna med honom. Men det ordnar sig. Förändring får ta tid och vi har inte bråttom.

@Majaela skrev:"Visst är det konstigt vad mycket som ”poppar upp” . Väldigt intressant faktiskt. Som att skärskåda sig själv från insidan."

Så mycket som jag känner igen mig i när jag läser din tråd!
Framför allt när det som "poppar upp" blir intressant att känna och "studera" istället för att "dränka fort"...

Påsken kommer att bli fin i år - för oss båda!
Kram!🌼🌼🌼

Tack @Sisyfos, @Ingvild & @Soffi, mina vänner här! Jag följer alla era trådar och ser fram emot att läsa hur er påsk har varit när den är över🌻💛
Jag läste Rebecka Åhlunds bok i rasande fart och har nu precis läst ut Hillevi Wahls bok ”kärleksbarnet”
som handlar om hur det är att växa upp på -70 talet med föräldrar som är alkisar, så himla tragisk.
Nån som har fler boktips?💛🌻💛

4 veckor idag. 💫🌟⭐️
Det har skett mycket förändringar märker jag . Jag har ett bättre och roligare förhållande till mina barn, med mycket glada skratt och bra samtal.
Idag gick barnen och jag en golfrunda och det gick också bättre än på länge.
Igår så var min man lite småjobbigt och jag fräste åt honom på skarpen att han fick tagga ned, vilket han gjorde, för denna gången kunde han inte negligera det jag sa och bortförklara det med ”du har ju druckit” . Det gav en så härlig känsla att kunna stå på sig och inte tänka att ”kanske är det jag som överreagerar”
Jag har också bra kontroll o planering över allt som skall göras i påsk och så fort jag känner minsta sug så tar jag en paus i solen med en kaffe o läser lite här eller tar en powernap. Tidigare när jag blev trött tog jag ett glas vin i solen o sen blev det två, sen blev det lite till maten osv, det gav inte energi utan stal min energi.
Kämpa på där ute o Glad Påsk 🐣

Profile picture for user Fröken H

@Majaela läst din tråd. Grattis till 4 veckor! Så jävla grymt. Min första vecka idag. Mycket tankar och reflektioner dessa dagar. Blir för varje dag lite mer kär i mig själv hahaha. Det är så underbart att tänka klart och vara ångestfri. Heja oss!

Grattis till 4 veckor! Bra jobbat!
@Majaela skrev:"Jag har också bra kontroll o planering över allt som skall göras i påsk och så fort jag känner minsta sug så tar jag en paus i solen med en kaffe o läser lite här eller tar en powernap."
Visst är det "häftigt" när man kommer på att det är bättre att pausa/vila när orken tryter istf att ta "ett" glas vin och köra på. Och köra över sig själv.
Ännu bättre att du blivit tryggare/säkrare på dig själv så att du inte "tar skit" och orättvisa påhopp.
Det gör mig riktigt glad!
Den här påsken är bra för alla - inklusive oss! Eller hur?

KRAM!🐣🐣🐣

Grattis till 4 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Här ramlar fördelarna med nykterheten in på löpande band ser jag. Gött! Man tror att man slutar dricka för att slippa vara bakfull och göra dumma saker på fyllan. Och sen märker man efterhand att nykterheten innebär så många mer fördelar. Att inte längre ta skit är en sådan fördel - och att kunna säga ifrån på ett konstruktivt sätt är en annan fördel. You go girl!

Kram 🐘

@Fröken H, tack för pepp och när jag läser din tråd verkar du verkligen vara på G 💪🏼😎🌺
Vitt vin före maten är mitt gissel med men nu har jag hittat cider light, som är ett toppen bra substitut! Prova o fortsätt kämpa, jag kommer läsa! 💚💛💚

@Soffi, det går bra nu! Heja oss! 💪🏼🌺💚💛🌺

@Andrahalvlek, tack för att du läser peppar, det betyder mycket 🌷💛💚💛🌷

@Miss Mary, Tack! 💚💛💚, och vilka kloka tankar om det känsliga ämnet om helvitt eller ej, i din egen tråd! 🌷🌺🌷

Profile picture for user Smurfan_

@Majaela

Varit inne och läst i din tråd. Grattis att du klarat dig så länge!!

Vi har många likheter - jag har precis klarat första helgen utan minnesluckor på landet - en nykter påsk. Kan inte ha hänt på 20 år... Var på golfbanan men barnen idag och spelade - behövde inte ”tvinga” mig själv utan ville!!

Mitt problem har också varit det vita innan maten, det går av bara farten och när det är dags för middag är jag bladig...

Det var faktiskt i tisdags för en vecka sedan som jag bestämde mig (var ensam hemma med barnen). Skulle laga räkpanna och då måste det ju vara vitt vin i... innan middagen hade jag svept resten av flaskan...en vanlig tisdag... Jag brukar annars inte röra något på vardagarna när jag är ensam... Blev rädd av mig själv...

Imorgon har jag klarat en nykter påsk på landet, grill lunch med bubbel och kompisar, matlagning, middag på krogen, vin häng med grannarna etc etc - UTAN att röra en droppe💪👌❤️

Profile picture for user Smurfan_

@Majaela

Varit inne och läst i din tråd. Grattis att du klarat dig så länge!!

Vi har många likheter - jag har precis klarat första helgen utan minnesluckor på landet - en nykter påsk. Kan inte ha hänt på 20 år... Var på golfbanan men barnen idag och spelade - behövde inte ”tvinga” mig själv utan ville!!

Mitt problem har också varit det vita innan maten, det går av bara farten och när det är dags för middag är jag bladig...

Det var faktiskt i tisdags för en vecka sedan som jag bestämde mig (var ensam hemma med barnen). Skulle laga räkpanna och då måste det ju vara vitt vin i... innan middagen hade jag svept resten av flaskan...en vanlig tisdag... Jag brukar annars inte röra något på vardagarna när jag är ensam... Blev rädd av mig själv...

Imorgon har jag klarat en nykter påsk på landet, grill lunch med bubbel och kompisar, matlagning, middag på krogen, vin häng med grannarna etc etc - UTAN att röra en droppe💪👌❤️

@MrsWB då är du också på G. Härligt!
Det är verkligen en boost för självförtroendet att ”bara göra det” och faktiskt klara det!!!. Men jag kan säga att det hade inte gått, utan det här forumet. Så mycket pepp o positivt tänkande har gett mig hopp om mig själv.⭐️

Fredag kväll. Ensam framför tv’n. Läser lite i forumet, går tillbaka i min egen tråd.
( M gick och la sig utan att säga godnatt)
I början var jag verkligen i A-djävulens nät, innan jag slutade, känns som i en annan värld, ändå visste ingen. Onekligen har jag blivit lite mer stabil och jag har koll på jobbet igen. Imorgon har jag klarat 5 veckor! Är ganska imponerad av mig själv.
Veckan som gått har varit bra men den har varit lite seg, med huvudvärk och så har jag vaknat alldeles för tidigt och suget har kommit tillbaka lite i början på veckan. Kanske trötthet efter påsken i sommarstugan. Eller någon andlig tidsperiod som någon skrev. Ibland undrar jag om det är så att kroppen är så van att få en viss typ av urladdning genom att dricka och att envis huvudvärk kan bero på ökade spänningar.
Funderar också hit och dit hur jag skall göra när jag är klar med mina 3 månader. Har läst om de olika sidorna här, vitt eller halvitt. Det är synd att det är ett så känsligt område och skulle gärna läsa mer om hur man lyckas eller inte lyckas ”normalisera” sitt alkoholintag . Jag har dock aldrig upplevt att tonen är annat än välmenande och alltid väldigt kloka inlägg.
Kul med sprudlande nya pigga ”Aprilgänget” med ! 😍

@Majaela Jag tror att om man inte är så långt nedgången som t.ex. jag är. Eller har så mycket runt omkring. Då kan man nog få ett normalt drickande. Jag tror dock man måste vara väldigt analyserande. Känna mycket när man dricker. Tror det var pianisten som skrev att man ska ha andra saker i livet som ger lycka i livet. Att så länge livet inte kretsar kring när och hur mycket man får dricka så kan man dricka måttligt. Det tycker jag lät vettigt. 🙂 Sen är jag en av dem som inte ens tänker testa. Jag kommer köra helvitt.

Skönt att det känns bättre Majaela.
Måste bara skriva att perioder med trötthet och huvudvärk även kommer efter 7 månader... det är kanske så livet är? Det som är skönt med alkoholfriheten som jag tycker är just att man ändå kan veta att det är naturligt och inte orsakat av alkohol. Det finns en ro i det. Alkoholfri eller inte? man kan ta det beslutet senare tycker jag. Jag tänker att det är viktigt att veta varför man dricker om man väl väljer att göra det sen. Det är rutindrickandet som är farligt tror jag när man har varit där vi har varit.
Ha en fin dag!

Grattis till 5 veckor @Majaela 🥳💚🥳💚🥳

Vill inte vrida kniven, me du skrev "M gick och la sig utan att säga godnatt"... ush! Sånt fick mig att må så dåligt tidigare och var en av anledningarna varför jag valde singellivet. Jag menar inte att du ska bli singel! Bara säger att små giftiga saker i vardagen är så himla onödiga och kan verkligen dra ner en.

Njut av din nykterhet 🌸❤🌸❤🌸

@Majaela Jag kan verkligen rekommendera Annie Graces e-bok ”Can I Moderate”. På sajten med samma namn följt av .com kan man ladda ner den gratis. Den är bara 31 sidor och den är på engelska, men jag förstod utan problem. Oväntad bonus på den nyktra resan är att både läsförståelse och hörförståelse av engelska har blivit mycket bättre.

Kram 🐘

@Kaffetanten 88 , visst är det sant,❤️ att blir det ett räknande och förhållande och då är det inte heller bra. Jag får ju inte heller använda det som som tröst, när jag är uttråkad eller som medicin vid sorg och stress. Blir inte lätt.
@Miss Mary Poppins tack! ❤️ När det gäller M så är det trist.
@Sisyfos, vad glad att du skriver till mig. ❤️
Tänker att du har rätt i att jag inte ska tänka så mycket framåt utan ta beslutet senare. Onekligen finns det en ro i att veta att huvudvärken inte är orsakad av alkohol. Sen har jag ju eg inte kommit så långt ännu. Mer än hälften kvar , det lär dyka upp nya tankar de här veckorna .

Profile picture for user nystart

@Majaela " M gick och la sig utan att säga godnatt". Så gör min fru också, sen när jag påpekar det är hon helt oförstående och bara säger att hon var trött. Men när jag sedan inte säger god morgon första sekunden jag ser henne på morgonen börjar hon gapa om hur ohyfsad jag är.....

Grattis till din nykterhet!

Profile picture for user Vinäger

Majaela, håller med de andra.

Försök att vara i nuet så mycket det går och njut av framstegen. Vad du gör för val längre fram kanske ger sig. Förhoppningsvis vill du helt naturligt fortsätta på den helvita vägen.

Vad jobbigt med din M, det är ju så värdefullt med stöd. Har sagt det många gånger, ni som får kämpa i motvind hemma, ni är bara helt otroliga som tar er framåt. Respekt! 💗

PS. Gillar ditt nick.

Kram

Hoppas det går bra för dig Majaela.
Läste din konversation med Kaffetanten. Tycker att du har rätt i mycket.
Och hoppas du får ordning på allt runt dig. Man behöver inte ta allt samtidigt. Vi har gott om tid att göra hållbara förändringar.

Åhh, jag har varit så arg så arg, och jag vet inte vad som händer med mig !!
Jag som för en vecka sedan tyckte att mitt o M’s förhållande liksom hade ”planat ut” sedan jag slutade smygdricka. Vilket jag drog ett = tecken till att jag var den som varit boven i dramat. Vi har gått promenader och tittat på serie ihop . Jag tror att M beundrar min ståndaktighet mot A.
Nu har jag plötsligt blivit så arg att det blixtrar.
Jag blir arg för att vi lever två separata liv, arg för att vi inte sover tillsammans, arg för att vi inte kan planera saker tillsammans utan det är bara hans intressen som skall planeras in. Arg för att han inte vill göra något med ”bara” mig . Jag försöker få oss till att hitta på saker tillsammans men det är bara när det är inom hans egen intresse-zon som han hänger på.
Han tar heller inte minsta hänsyn till att låta bli vin eller whiskey fast han vet att jag inte dricker (han vet dock inte om att jag min ökade tolerans o sug som ett problem🤷‍♀️)
Men ändå.
Han åker med kompisar på weekendsgolf men skulle aldrig göra det bara med mig.
När jag istället för att dricka vin för att få bort ilskan idag valde att slappna av till fin musik så började jag storgråta . Jag trodde att jag aldrig skulle sluta. Jag känner en sån stor sorg över att inte vara älskad eller rättare sagt få den kärlek och ge den tillbaka den kärlek vi hade en gång.
Jag skulle kunna nöja mig med att leva ett kompis liv ( med en egoistisk kompis ) resten av mitt liv. Men jag vet inte om jag vill längre.
Usch det är verkligen ett stort steg att ta. Jag får kanske avvakta lite till o se vad som händer med mina förvirrade upp-poppande känslor, innan jag gör något drastiskt . Just nu är jag ensam i vårt sommarhus och bara gråter. Men jag dricker inte för att ta bort känslorna i alla fall ... 6 veckor nu.

Ilskan drabbade mig hårt också de första månaderna. Det var en känsla jag hade svinsvårt att hantera. Men jag lärde mig! Mitt tips: Agera aldrig i affekt, sov alltid på saken.

Och gör inga förhastade förändringar i ditt liv än. Vänta tills du har varit nykter i alla fall 6 månader, då har känslolivet landat på plats lite mer. Om det inte är akut förstås.

Kram 🐘

@Sisyfos & @Andrahalvlek, tack för input, ni är så kloka och jag får nog rida ut de här känslostormarna före agerande. Konstigt är det i alla fall. Undrar om huvudvärken förra veckan var ett försök att stoppa all ilska och ledsenhet från att poppa upp.
Hade jag inte varit så bestämd samt haft forumet så vetti sjutton hur det hade gått

Ja, den här gången var jag också jättearg en period. Tänker att man ska avvakta lite och låta det vara. Tror känslorna lägger sig efterhand och då ser man klarar på situationen.
Jag läste nånstans en grov generalisering där det stod att kvinnor dricker för att de är rädda för att lämna, män för att de är rädda att bli lämnade. Nu har ni ju fått det lite bättre du och din M och det går ju att förändra saker, men era problem kan omöjligt vara bara ditt fel. Man måste jobba lite på förhållandet. Det sköter sig intexriktigt själv.

@Sisyfos , det kanske kan ligga en sanning i det där med män o kvinnors anledningar.
Det känns iaf bra att jag står emot att dricka fast det skulle hjälpa för några timmar. Tidigare har jag hällt upp några glas i protest men den enda jag skadar är ju mig själv.
Jag fattar ju att jag måste bygga upp mitt eget liv eftersom gemensamma planer inte intresserar M. Det är svårt dock för alla våra vänner är ”par-vänner” Jag saknar en singel-väninna som jag hade kunnat hitta på lite kul med.
Synd att det inte finns Tinder för ”vänner”. 😊
Synd att inte vi här på Foeumet hade kunnat åka på en nykter ”hälso-resa” ihop. Gud så trevligt det hade kunnat bli! 🌸🌷