Mike Hoisin

Nykter sedan i fredags. Fick jävlarimej nog efter flera veckors konstant vindrickande. Men vilken abstinens jag har haft i helgen. Helt utslagen. Deprimerad. Hjärtklappning. Och frossa på nätterna. Så har jag aldrig mått förr.

Å andra sidan har jag ju ökat min konsumtion under de senaste femton åren. Numera kan jag dricka två flaskor vin och en halv flaska whisky per kväll, fyra till fem kvällar i veckan.

Har haft kortare uppehåll från drickat. Har t o m gått på alkoklinik. Målet var att lära mig att dricka normalt. Min lärdom: jag kan inte lära mig supa med måtta.

Ett under att familjen håller ihop än. Förstår inte hur min fru har stått ut under alla år. Kanske för att jag ändå "sköter mig"? Är ju aldrig synligt packad. Jobbar heltid. Bra lön. Fint hus. Resor flera gånger om året. Sköter mina barn (nåja).

Men hade jag haft en annan position än den jag har hade jag nog legat i rännstenen nu. Eller varit död. :)

Börjar med denna vecka utan vin, sen får vi se vad som händer. Jag faller väl tillbaka i skiten igen. Skall snart på fjällresa också. Det brukar innebära alkohol. Vi får väl se.

Planera nykterhet, om du vill vara nykter..Jag var också en sån tidigare, som planerade vad, när, hur mycket alkohol som skulle köpas och drickas..Sen gjorde jag tvärtom..Började planera för nyktra aktiviteter, och se fördelar med att slippa vara full och bakfull..Vilja och kunskap är bra vid livsstilsförändring..???

Ja du Mike, de där mängderna är ju inte särskilt bra i längden. Men bra att du reflekterar över ditt drickande. Lite synd att du räknar med att falla tillbaka i det igen. Jag är bekant med hur det kan vara. Försökte hålla upp lite och dra ner under en lång tid. Kanske är det något man själv måste genomleva för att upptäcka för att få rätsida på det, men det blir ju lätt en lite självuppfyllande profetia när du inte tror du kan klara det.

Visst, sätt inte för höga mål och krav på dig själv heller. Det kan också riskera att gå lika illa på det sättet. Men när du ändå är här och funderar på det, håll igång tankarna och fundera på vad du själv vill med din framtid. Fortsätt skriva här och få ner i skrift hur dina tankar ser ut. Det kan hjälpa dig att få ordning på dem lite.,

”Skönt att inte vara bakis”. Fokusera på fördelarna med nykterheten så kommer den nyktra resan att gå lättare. Det är tufft som sjutton, men så värt det ?

Kram ?

Välkommen hit. Här är vi många som planerat och försökt kontrollera a, utan att lyckas särskilt bra. Någon eller några ser ut som de kanske klarar det, men dit hör inte jag. Dom där första dagarna är verkligen skräp, abstinensen kan sitta i ett tag, lite olika för var och en. Sakta försvinner de iallafall, ät bra kost och toppa med vitaminer och drick mycket vatten så hjälper du kroppen att läkas. En dag i taget nykter har funkat för mig. Att lägga dag till dag känns lättare för mig, och vips så har man skrapat ihop lite tid. Läs och skriv härinne, det hjälper oxå.

Vin Santo

Bra beslut att skriva här!
Håll ut ett par dagar till så mår du snart bättre :)
Skall bli spännande att läsa om din resa!

Exakt så! När man precis har upphört med alkoholen, oavsett om man har druckit över helgen eller över en längre tid, och man mår lite sämre så har man lite lättare att tänka att det nog är dags att hålla upp ett tag nu. I takt med att man återhämtar sig så faller de där känslorna man förknippar med de dåliga konsekvenserna av alkohol bort och sen när man väl står där efter jobbet inför några dagar ledigt så letar sig tanken in i det undermedvetna "Det skulle vara gott med några kalla".

Har man ett litet uns av minnet kvar av hur man mådde efteråt sist så kanske man också har en något tystare tanke om att "Kanske ska hålla igen lite" och kanske låter man den rösten få höras något den gången. Man håller det lite lugnare. Men allt eftersom tiden går så tystnar den rösten också och sen står man där igen.

Det gäller nog att börja fundera lite mer nu tänka på strategier. Var och en känner ju sig själv bäst. Vad skulle du kunna säga till dig själv när din bil verkar ha fastnat i autopilotläge i riktning mot systembolaget efter jobbet om ett tag? Vad skulle du kunna säga till dig själv som skulle få dig att tänka om? Att bara hoppas på att du ska minnas hur du mår nu, hjälper tyvärr inte de flesta.

Mike Hoisin

Skönt att vara klar i skallen nu på kvällen. Att inte somna i soffan framför Rapport. Och i morgon kommer jag inte att vara bakis vid jobbmötet 8:30 som jag var förra veckan. Vem vet, kanske får jag t o m ur mig något smart. :)

Oron känner jag igen.. Vad jag förstår är det vanligt att känna oro när man slutar dricka, det är en del av abstinensen. Jag tänker det som att när beroendet inte fått som det vill med fysiska symptom så drar det oro- och ångestkortet istället. Men det går också över. Jag tycker du är klok som tar tag i drickandet medans tid är. Vi är många härinne som plötsligt kännt att vi måste sluta utan att ha nått den absoluta botten. Men att vi varit på väg mot något riktigt dåligt och vänt i sista stund, lite som djur som vädrar brandrök och fattar att de måste fly direkt om de ska ha en chans. Så ta din instinkt på allvar och kämpa vidare!