Igår blandade jag alkohol med sömntabletter och fick en blackout på flera timmar.
Jag orkar inte detta länge!!!
Vet inte hur jag ska få stopp på det.
Känns som att jag både vill och inte vill sluta. Finns det någon som känner igen känslan eller är jag helt ensam i världen om att känna/vara såhär?
Hjälp ????

Du är INTE ensam.
Här på forumet finns många som känner/har känt likadant som du gör nu.
Så bra att du hittat hit!
Skriv gärna lite mer och läs så kommer du att märka att du är bland vänner.
Du behöver inte veta om du vill sluta dricka eller inte.
Vänta med det beslutet tills du provat att vara nykter ett tag så att du vet vad du väljer emellan.
Jag vågar påstå att det är ALLTID värt att prova nykterhet.

Kram!

Som så många andra här så önskar jag att det gick att dricka alkohol med måtta, men måste inse att det aldrig kommer att fungera för mig.
Just nu känns beslutet fruktansvärt tungt att ta och jag är inte alls motiverad. Men om jag inte tar det inom en snar framtid så tror jag inte mitt liv kommer att bli särskilt långt.

Har inga direkta tankar på suicid, vill mest bara upphöra att existera.
I dimman efter min senaste vurpa trycker ångesten på - hårt!
Allt dumt man gör under alkoholens dåliga inflytande. Tänk om det bara gick att göra ogjort.
Nåja, jag är nykter sen nästan 24 timmar i alla fall. Det är väl alltid något ..

Tyvärr hamnar man ju bara i den där spiralen. Man har ångest för att man har druckit. Man kan ju få ångest bara av det att man inte kan hantera det och sen kan det ju vara saker man gjort som man vill få ogjorda eller att man inte kanske ens minns om något har hänt. Då ligger den där ångesten och trycker och man ältar tankarna och så leder det till att man tar till alkohol för att dämpa ångesten och så är man tillbaka på ruta ett.

Tro mig, du är inte ensam i detta! Det är svårt att reda ut tankarna när man är där du är just nu, men jag ska säga dig några saker som egentligen är självklara men som kan vara svåra att ta in när man är där du är.

Det som är gjort är gjort, det kan du inte längre påverka, men det som ligger i framtiden är det du som bestämmer! Det är inte försent. Du är nu 24 timmar in på nykterheten och fortsätt så. Det kommer såklart inte vara så enkelt, men du väljer en väg där du tar dig bort från den ångesten du har nu. Genom att hålla dig nykter så ger du dig alla förutsättningar för att inte hamna i dessa ångestfyllda situationer igen. DU är värd bättre! Du klarar detta! Försök att bestämma dig för att du i alla fall håller dig nykter en liten tidsperiod i taget till att börja med och se hur det utvecklas. När du får ångest så finns vi här och du kan skriva av dig så ska vi läsa. Men du kanske behöver något mer stöd från familj och vänner också! Jag vet inte riktigt hur din situation ser ut där.

Läser det du skriver med tårarna rinnande. Jag vill så gärna ta ytterligare hjälp, gjorde det för några år sedan men blev skräckslagen när jag insåg att det skrivits in i min journal ? Kämpade med näbbar och klor för att få det struket ur journalen och lyckades mot alla odds. Självklart är det ett led i hur djup förnekelsen är, det förstår jag ju men det brännmärkte mig från att söka hjälp i framtiden. Jag är även rädd för att be familjen om hjälp, även om jag vet att de vet om min problematik.

Det är inte alltid så enkelt. Du kanske inte kan be din familj om hjälp direkt, men kanske kan du dra nytta av deras indirekta stöd. Jag kan ju inte ge dig ett konkret råd då jag inte har en aning om din familjesituation överhuvudtaget, men spendera tid med dem och prata med dem. Fokusera på att bygga bra band med dem. Ta en filmkväll med ett syskon och låt det vara alkoholfritt. Du behöver kanske in be dem att hjälpa dig att hålla dig nykter, men du kan ju bara rent generellt söka stöd hos dem.

Då förstår jag att du inte vill ha hjälp från sjukvården. Jag kan ha en förståelse för det. Tror du att du kan klara detta på egen hand? Ge det i så fall ett ärligt försök. Kanske kan det vara bra att du har kvar dem som åtminstone en sista utväg? Var var det du sökte någonstans? Någon slags beroendecentrum? Kanske kan du sätta upp en plan där du ska hålla dig nykter en viss tid, men om det inte skulle fungera så bestämmer du dig i förväg att du i sådana fall sak kontakta dem? Det är kanske inte roligt att ha i journalen, men det är ju kanske inte lika illa som vad som skulle kunna hända om du inte kan reda ut detta. Du skulle ju kunna ha det som en sporre på det sättet att du inte vill behöva kontakta dem och genom det lyckas hålla dig nykter.

Eller har du några andra planer? Jag försöker ju bara bolla lite idéer med vad som skulle kunna funka. Vi är ju alla här väldigt olika och man märker att vissa strategier fungerar på en del men inte på andra. Men det är nog viktigt att skaffa sig någon slags strategi och mål och veta vad man vill. Det finns ju ett program här på alkoholhjälpens hemsida som kanske kanske kan hjälpa dig att bena ut lite vad du vill och hur du ska gå tillväga.

Så får du en kram också! Fortsätt skriva här och fundera ut vad du vill. Här är du bland vänner som vet hur det är.

Så mycket känslor... Det går nästan att ta på din ångest. Mycket fint svar och många kloka ord av TappadIgen.

Vill mest välkomna dig hit och önska lycka till. ? Du är i alla fall på rätt ställe för en förändring, fint att du hittade hit.

Kram

Tack snälla ni❤️
Just nu är det hemskt, men jag väljer för stunden att se det som att jag tagit ett beslut för idag i alla fall och lyckats.
Allt stöd jag kan få är välkommet. Är långt ifrån mogen att be om någon annan hjälp för tillfället, det får bli plan B med de hemska upplevelser jag hade från beroendecentrum.
Min livlina just nu får bli detta forumet?

Förlåt om jag spammar med inlägg men den här dagen måste ta slut snart ?? vet inte om jag orkar mer av detta!! En av de värsta dagarna jag varit med om! Det sista jag vill just nu är att dricka alkohol, men denna ångest!!! Om den någonsin försvinner så vill jag aldrig mera vara med om detta. Det är slut nu! Jag gör slut med DIG Alkohol! Du ska inte få ha denna makt över mig!

Skriv av dig all ångesten bara! Kör på. Det är ju mycket bättre att den kommer ut såhär än på andra sätt. Den kommer försvinna, det kan jag garantera! Men hur länge den håller i sig kan vara olika för olika personer. Kämpa på bara! Har du några andra potentiella tröster än alkohol? Någon speciell mat eller snacks du kan unna dig?

Klockan är kväll nu. Kan du gå och lägga dig och sova redan nu tror du? Eller är ångesten för stark? I morgon är en ny och bättre dag. Helt säkert.
Kram!

Är det mest bara ångest eller känner du några andra symptom på abstinens? Skriv av dig om exakt hur det känns just nu. Om inte annat kan du gå tillbaka och läsa här senare för att minnas hur det kändes och hur du tänkte just då. Ibland kan det hjälpa ångesten lite att sätta ner den i ord också.

Det är en bedrövlig tröst att säga att det blir bättre. Just då tror man aldrig att det ska ta slut, och rädslan gör att ångesten blir ännu värre.

Det jag gjort under svår ångest är gå ut och springa, men det är ju svårt i ishalkan förstås. När man blir flåsig och trött lättar det lite, och man ger utlopp för rastlösheten.

Djupandas kan funka också. Andas in långsamt genom näsan medan du räknar sakta till 4. Låt magen fyllas med luft. Håll andan och räkna till 4. Andas ut sakta genom näsan och räkna till 4. Håll andan och räkna till 4. Upprepa några gånger.

Välkommen hit, det har jag nog missat att säga. Häng kvar här! Håll i och håll ut ??

Kram ?

Vilken kämpig kväll du hade. Jag hoppas verkligen att du klarade att härda ut!

Jag vet inte om det är någon tröst, men för mig är första dygnet det absolut jobbigaste. Klarar jag det så kan jag också börja tro på att jag kan överleva utan alkohol.
Önskar verkligen att det kan bli likadant för dig, att nu är det värsta förbi.

Angående att söka vård. Jag har en notering i min journal... SOM den har stört mig... Men, vården finns där för att hjälpa. Det finns faktiskt bra hjälp att få. De skriver inget i journalen för att straffa eller skuldbelägga - de vill väl. Så, jag hoppas verkligen att du vågar söka hjälp om du skulle behöva det, om du skulle börja må för dåligt.

Skriv gärna hur du har det idag. Jag håller med de andra - ut med allt - det hjälper!
Du är stark som tagit dig hit!
Kram!

Valde att lägga bort mobilen och gick in i mig själv, läste Sinnesrobönen tyst 100-tals gånger och ångesten minskade faktiskt ?
Nu är jag inne på dygn 2!!
Min ångest har alltid varit psykisk, jag vet inte om jag någonsin varit med om abstinens faktiskt. Kanske det är en av mina fallgropar ? Fick man någonsin en riktig bakfyllla med abstinens skulle minnet av eländet sitta i både kroppen och knoppen.
Men ärligt talat hade det varit mindre smärtsamt att bryta båda benen på 10 ställen än gårdagen.
Tack återigen alla för stöd och pepp. Jag tror att jag lever idag enbart tack vare det?❤️

Härligt att det har gick vägen! Nu har du ju en metod som du kan återkomma till när det behövs också, i och med att det fungerade. Speciellt om du har dåligt minne, skriv ner allt som fungerar för att lindra ångest. Till slut har du förhoppningsvis en radda metoder att ta till.

Ångestproblematik kan man ju ha, oavsett alkohol. Dock är det väl en av de allra vanligaste symptomen när alkoholen lämnar kroppen att man känner just ångest. Så hur mycket av din ångest igår som berodde på alkoholen och hur mycket som berodde på annat är väl säkert svårt att säga.

Men idag är det en ny dag! Det låter som att du känner dig lite mer positiv idag och det är skönt. Jag vet inte hur det är där du är, men här är det i alla fall strålande solsken och jag ska ge mig ut på en promenad alldeles strax och lösa melodikrysset på gående fot. En promenad i solen skulle kanske kunna passa att grunda dagen med, ifall det kommer en dipp senare så blir det kanske lättare att ta sig igenom?

Fortsätt skriv här på forumet om både med- och motgång. Dels är det bra för dig att gå tillbaka och läsa senare, man glömmer så fort, och dels hjälper det andra att kanske överväga att också ta tag i sin alkoholproblematik. Och sen vill vi förstås också veta hur det går för dig, hur du mår. Vi vill verkligen finnas gör vid din sida och stötta så gott vi kan.

Kram ?

Ingen vidare nattsömn på ett par nätter gjorde att jag sov precis hela dagen och ångesten har släppt ytterligare.
Nu inser jag att problemet är så stort att jag riskerar mitt liv om jag fortsätter på den vägen. 2 dygn nykter nu och min största önskan är att det förblir så?
Det måste gå! En dag i taget!

Anonym26613

Men bra jobbat ❤?

Som Vinäger sa, man känner din ångest. Så likt mitt. Mitt första dygn i år kunde jag inte ens skriva här. Sedan två dagar till med så enormt ångest att jag var helt paralyserad. Ush! Dit vill ingen! ?❤?

Hur går det? Fokusera på en framtidsbild. Hur ska du må på onsdag. Eller imorgon. Det kommer bättre dagar. Du kommer att andas igen! Det där går över!! ?????