Har haft trådar här förr men slutat då jag skämts över att det inte alltid gått så bra...
Nu har jag ett helt nytt problem. Efter att ha varit ensam länge har jag träffat en man som jag verkligen har känslor för och vill vara med jämt.
Problemet är att han har ännu större problem med alkohol än jag. Då jag är med honom har jag mycket mindre behov av att dricka. Han blir inte otrevlig mot mig då han är full, tvärtom. Men jag är väldigt orolig för hans hälsa. Jag vill inte förlora honom. Vet inte vad jag ska göra...

Anonym26613

Så bra att du skriver igen! Du ska inte vara ensam med allt det där. Skriv och läs här inne, så känner du dig mindre ensam.

Har du försökt prata med mannen? ❤?

Tja vi har pratat om det, visst vill han sluta men det är självmedicinering. Som går överstyr. Han har varit på behandlingshem och sånt, men faller tillbaka. Det är inte ett alternativ att göra slut. Men som sagt, han har fått sjukdomar pga missbruket och han är inte så himla gammal. Jag kan inte heller vara ett så bra stöd då jag har ett eget missbruk, om än inte alls lika allvarligt. Jag älskar honom så mycket och blir glad av att vara med honom. Det är så sjukt, varför blir det så här då vi borde må så himla bra? Vi pratar om det här men så tar ändå alkoholen över. Båda vi har haft det jobbigt i livet, om än på väldigt olika sätt, och är sjukt glada över att ha funnit varandra. Men det här med alkoholen verkar ingen av oss kunna hantera...

Anonym26613

Det är inte lätt att hitta den rätta ?❤?

Jag tror det blir svårt att komma ur missbruk om man lever med en missbrukare. Men det är säkert inte omöjligt. Din förändring kan också inspirera den andra.

Vilka mål har du? Ska du sluta helt? Vart är du på väg? ❤?⚘?

Min tanke just nu är att begränsa till helger och minska på det. Såklarr vore självklart total avhållsamhet det enda rätta men jag tror inte att det funkar tyvärr. För egen del ska jag börja träna idag och har börjat lägga om kostvanor- för egen del och för hans del i den mån han vill. Tror inte ett ögonblick på att försöka tvinga någon till förändring, det måste komma från en själv.
Så jag tänker ändra mina vanor till viss del och hoppas att han hänger på. Som sagt, han vill ju egentligen men det är nog ännu svårare för honom...

Anonym26613

Om du vill minska, så har jag en tips till dig. Ladda hem I am sober appen. Den kan hjälpa dig att följa utvecklingen. Och skriv här och berätta hur det går så klart ??

Jag skulle ändå rekommendera en längre tids paus från A för att du skulle få känna alla fördelar du får, men glad över att du iaf vill minska.

Hej!
Jag träffade också en ny man som visade sig vara lika beroende som jag. Vi har varit tillsammans i 7 år nu, och det har hela tiden varit jag som påtalat att vi dricker för mycket etc. Nu har vi båda varit nyktra sedan årsskiftet. Du kan läsa i m7n tråd lite om mina tankar o känslor just nu kring det hela.
Jag vill ju tro att det går att sluta trots att man lever med någon som också har alkoholproblem. Min man slutade nu för att stötta mig eftersom jag verkligen bad honom. Men jag är långt ifrån säker på att han fortsätter utan alkohol.