Hej! Är ny här. Läst många trådar och blivit inspirerad. Lärt mig massor, även om jag har alkoholism i släkten och upplevt det på nära håll.

Så nu till mitt lilla problem då. Jag är 41 år och jobbar som kock. Så åren mellan 20 till 30 drack vi flera gånger i veckan. Typ fredag, lördag och nån gång i veckan. Blir ju lätt så med alkohol i närheten... Men sen jag fick barn när jag var 31 har jag druckit väldigt sällan. Jag och exet gilla inte att dricka hemma. Och så sent som i höstas drack jag nog max 15 öl sammanlagt. Men så i januari kände jag att det var så tråkigt och började känna mig lite nedstämd. Antagligen pga lite jobb. Vi jobbar endast 14 timmar i veckan. Så köpte mig 15 öl och en whiskey. Drack en öl och en wirre om kvällarna och tyckte det var grymt. Men fatta inte då hur lätt det skulle vara att få en dålig vana. En öl blev 2. Och senaste månaden har det blivit längre uppehåll men större mängd. Aldrig så jag blivit för full. Har ljugit för exet och druckit fast jag sagt att jag inte gjort det. Gömt sprit. Har väl druckit 3-4 dagar per vecka senaste månaden men större mängd. Och varje gång jag tagit ett uppehåll på högst 4 dagar har jag tänkt att "nu ska jag unna mig". För tillfället är jag inne på dag 3 utan alkohol. Tänkte jag skulle spara mig till helgen. Jag vet liksom inte längre om jag är nedstämd eller nedstämd pga alkoholen. Jag vet knappt vad jag vill säga med detta. Inser att jag långt ifrån har det som många andra här. Nästan så man skäms att skriva. Undrar mest om någon mer gjort samma sak. Gå från typ nykterist till att skapa en så korkad vana på så kort tid?

Li-Lo

Hej masala!

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen. Tack för ditt inlägg, du är verkligen inte ensam om det du beskriver. Gissar att du märkt det i andra trådar. Du ställer en del relevanta frågor,, till dig själv och till andra användare och jag hoppas att du får svar. Ibland tar det lite tid innan en tråd får fart och just nu håller vi dessutom på att "bygga om" sidan vilket stökar till det lite.

Om du vill får du gärna berätta om hur tankarna gått sedan du startad tråden. Ibland tar en liksom ett skutt när en skriver ner något så svart på vitt!

Hopp om att se dig igen
vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag tror vi är många som du.. Som kunnat dricka normalt i många år, och så plötsligt ändras något och man fastnar. Min erfarenhet är att nedstämdheten orsakades av alkoholen. Efter någon månad nykter fick jag livsglädjen tillbaks. Så häng i och var inte rädd att ta hjälp om det behövs. Ta hand om dig och fortsätt skriva här!

@masala vi är väldigt många här som upplevt det du upplever fast möjligen från en annan nivå, att vi har druckit och "plötsligt" eskalerar drickandet till en nivå vi inte alls vill vara på. En fördel du har är att du förmodligen inte hunnit bli beroende? Testa att vara helt nykter under en månad eller helst tre. Då kommer du få tid att reflektera över vad som är vad.

Tackar för råd och stöd. Jag satsar på att inte ta något på några veckor. Det borde gå bra och inte kännas för jobbigt. Mitt problem är väl att jag i perioder känner mig låg. Och i perioder på topp. Denna gång tyckte jag det var en bra idé att dricka... Även om jag kommer lyckas och ändra denna dåliga vana har jag fått mer respekt för alkohol och vad det gör. Och hur fort man kan eskalera drickandet. I januari var det en öl och en whiskey ett par kvällar i veckan. Räckte gott. För att nu senaste månaden bli kanske 3-4 dagar i veckan med ca 5 öl och några whiskey. Nä nu ska jag försöka att hålla mig. Tack för stöd!

Du beskriver nog något som är väldigt vanligt på det här forumet. Perioder av låg och perioder på topp. På något sätt är båda dessa perioder vanliga att dricka på, eller så är det när en topperiod vänder som det är lätt att vilja hålla den kvar med alkohol. Tycker att du ska fundera över vad du medicinerar med alkohol. Det är lätt att det eskalerar på det sätt som du beskriver och det är verkligen otäckt. Så ta tag i grundproblemet istället nu. Vad dricker du på och vad är det du vill uppnå?
Det är verkligen klokt att stoppa i tid som du gjort nu.

Tror det handlar om att jag vill slippa åka berg och dalbana. Enda stunden glad och deppig. Alkoholen jämnar i alla fall ut det. Men har ju kanske inte gett mig själv chansen att återhämta mig och gett upp efter några dagar när det ändå inte blivit mycket bättre. Det dumma är ju att jag inte har så värst stort sug efter alkohol än. Så man måste väl bara bra ihop och se om det blir bättre.