Hej på er! Maken och jag påbörjade "ett nytt liv" på nyåret. Han är mycket måttlig med alkohol men som en del av vårt nya, sundare liv bestämde han sig för att avstå från alkohol. Vi åt bra, tränade mycket och ingen alkohol. Jag saknade inte vinet alls utan tyckte tvärtom att det kändes vilsamt på något vis att inte behöva dricka. Inte vara tvungen att passera ett av systembolagen på väg hem från jobbet. Jag har fyra systembolag att välja på och ser noga till att inte gå på samma två dagar i rad. Vem tror jag att jag lurar? Som sagt så mådda jag bra och tog hand om mig själv. Jag bokade t o m tid hos frissan vilket inte har hänt på flera år! Tog hand om min personliga hygien och duschade varje kväll. När jag dricker tycker jag att jag är fräsch och inte behöver duscha varje dag eller fixa håret. I fredags lagade vi god mat och delade en flaska vin. Det gick bra och vi hade en fin kväll. Jag ville inte dricka mer. Men igår...då drack jag mig full igen. Blev barnslig och kände mig oälskad trots att maken var kärleksfull. Gjorde skämmiga inlägg på sociala medier och beklagade mig. Somnade tidigt men vaknade ändå bakis idag. Fan! Jag vill aldrig vakna bakis igen! Eller behöva skämmas över hur jag betedde mig kvällen före på sociala medier eller mot min man. Hur ska jag göra? Jag vill inte vara nykter resten livet - jag vill bara att det ska funka med två glas vin.

Jag tror att det går att hitta till ett drickande som fungerar för en om man inte blivit för beroende. Har hört mycket gott om Beroendecentrum på Riddargatan i Sthlm, som jobbar med att lära en del patienter att kontrollera drickandet. Det är liksom den där impulsen att fylla på glaset igen, att dricka sig berusad, som man måste lära sig att inte agera på. Och det kan man nog behöva hjälp att hitta verktyg för. Sen efter vad jag läst härinne så verkar många klara en kväll med ett par glas, men när de dricker igen efter kort tid så blir det för mycket. Min egen erfarenhet är att efter fyra månader nykter fick jag sug efter ett glas igen när jag druckit ett glas dagen innan. Tog inget då, och drack inte på ytterligare fyra månader. Sen tog jag två glas på nyår och det gav inget mersug. Så med mig själv som referens så behövde jag vara nykter ett halvår för att komma till punkten där jag kunde ta ett glas utan att vilja fortsätta dricka nästa dag. Tiden var för mig en avgörande faktor, jag behövde lära mig att livet funkar lika bra (mycket bättre upptäckte jag) utan alkohol, hitta en nykter identitet. Och nu vill jag inte längre dricka, det blir kanske något glas vid något tillfälle, men det känns inte viktigt längre. Lycka till med att hitta balans, jag tror du är på väg mot det redan genom att börja ifrågasätta och fundera över hur du vill kunna dricka.