Kan i och för sig tycka att jag passar in.

Men...

Det beror nog på varför du druckit. Har du använt alkohol som medicin för vissa symtom är det förstås större chans att kunna dricka kontrollerat - använder det ordet hellre än normalt - om du hittar en annan lösning på dina grundproblem.

Det finns flera här som valt att kontrollera sitt drickande, men det har blivit lite stigmatiserande på forumet att välja den vägen, så jag vet inte hur många svar du får.

Det är också så att vi som valt att dricka ibland, är rädda att trigga andra, vilket vi naturligtvis inte vill, så därför kör vi lite i bakgrunden.

Men vi finns, absolut.

Kram

Jag slutade dricka i april 2020 och har sedan dess druckit ett eller två glas vid totalt tre tillfällen. Det har funkat bra för mig, tänker att det är där någonstans jag vill hålla mig, typ ett glas några gånger om året, men däremellan alkoholfritt eftersom jag mår väldigt bra utan alkohol. Läs i min tråd om du vill se min bakgrund. Lycka till med att hitta din väg!

Blidenjagvillvara77, Jag passar nog rätt bra in på att vara en person som dragit ned rejält på drickat utan att bli nykterist. Jag väljer att dricka ibland med måtta. Märker jag att konsumtionen drar iväg stannar jag upp och reflektera. Du kan läsa om min resa i min tråd. En dag i taget ?
/Mrx

Jag tror att många kliver in här efter ett antal försök att dricka ”normalt” eller kontrollerat som Vinäger klokt skriver. Jag tror att bland många av oss som slutat dricka helt- så är det svårt att ge råd kring hur man dricker kontrollerat. Många av oss kan ju inte det.
Jag upplever att alla är välkomna här och hoppas verkligen att du känner så. Vilken väg du än väljer så kommer du att hitta stöd, råd och kunna ta del av andras erfarenheter. Min upplevelse av forumet är att det är varmt och snällt här. Människor som vill varandra väl! ?
Jag har snart varit nykter 13 månader. Välkommen!

Om jag kunde dricka som normala människor, så skulle jag göra det hela tiden. Nu kan jag inte det, men det finns ju andra här som tycks lyckas.

Är att kunna dricka kontrollerat, men det är nog inte så dumt att få in en nykter rutin/vardag först.
Läser gärna de som klarar o balansera på klippan och hur de tar sig an det.
Finns ju alltid något som orsakar att man dricker,
? ny på det här....

Tack för svar! Jag har också upptäckt att jag mår mycket bra av att avstå men önskar att jag i framtiden, precis som du, kan njuta av ett glas eller två utan att det går överstyr. Oavsett så tror jag att alla mår bra av att reflektera över sitt drickande, oavsett om det är ett problem eller ej ❤️

Tack för svar! Jag har också upptäckt att jag mår mycket bra av att avstå men önskar att jag i framtiden, precis som du, kan njuta av ett glas eller två utan att det går överstyr. Oavsett så tror jag att alla mår bra av att reflektera över sitt drickande, oavsett om det är ett problem eller ej ❤️