Olivia

Hej alla medlemmar på Alkoholhjälpen!

Jag heter Olivia och är praktikant på Alkoholhjälpen sedan 1 månad tillbaka och kommer vara med er fram till 28 april. Det har varit en fröjd att få vara del av ert forum och se vilken kunskap och stöd ni ger varandra. Ni kommer säkert fortsatt se mitt namn här i forumet då jag tillsammans med rådgivarna övar på att ge er största möjliga support.

För att få lära känna er och forumet lite bättre så har jag några frågor till er som jag skulle vara så tacksam för om ni ville svara på:

* När du sökte dig till Alkoholhjälpen första gången, vad hade du för förväntningar på forumet och varför sökte du?

* Vad har du kunnat få för hjälp från Alkoholhjälpen? Berätta gärna om dina intryck och erfarenheter. Vad har varit bra och är det något som har varit mindre bra?

Hälsningar,

Olivia, praktikanten på alkoholhjälpen

1) Jag behövde sätta ord på mina tankar och känslor, som ett konkret sätt att reflektera och analysera, testa mina idéer. Jag behövde ett bollplank med likasinnade, andra som förstod hur jag mådde eftersom de mått lika dåligt som jag. Andra som gått före, eller som befann sig på samma ställe som jag.

2) Jag har faktiskt inte gjort programmet här på Alkoholhjälpen, och inte heller använt loggboken. Det beror nog mest på mig. Jag har svårt att göra som andra säger åt mig, jag behöver göra på mitt sätt. Och tillsammmans med mina forumvänner har jag skapat mitt sätt att jobba med nykterheten. Andra är säkert mer hjälpta av färdiga ”mallar”, så det ena utesluter inte det andra. Jag har fått enormt mycket kunskap här, genom att läsa andras inlägg. Kunskap som jag i min tur vill dela med mig av till nykomlingar. Det är forumets stora styrka - få hjälp och senare ge hjälp. När jag ger andra hjälp får jag själv nödvändig repetition.

Tack för att forumet finns!

Olivia

Stort tack Andrahalvlek för dina svar!

Givande och intressant att höra från ditt perspektiv. Jag håller tummarna för att några till svar ramlar in under helgen och att andra perspektiv kan få komplettera dina.

Trevlig helg!

/Olivia

1. och 2. Hade ett behov av att läsa om andras erfarenheter. Att jag inte behövde känna mig ensam var på samma gång omskakande och så himla viktigt för att orka ta stegen in i nykterheten. Att känna vänskap och kunna skriva med likasinnade utan att behöva skämmas har varit A och O för mig. Jag gjorde programmet ganska omgående. Rev av det så snabbt jag kunde och har sedan inte velat gå tillbaka. Tyckte jag så snabbt kom ifrån den akuta fasen som gjorde att jag sökte mig hit så det kändes lite jobbigt att bli påmind om den på något sätt. Mitt intryck och mina erfarenheter från Alkoholhjälpen får 10 poäng på alla områden. Hade inte klarat detta så bra som jag gjort utan forumet och träffarna.

Hej Olivia! Jag hittade forumet när jag desperat googlade efter hjälp med att sluta dricka. Jag ville verkligen sluta men vågade absolut inte söka hjälp via tex vc. Jag hade inga förväntningar alls och har liksom Andrahalvlek inte heller gjort programmet. Jag lusläste olika trådar i ett par månader vilket gjorde att jag bestämde mig för att sluta. Att se andra som har klarat av att bli nyktra och försöka göra som dem, var det som gjorde att jag lyckades bli nykter. Något som är bra är att det är väldigt lite troll och spam här. Admin är duktiga på att reagera snabbt. ? Jag kommer inte på något negativt. Alkoholhjälpens forum har varit avgörande för att jag är där jag är i dag. Fri från alkoholen, till slut lyckades jag.? Tack!

På olika behandlingar, behandlingshem.mm. Letade efter lösningar på mitt eget alkoholberoende..Läste länge på Forumet, och fann många intressanta berättelser..Gjorde inget program, visste inte att det fanns då..Efter ett tag så fick min chef mail av min dotter, om mitt alkoholmissbruk..och då började mitt nyktra liv..Genom att börja skriva på Forumet och få feedback av vänner här, både till att fortsätta nykter, men även att lämna en alkoholmissbrukande partner, fick jag stopp på eländet..Jag har ”bara” haft forumets hjälp..Är oerhört tacksam att jag hittade hit..Skammen och skulden att vara alkoholberoende är stor..Inte bara för den enskilde, utan även för närstående..Arbetsplatserna borde ta tag i problemet mycket tidigare..Då hade mycket fler personer mått bättre, både liv, lidande, och pengar hade sparats..Mvh ?

Det har varit min ”behandling”. Försökte göra programmet men lyckades inte med det, men jag vet att det hjälper många.
Jag har lärt mig av andra här. Och jag har lärt mig av att skriva och reflektera. Eftersom jag läst och skrivit här nästan varje dag, har nykterheten blivit prioriterad och något som behöver sin tid.
Det har betytt mycket, nykter blir man liksom inte i farten- utan i stillhet och att orka hålla fast vid beslut. Det är ett rätt omfattande jobb och innefattar många delar i livet!
Forumvännerna har kommit att bli mitt viktigaste stöd. De vet vad jag kämpar med och står mig allra närmast när det kommer till just den här frågan. Att inte vara rädd för att skriva, att det inte finns något fördömande- det finns ju inte i några riktlinjer (eller det kanske det gör) men framförallt skapas den snälla stämningen av alla som skriver och av er som stöttar upp när det behövs.
Jag förväntade mig inte något av forumet, men har lärt mig oändligt mycket, tack vare allas delaktighet.

1. Jag hade ju redan slutat att dricka när jag hittade hit, visserligen relativt nyligen. Det var väl en turbulent tid och jag vet inte riktigt vad jag sökte efter egentligen. Det var väl efter andra som hade erfarenhet av att sluta. Så jag vet inte vad jag hade för förväntningar egentligen. Jag ville väl veta hur det hade varit för andra bara och få lite svar på frågor som jag inte visste hur jag skulle ställa.

2. För mig har Alkoholhjälpen varit väldigt bra. Nu huserar jag väl främst i Det Vidare Livet men det är skönt att ha en plats med andra människor som har liknande erfarenheter. Det är väl något vi alla söker när vi har en börda. Någon annan som förstår bördan, för det gör på något sätt att man inte behöver bära den helt själv. Alkoholproblem är så skamfyllt och det är ju inget man kan prata med vemsomhelst om.

Det enda som är mindre bra och som jag påpekat förut är överskådligheten över forumet. Ibland har jag fått svar i min egen tråd men jag upptäcker det inte förrän några dagar senare. Det gör också att en del nya användare som kanske råkar skriva vid fel tidpunkt, eller vad man ska kalla det, får se sina trådar försvinna från "Senast upddaterade"-listan innan någon har hunnit läsa och svara på det. Men jag vet inte vad man skulle göra bättre :) Jag tror att många är förvirrade av att man måste posta en rubrik först och sen skriva innehållet. Men det mesta är jättrebra! Jag uppskattar också alla från Alkoholhjälpen. Magnus, Li-Lo och Kristoffer.

Olivia

Tack alla för utförliga svar!

Det känns som att ni har gett mig en tydlig bild av forumets betydelse. För att kolla om jag har uppfattat er rätt, så tänkte jag sammanfatta det ni har sagt. Ni får gärna säga till om något saknas eller bör ändras:

* Många av er hade inga större förväntningar på forumet första gången ni sökte. Den förväntning som fanns var främst att hitta en plats där ni kunde få prata och bolla idéer med personer med liknande erfarenheter. Anledning till att ni har sökt er till alkoholhjälpen har varit då ni inte mått bra och/eller velat sträva mot nykterhet.

* Den hjälpen som ni har fått via alkoholhjälpen är främst stödet och inspirationen från andra personer i forumet. Ni nämner också att detta har hjälpt er att bibehålla nykterhet och att forumet har bidragit till ert välmående.

Ni berättar att ni har lärt er massor via alkoholhjälpen, men framförallt har ni fått vänner som ni kan få stöd av och ge stöd till. Dessa vänskaper motiverar er.

Alkoholhjälpen skulle kunna förbättras kring möjligheten att lättare kunna se svar som man har fått av andra användare, men utöver det är forumet positivt för er. Speciellt positivt är det öppna samtalsklimatet där ni kan vara er själva och visa äkthet.

Tack återigen och hoppas ni får en riktigt fin vecka!

Hälsningar,

Olivia