Hej på er!
Jag har varit med några månader utan att skriva själv, men jag har läst massor i forumen och tycker det verkar vara väldigt stöttande och trygg miljö här. Jag skulle behöva dricka helt!
Jag dricker nästan dagligen, men jag har knep för att få ihop det med livet i övrigt. Eftersom jag har sömnproblem så håller jag mig hela dagen och tar sängfösare på kvällen, och jag vet exakt hur mycket jag kan tillåta mig utan att jobbet blir lidande - även om det också händer ibland. Problemet är att när det är fredag så håller jag inte tillbaka, utan det slutar i minnesluckor. Det är därför jag inte drack igår (lördag). Så känner jag mig duktig idag, när nykterheten egentligen beror på bakfylla och en bortkastad ledig dag.
Jag har inte accepterat att jag har problem eller skulle vara alkoholist, varken för mig själv eller andra, även om sambon ofta tar upp mitt drickande. (Men jag ser svaren i testerna här som visar riskdrickande) Jag skulle vilja testa läkemedel mot suget - som jag har nästa alltid, men jag vill vara anonym. Är inte mogen att berätta om mina alkoholvanor för någon i hela världen.
Nu när jag haft en nykter kväll, så skulle jag vilja prova en till. Det vill jag ofta, men det är precis som om någon styr mig, och vips så sitter man med vinglaset i handen igen..

Välkommen hit!
Vad bra att börja skriva en egen tråd. Kan bara säga att mitt liv blivit så mycket bättre utan alkohol. Det känns inte så i början av nykterheten, men vartefter. Kämpa och var inte rädd att ta hjälp, man kan ju ringa alkohollinjen anonymt till att börja med!

Anonym26613

Grattis till ett bra beslut 🙏💚🌸
Egen tråd kommer att hjälpa dig oavsett vart i processen du är. Det är läskigt att sluta, man vet ju inte vad som förväntar. Men man ångrar aldrig att man varit nykter ❤🌸 välkommen hit 🌸❤

Mitti80

Vill bara säga välkommen 🤗 in i värmen! Jag tycker du tagit ett stort steg till en förändring. För mig var "trådstarten" en viktig del då jag på något sätt satte ord på mina tankar. Även om man inte erkänt eller på annat sätt pratat om sitt förhållande till alkohol så är minsta lilla insikt hur alkoholen påverkar sig själv hur viktig som helst.

Tror starkt på dig! 💪

Här är jag igen!
Jag har samma status som när jag skrev inlägget ovan för nästan tre år sedan - vilket inte är så upplyftande...
Men jag är glad över att ha hittat hit igen. Jag har läst lite i forumet och sett vänliga, uppmuntrande och inspirerande svar och det gör mig trygg med att skriva om detta misslyckande. (I ett annat forum erkände jag att jag druckit efter att jag sagt att jag slutat, och blev fullständigt utbuad)

Det första jag behöver göra är att tro på att jag klarar det. Jag tvivlar, ärligt talat. Vanorna är starka att stå emot, och jag känner att jag vill "försvinna" eller bedöva mig.

Min plan just nu är att göra om programmet och läsa i forumet.
Tack till er som skriver och delar med er!

@Philia Hej! Ingen skall behöva bli utbuad 👆 Du har så rätt så, ja att vanorna är svåra att bryta. Kommer på mej själv med, att även om jag inte har något sug så kan jag tänka ”tja, en öl vore gott”. Och som en klok skrev här i någon grupp, ” Du bestämmer första glaset, resterande bestämmer alkoholdjävulen”. Ligger lite i det faktiskt. Jag har snart varit med här i 1 år, har bara lyckats ha 2 helvita dagar i streck 🥲 Sen är det dagar då jag kanske bara tar 1-2 enheter, men faktiskt, tack och lov så har jag den senaste perioden vaknat upp, känner mej starkare och motiverad så konsumtionen har gått ner ordentligt. Bättre sömn, piggare och att slippa vakna tidigt och känna ångesten. Tänker ofta på att man ångrar ju aldrig att man inte tog det där extra glaset igår.
Lycka till, så kämpar vi på 💪

@Källarmannen Tack för klok och förstående input! 🙂 Vad bra att du klarat att ha ett par vita och måttliga dagar! 🌟 Ja, vi är här för att hjälpa varandra mot målet att dricka mindre alternativt sluta. Och det går lite upp och ner på vägen 🌼
Jag kommer att hänga här i kväll för att få inspiration till att inte dricka, göra uppgifter i programmet för femte gången 😄
En skillnad mot mina tidigare svar är att jag insett att jag varit för dömande mot mig själv. Jag ska bli snällare!