bollrolle

Hej!

Jag har problem att hantera alkohol.

Mitt problem (enligt mig) är inte att jag dricker särskilt ofta eller att jag blir agresiv eller liknande när jag dricker.
Mitt problem är att jag blir för full.

Det har nog alltid varit så när jag tänker tillbaka.
Det har inte alltid varit ett problem dock (även om jag förstår att det inte är bra) men när jag var yngre så drabbade det iallafall ingen annan än mig själv och då brukade det oftast sluta med att jag bara blev väldigt trött och somnade tillslut, då oftast på "roliga ställen" om det t.ex. var en fest kunde jag somna i ett badkar eller en garderob eller liknande och nästan alltid påvägen hem på tunnelbanan.
Som sagt det var alltid harmlöst för andra än mig själv iallafall.

Men nu är jag vuxen och strax över 30.
Jag har fått 2 underbara döttrar och har en underbar fru.

Det blir inte så mycket festande längre och aldrig mera krogen eller liknande, det finns varken tid eller intresse för det.
Men det förekommer däremot fortfarande alkohol i mitt liv.
Ibland blir det middagar och liknande och då förekommer det ju alltid alkohol.

Det går ofta bra, speciellt om jag bara dricker öl.
Öl är ett verktyg jag själv börjat använda för att inte bli för full, jag har märkt att dricker jag vin och framförallt sprit så går det alldeles för fort och när jag väl är så full så finns det inget stopp.

Det är tråkigt på ett sätt då jag verkligen kan uppskatta ett gott rödvin till en god köttbit eller att smutta på en god rom med lite isbitar i.
Men jag vet också att det aldrig blir så med mig, det där vinglaset eller rommen tar slut på några sekunder och fylls sen upp och upp och upp igen tills jag inte kommer ihåg vad som hänt.

Så jag håller mig till ölen, något som faktiskt har fungerat bra för mig.
Men några gånger om året så går inte det ändå, kanske 3-6 gånger om året.
Här hemma hos mig finns ingen sprit men hemma hos andra finns den.

Var hemma hos en bekant för några månader sen och kvällen flöt på bra.
Efter middagen ville han att vi skulle provsmaka gin.
Jag gillar smaken av gin och önskar att jag kunde provsmaka lite men nej jag hade inte omdömmet att tacka nej och sen var den kvällen förstörd.

För 2 veckor sedan så fyllde en bekant år och vi åt middag.
Efter middagen bjöds det på rom och cola och sen var den kvällen försörd.
Jag hann nog dricka 4 glas rom och cola innan dom andra var klara med sitt första, och dom senare glasen blandade jag själv så dom var säkert 50/50 rom/cola.

Vad händer sen då?

Ja min fru får ta mycket skit från mig då jag på fyllan kan säga sakaer som att hon ”är tråkig” som vill åka hem (fast hon kanske egentligen hade velat stanna men inser att jag håller på att bli alldeles för full och måste vara den som tar ansvar).
Sen åker vi hem och när vi kommer hem så spyr jag i toaletten och vaknar nästa morgon med minnesluckor på soffan.

Min älsta dotter frågar mig om jag fortfarande ”är sjuk” då det är det mamma har sagt kvällen innan när hon frågat varför jag spyr på toaletten.

Det känns hemskt.

Jag vill inte att mina barn ser mig så och framförallt så vill jag inte att dom när dom blir äldre hanterar alkohol på samma sätt som mig och blir så fulla.

Det är inte kul, jag vill också kunna dricka måttligt som alla andra, blir lite ”salongsberusad” och sen va nöjd med det. Jag vill inte dricka så mycket att jag inte kommer ihåg vad jag sagt eller gjort.
Men det blir som en ond spiral, där jag bara blir fullare och fullare.

Det känns som jag behöver verktyg för att få kontroll när jag dricker?

Jag skulle rekommendera dig att ta professionell hjälp, det finns flera mottagningar som jobbar med kontrollerat drickande. De kan också hjälpa en att göra en bedömning om man har förutsättningar att klara det eller om man behöver satsa på helnyktert. I Stockholm heter en Riddargatan 1 har jag för mig. Tror att det är viktigt att ta tag i det så snart som möjligt. Ju längre tid som går desto svårare att ändra vanan. Lycka till!

bollrolle

Hej!

tack för tippsen Kennie, men jag trodde man kunde få lite professionell hjälp (samt hjälp från andra i liknande situation) här på denna sida?

Osäker på om jag förstår vad du menar med professionell hjälp genom detta forum. Vi hjälper varandra här och så kan du göra ett program här på sidan (som legat nere ett tag men det kanske är igång igen). De flesta av oss här vill dricka noll sedan finns det några som strävar efter kontrollerat drickande. Kolla in Mrx, Tomen och Vinägers trådar till exempel.

Vi har lite olika problematik vi som skriver härinne och som Charlie skriver så försöker många sluta helt. Det har funnits andra som du härinne periodvis. Som dricker för mycket ibland. Tror att några har testat att logga det man dricker med appar t.ex. Eller som man pratar om köra ”varannan vatten”. Ditt problem är att du dricker alldeles för fort när du dricker vin el sprit. Hjärnan checkar ut när du når en viss berusning. Det enda helt säkra är ju att aldrig komma upp i den berusningsgraden, men det som är svårt med det är ju att det varierar olika dagar hur lätt det går upp i huvudet.
Vet inte om du kan känna när det är på väg att tippa över och hejda dig då? Eller verkligen sätta gränser även med vin. Smutta. Inte hälla i dig ett glas snabbt. Häll i dig ett glas vatten innan. Se till att du har vatten bredvid. Sätt en klocka på när du får ta nästa glas. Det finns olika sätt att hantera det. Ett är ju också att gå hem när starkspriten plockas fram på småtimmarna eller att helt enkelt låta bli att dricka då, men då gäller det att ha omdömet kvar. Och då måste du i princip räkna hela kvällen innan så att du inte passerar din gräns. Det är svårt, men kanske inte omöjligt.
Jag har levt mina allra flesta år med att veta när det var nog. Men sen gått över gränsen. Jag vet inte om man kan vrida tillbaka eller om hjärnan har en egen idé sen.

Välkommen hit. Du beskriver att du hamnat i ett mönster med alkoholen du inte är nöjd med. Genom att undvika vissa typer av drycker har du lyckats få det att fungera för det mesta, men då och då tappar du kontrollen. Nu funderar du på hur du ska gå till väga för att bryta det mönstret och hitta sätt att förbereda dig inför de här tillfällena då det tidigare blivit för mycket, för att undvika att det fortsätter hända. Klokt, det finns konkreta sätt som fungerat för andra att arbeta med en sådan här förändring.

Du har fått en del kloka tips redan i tråden, och eftersom du har funderingar kring vad du kan få för stöd här på Alkoholhjälpen tänkte jag berätta lite om det. Vi har ett internetbaserat program för att förändra sina alkoholvanor, som kommer att öppna upp igen under våren. Där kan du, med eller utan rådgivning beroende på vad du vill, jobba med att bygga upp en mental verktygslåda att använda dig av för att få till den förändring du önskar. Vi kommer att meddela på sidan när anmälan öppnar igen. Du kan också kontakta oss rådgivare direkt under fliken "Fråga", där vi kan agera bollplank kring vad ditt nästa steg kan vara. Och, som du redan märkt här, om du fortsätter att skriva och berätta om din situation och hur det går finns det mycket stöd och erfarenheter att ta del av på forumet.

Hoppas att det blev lite tydligare!

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

bollrolle

Hej igen allihopa

Tack för alla tips!

@Kennie Jag kollade på Riddargatan 1 och läste igenom allt och blev riktigt sugen, dom har ju även just nu en studie man kan delta i där dom testar digitala appars förmåga att få en att dricka mindre.
Men det jag blir orolig för med allt som går via 1177 och BankID är att det inte längre är anonymt.
Blir orolig att mitt barn eller körkort eller liknande kan tas ifrån mig om jag svarar fel på någon fråga i något formulär (en av anledningarna till att jag sökte mig till detta forum i första hand).
Tråkigt att det ska behöva finnas en sån rädsla när det i övrigt låter så bra.
Jag har faktiskt en egen erfarenhet av detta i familjen där min mamma som då för länge sedan var ensamstående med mig och min bror och fick jobba extra som taxichaufför på kvällar och helger.
Hon kryssade i någon ruta i en undersökning att hon drack vin ibland och sen hörde transportstyrelsen av sig och drog in hennes taxikörkort....

@Charlie70 Jag vet inte heller vad jag menar med professionel hjälp hehe, inser att mitt andra inlägg där va lite dygt kanske, sorry för det.
Jag ska kolla in Mrx, Tomen och Vinägers trådar tack för tippsen!

@Sisyfos Jag har svårt att sätta gränser, det där med varannan vatten eller att gå hem när starkspriten plockas fram har jag tyvärr inte omdömme för när jag väl är så pass full.
Jag tror jag måste jobba på att inte komma dit helt enkelt, bra idé med klockan för nästa glas, det ska jag ta med mig.

@Kristoffer Jag vill gärna vara med i det här internetbaserade programmet som kommer till våren, det passar ju mig perfekt! ”Mentala verktygslådor” är exakt vad jag eftersöker.

I övrigt så känner jag väll att det här får bli ett första steg, att försöka kontrollera detta så jag inte hamnar där igen och blir så full.
I förlängningen om det inte går att kontrollera och det går ut över min fru och mina barn etc. så kommer jag att se över alternativet att helt sluta dricka.
Det är sista utvägen så att säga, men förhoppningsvis ska det gå bra ändå.

Vi hade vänner här förra helgen och jag drack då bara öl. Sen invigide vi grillen och då ville jag ändå ha lite rödvin till köttet. Men kände direkt efter 1 glas vin att jag var påväg och återgick då direkt till ölen och sen var det lungt igen resten av kvällen.

Men som sagt det händer inte så ofta, att jag blir sådär för full och helt tappar omdömmet, som jag skrev tidigare kanske 3-6 gånger om året och då nästan alltid bara om det är starksprit inblandat.

Tack allihoppa igen för alla tips

Nu har jag läst och känner igen mig mycket i din situation. Jag har också två döttrar och en son. Jag är även morfar till tre barnbarn. Alltså jag skulle nog kunna vara din far. Jag har alltid sedan alkohol debuten haft en tendens till att dricka för mycket. Jag kan inte påstå att jag är alkoholist. Alla mina värden är bra när jag gör min årliga kontroll på VC. Jag kan lätt avstå att dricka alkohol. Ibland när jag dricker blir jag dock för full. När jag var i din ålder ca 30 år var jag trebarnspappa och vi bodde i ett villaområde med mycket umgänge. Jag har aldrig gillat starksprit eller whisky. Ändå blev det lite för mycket öl och röttvin ibland. Jag har skött jobbet och familj men det skaver att mina bromsar är dåliga. Nu är jag ett dåligt exempel på att bli nykterist. Jag har blivit mer ödmjuk för drogen alkohol och vad den kan göra med oss människor. Jag har aldrig supit på klassiskt svenskt vis dvs, påsk, midsommar, jul. Bara haft en tendens att dricka för mycket i olika kompisgäng.
/Mrx

Bra att du tar tag i detta redan i ung ålder ( jag är 51). Jag gjorde aldrig det och sakta men säkert blev det värre och värre. Tänkte hela tiden att jag tar tag i det senare... Till slut var jag en slav under alkoholen och klarade mig inte en dag utan den.

Även bra av dig mrx att ha hittat ett sätt att begränsa intaget. Blir man riktigt fysiskt beroende är det ett vedervärdigt liv man lever. Ett rent helvete var det för mig i alla fall.

Skönt att dina värden är bra också mrx, jag har inte ens kollat mina, vågade aldrig det förr. Ska ta tag i det.
Har varit helt nykter i drygt ett år nu, det är det bästa som har hänt mig. Mår så otroligt bra nu.?

Ha det bra!