Hej! Är ny här. Läst många trådar och blivit inspirerad. Lärt mig massor, även om jag har alkoholism i släkten och upplevt det på nära håll.

Så nu till mitt lilla problem då. Jag är 41 år och jobbar som kock. Så åren mellan 20 till 30 drack vi flera gånger i veckan. Typ fredag, lördag och nån gång i veckan. Blir ju lätt så med alkohol i närheten... Men sen jag fick barn när jag var 31 har jag druckit väldigt sällan. Jag och exet gilla inte att dricka hemma. Och så sent som i höstas drack jag nog max 15 öl sammanlagt. Men så i januari kände jag att det var så tråkigt och började känna mig lite nedstämd. Antagligen pga lite jobb. Vi jobbar endast 14 timmar i veckan. Så köpte mig 15 öl och en whiskey. Drack en öl och en wirre om kvällarna och tyckte det var grymt. Men fatta inte då hur lätt det skulle vara att få en dålig vana. En öl blev 2. Och senaste månaden har det blivit längre uppehåll men större mängd. Aldrig så jag blivit för full. Har ljugit för exet och druckit fast jag sagt att jag inte gjort det. Gömt sprit. Har väl druckit 3-4 dagar per vecka senaste månaden men större mängd. Och varje gång jag tagit ett uppehåll på högst 4 dagar har jag tänkt att "nu ska jag unna mig". För tillfället är jag inne på dag 3 utan alkohol. Tänkte jag skulle spara mig till helgen. Jag vet liksom inte längre om jag är nedstämd eller nedstämd pga alkoholen. Jag vet knappt vad jag vill säga med detta. Inser att jag långt ifrån har det som många andra här. Nästan så man skäms att skriva. Undrar mest om någon mer gjort samma sak. Gå från typ nykterist till att skapa en så korkad vana på så kort tid?

Li-Lo

Hej masala!