Jag tänkte mig att ha en vit månad, men inser att jag efter fyra vita dagar inte orkar med en hel månad, men tänker att jag ska försöka hålla mig till att dricka var tredje dag istället för varje dag. Jag var nykter i 14 år och vet att jag efter en tid utan öl tänker mindre och mindre på känslan det ger mig och det blir vardag utan alkoholen. Ikväll har jag druckit 13 st 3.5 or och det känns bra nu vid läggdags. Jag gillar folköl, men hatar vad den gör med suget att stilla mina behov...

Välkommen hit!
Du skriver att du planerade en vit månad, men att du nu känner att du inte orkar och planerar att dra ner på antalet dagar som du dricker istället.
Varför ville du ha en vit månad?
Och varför har du ändrat dig?
13 öl som du drack igår blir i alkoholmängd som en hel flaska sprit. Det är rätt mycket.
Och det innehåller också 1700 kcal, en ganska stor del av ditt dagsbehov av kalorier skulle jag kunna tänka mig.
Tänker att du har stora vinster att göra på hälsoplanet om du ändrar dina ovanor. Att dra ner på antalet dagar är en början.

@Sisyfos@Sisyfos tack för dina tankar och ord, jag har (återigen)kommit till en punkt då jag känner att alkoholen äter för mycket av mig , och jag vill ha kakan samtidigt som jag inte vill bli uppäten av den. Jag kände att efter 3 veckor med berusning varje kväll ville jag ha en förändring och kände att en vit månad skulle vara bra för min kropp och själ, men inser att två vita dagar och en röd, nog ligger närmare det jag vill klara. Efter mina 14 nyktra år har jag haft cirka 3 år av alkoholanvändande och de sista två med för stor förbrukning..

Jag är just nu i en period när jag har svårt att se några vinster alls med att dricka, så varför dricker du?
Eller jag menar att det finns så många negativa bieffekter av alkohol så egentligen borde man ha väldigt goda skäl när man väljer att dricka. Men vi är olika. Tänker på GW som drack periodvis. Vet inte om han dricker nu. Tänker på politikern som kraftigt minskat sin konsumtion och alla minskningar är bra. Men jag tänker att man faktiskt borde fundera över varför man dricker överhuvudtaget. Och om man då landar i ett svar som GW eller politikern jag inte minns namnet på, då löser man problemet och minskar till en acceptabel konsumtion så att man undviker för stora biverkningar. Som du skriver, man vill verkligen inte bli uppäten av kakan. Kakan är rätt skrämmande för mig just nu. Men dela upp den i småbitar du 😀 då är den mindre farlig.