Ett förlorat D…

Ligger kvar i sängen och väntar till klockan ska slå 8:15 så att jag kan slå på datorn och börja jobba.

Sonen tvekade att komma hit idag för att slippa ha med mig på föräldrar mötet. Vet om att han skämms för mitt utsende. Jag har gått ifrån 80 kg till 130 på 10 år. Nä nu blev det för jobbigt att skriva allt som jag har missskött. Allt jag vill är att han kan se hur jag vill ändra mitt betende innan han blir för gammal och flyttar hemmifrån. Hade ju lovat mig själv inte bli som när jag var liten. Tror den bron snart är helt utbränd.

Upp med hakan nu. Första dagen på resten av mitt liv börjar nu igen :)

Att sonen skäms måste kännas jättejobbigt, för du skäms ju massor själv redan. Fy vad tufft det är att svika sig själv. Men det som hänt kan du inte göra något åt. Gjort går inte att göra ogjort. Du kan bara göra något åt framtiden. Visa dig själv och din son att du är värd ett bättre liv. Du är värd ett bättre liv!

Kram ?

Att tro att andra skäms... kanske har du rätt, men det finns kanske egentligen andra känslor hos sonen som är viktigare. Hade ett samtal med min dotter när jag slutat dricka hon berättade om sin oro. Det är ju det sista man vill att de ska oroa sig för sina föräldrar, men det var ju så. Jag mådde inte bra, tog inte hand om mig och drack ibland. Det räckte heller inte att sluta dricka. Det var nödvändigt att se över en massa saker.
Du kan absolut vända det här. Det som har varit, har varit. Men nu har du tagit ett första steg genom att börja skriva här. Se det som ett första steg i en förändring. Fortsätt skriv, gå upp ur sängen, klä på dig nåt fint. ”Gå till jobbet”... det gör jag. Sen kommer jag hem och sätter på datorn. Det blir en vana. Då slipper man tänka efter om man orkar eller inte.
Så välkommen hit och till din början!
tror att dottern slutat oroa sig över mig, nu är det de saker som hon borde oroa sig över som bekymrar istället. Skönt!
Det är kanske inte viktigt heller om sonen skäms, det hör ju på nåt sätt till uppväxten att skämmas för sina föräldrar. Det som är viktigt är hur du tänker om dig själv. Jag skämdes så det räckte och blev över över min pappa. Så här i efterhand kan jag ju tycka att en del av det jag skämdes för var ganska ”roliga” saker. NÄR du börjar trivas med dig själv så är det inte så viktigt vad andra tycker.

Ett förlorat D…

Fixade kvartsamtalet, kände att grabben var aningen lättad efteråt. Första dagen gjord och nu börjar den verkliga kampen. Nu kommer den första ångesten bladad ihop med ett svajigt humör, toppad med " mår ju bra nu och ska jag inte ta och fira med...." den stora skiljnaden är att jag nu vågar skriva här och än har jag inte stött på något i min uppfattning om detta fourmet att folk skulle möta mig med negativa kommentarer.

Vem är jag då? Jag är idag några veckor ifrån 41 och har levt mitt sena 1990-tal fram till mitten av 2005 på resande fot i europa som många tidiga 80-lister gjorde. Hamnade på ett bananskal i en mellanstor ort i västsverige och någon gång där så tog livet ett felsteg i fel riktning.

Var ganska dålig på att hantera saker och tankar som inte alltid gick eller blev vad jag ville. Tappade mer och mer kontrollen över livet och valde istället för att söka hjälp istället alkohol för att dämpa ångest och besvikelser som svävade runt mig. På den vägen har jag krypit fram i nästan 14 år nu. Har tappat alla som var mig nära en efter en. Och eftersom jag har hafft "tur" att jag inte får några minnesluckor kommer jag ihåg allt dumt jag sagt och gjort. Detta har jag då valt att stänga inne och gissa vad jag andvänt för lås? Jo just det mer alkohål och oftare. Har jobbat utan några större problem hela tiden på ett jobb jag hatar men all den passion och drömmar har dött och bara kommit fram som tårar i bakiskännslor som jag snabbt dödar med mera alkohol.

Det är en kort beskrivning av mig. Ber om ursäkt för ev. stavfel skriver på min mobil för snabbt ibland.

Nu ska jag sova om det går. Blir alltid så trött ikroppen men kommer ändå att få kämpa med att somna in och räknar med att det inte kommer bli många timmar åt gången jag sover inatt.

God natt alla! Ta hand om er.

Anonym26613

Du har kommit rätt! Blir helt varm inombords när jag läser allt det ärliga du skriver. Klickar direkt! ❤? Du kommer att få sådan stöd här ska du se! Vi är många som kämpar med att ändra våra liv.

Skriv, skriv och skriv!!! Allt från hjärtat ?? du kommer att behöva många rader text som du kan läsa genom om några veckor när vi peppar dig över 50-dagarssträcket. Men det är då, nu är nu. Och just idag är vi nyktra ❤?

Ett förlorat D…

Så har första slaget mot min "luriga" finde börjat Aka alkohåldjävulen. Försöker stå i mot ena tanken efter den andra att "se nu hur du mår! Vore det inte lite bättre att springa iväg en snabbis till systemet? Du var ju så duktig idag på jobbet! Du är värd det! Om du inte gör det så vet du att ångest tankar och minnen från förr kommer fram"

Ligger i sängen och intalar mig att vågen av suget inte varar hur länge som helst utan stå emot!

Fönsterna är nerdragna och lungna favoriter i mina hörlurar. Godis och Netflix (Gilmore Girls) väntar efter middag och tvätt.

Suget går över. Tankar och ångest är jobbigt, men jobbigt är inte farligt. Det blir bättre snart! Beroendet tar till alla knep för att övertyga dig om att du borde dricka, men det låter som att du ser igenom det, bra! Kan det hjälpa att ha en målbild? Något som verkligen inte är värt att offra för alkoholens skull? Kämpa vidare, det här klarar du!

Ett förlorat D…

Godmorgon alla! Sömnproblem som vanligt dom första dagarna när jag har lyckats vara nyckter mer än två dagar ( händer inte så jätteofta dom senaste 5 åren. Läst i trådar att det är mer än jag som vaknar kl 01.30 och är vaken en stund innan man kan sommna om. Får oxå mystiskt ont i mina ben oxå ?. Nä nu lite possitiva saker ☺ känner mig helt ärligt mer taggad när jag HÄR på forumet kan skriva av sig när man inte har någon annan att dela med sig.

Jo innan jag glömmer det, jag har läst här och där på forumet små steg leder till större mål än att stirra sig yr på toppen av berget. Så mitt första del mål vilket skulle vara ett personligt rekord så långt jag typ kan minnas det händes senast.

En vecka, så på lördag är mitt "lilla" första kulle bestigas ☺

Trevlig onsdag alla! ❤☺

Alkohol påverkar en hel del kroppsliga funktioner också. Det är vanligt med olika brister om man druckit länge. Dina bensmärtor kan ha med nåt sånt att göra.
Kämpa på nu! Det är ibland lättare än man tror när man har kommit igång, om man inte har nåt hemma och ser till att man inte kan spontanhandla.
Skönt att mötet gick bra!

Anonym26613

Så klart vi ska slå en rekord. ???

Dag 10 brukar vara min favorit ?, du borde testa det också ?

Bra tänkt Ett förlorat De...! I början fick det bli både kvartar och timmar för mig i bland. Hålla i och hålla ut. Minns också hur stolt jag kände mig när jag blev "tvåbent" d.v.s. kom till 10 dagar som är Marys favorit också. Tänk inte längre än så nu i början!

Kram!

Ett förlorat D…

Hjälp, vilken abstinens jag har kännt nu. Måste stå emot. Måste orka...suget bara kommer över mig som en käft smäll. Ber om ursäkt om jag bara skriver av mig här. Det känns faktiskt bättre och lättare att bara få ur sig hur jag känner just nu....😢😕

Bra att du skriver när suget kommer. Har du något tidsfördriv att ta till för att distrahera dig? Min favorit är bra serie eller promenad, bra på olika sätt. Och glöm inte att äta och vila, det kan vara hunger och trötthet som sätter igång suget ibland. Och tänk på hur nöjd du kommer vara när du ridit ut suget och fortsätter vara nykter.

Tänk dig födslovärkar. De når sin kulmen och klingar sen av. Försök att djupandas dig igenom suget. Syresätt hjärnan. Och även om nykterhetsarbetet ibland kan kännas som värsta förlossningen, så är det värt det när man håller bebisen i famnen 😍

Kram 🐘

Ett förlorat D…

Tack Kennie, AH, Charlie70, MMP, Sisyfos, Sattva och Tofu hoppas jag inte glömmer någon. Ni är alla fantastiska och jag känner tursam att jag hittat hit till er alla ☺❤

Serier och en del dokumentärer + städa ☺ (heyday appen 😂) hjälper mig. Men en ett stort + är att jag hittat hit. Här känner jag att jag får några mer % i kraft bara att läsa och skriva samt att hitta råd och tipps samt att man inte är ensam . Att det är ok att känna ångest och svaghet.

Ni skrev att 10 dagar är ett bra antal dagar att börja med. Det vadet tar jag ☺ vore ett rekord som jag inte har fixat på över 6 år. Men varje dag timme jag känner att jag vinner mot alkohålen är värd sin vikt i guld.

Trevlig kväll till er alla!

Anonym26613

Du får lite medaljer av mig:
1 för att du försöker
1 för att du skriver när du behöver hjälp
1 för att du tar emot utmaningen
Och
1 för att du är snäll 😊❤

Jag är sååå sugen på VAD SOM HELST att jag snart tar bilen och köper glass!! Inte så illa att jag skulle dricka a men blir galen ändå!! Så du är inte ensam, många av oss lider. Det talar om att vi jobbar hårt 👊😎💚

Har läst vad du har skrivit och beundrar dig för din uppriktighet. Du verkar se klarsynt på vad du behöver göra.
Grattis till beslut om en nykter vecka!
Kram!

Ett förlorat D…

Godmorgon alla,

Nu kommer en bomb ☺ vet ni vad? Det är så himla skönare och roligare att vakna upp nykter utan baksmälla även om man vaknade upp en kortis vid 02:30 😁 Glömt nästan hur det känndes.

Blev frulle i sängen till grabben innan skolan följt av en rolig gif till hans mobil och ett kort sång stycke 😁😂

I dag är jag nyckter och just nu känns allt lite bätte!

Hoppas alla får en bra dag!❤💙💚