Hej! En tjej på 26 år här som för nuvarande äter antabus för mitt alkoholberoende.
Har druckit sedan jag var 13 men i 20 års åldern förändrades mitt drickande till nästan dagligen och nästan alltid till att jag drack mig redlös.
För ca 1 år sedan sökte jag hjälp via psyket och har haft antabus utskrivet som jag tagit själv hemma, vilket funkat bra med min sambos hjälp. Tills den dagen kommer och jag är less på tabletterna och vill dricka igen.
Jag har inte samma sug efter alkohol med antabus i kroppen, men det finns liksom där i bakhuvudet. Jag har börjat gå i NA med en god vän och det är skönt att lyssna och prata av sig.
Men jag vill ha en mer långsiktig lösning, så fort jag slutar med antabus återgår jag till mitt drickande och i höstas hamnade jag på IVA efter ett självmordsförsök av sömntabletter och alkohol.
Har ringt till min vc idag och jag ska be om att få naltrexon eller campral utskrivet, har läst mycket om naltrexon och ser bara positiva bieffkter.
Jag är nyfiken att få höra av er vilka mediciner och behandlingssätt som fungerat bäst? Jag vill verkligen göra allt jag kan för att inte falla tillbaka, idag är jag 51 dagar nykter och stolt och glad över det.
Ha det fint / Mileon

mileon

Vore fint att höra vilken medicin som fungerat bäst för er andra, och vad man bör tänka på. Jag tänker inte att jag ska dricka igen utan vill hitta lösningar på att dämpa mitt sug.

Kaffetanten88

Låter som det kan ligga andra problem till att du dricker om du haft självmordsförsök? Jag tar antabus just nu och går hos en psykiatriker för mina psykiska problem. Jag har testat campral och naltrexon. De gav ingen effekt på mig men hört andra som fått bra effekt av dem. Så testa. De kan funka för dig. ☺️❤️ I all välmening så tänker jag att du precis som mig kanske inte mår på topp och dricker för att dämpa ångest? Du kanske behöver hjälp även med detta? För att få bort sug. Många blir ju hjälpta när de jobbar med sig själva. Jag tror det är där jag misslyckats. Jag är nykter lite över 3 månader nu men mår inte bra psykiskt. ❤️

mileon

Det finns andra problem som jag kämpar med, i nästa vecka ska jag börja en utredning för adhd och står i kö till samtalstid. Vill göra allt jag kan för mitt tillfrisknande och det känns som om detta kan vara ett steg i rätt riktning. Tack för ditt svar ❤️@Kaffetanten88

Anonym26613

@mileon Grattis till 51 dagar 🥳💚🙏 Grym du är!!
Jag har bara använt Lergigan vid behöv för oro och sömn, så har tyvärr inga råd att ge. Men välkomnar dig hit 🙏💚🙏💚🙏

Jag fick naltrexon av läkaren när jag sökte hjälp. Glömde ta det imorse men är på dag 8 med tabletterna. Suget är borta men jag vet ju inte hur mitt sug hade varit utan dom...
Största biverkningen är nog törst (hahaha efter vatten) och muntorrhet.

Kaffetanten88

Bra med utredningen för adhd. De frågar ofta om sånt på beroendecentrum. Av någon anledning. Jag håller också på med utredningar. Mer åt autism hållet dock. Tror det är vanligt att ha problem med alkohol när man har adhd eller autism. Killen min har adhd så jag vet att det är inte lätt alla gånger. ❤️ Fortsätt kämpa. 51 dagar är grymt gjort!

Stort grattis till 51 dagar, starkt! Och bra att du skriver här mileon och hoppas du kan få hjälp och stöd på något sätt eller form.

Jag fick förklarat för mig att Naltrexon ska dämpa effekten/belöningssystemet vid konsumtion av alkohol och Campral ska minska suget. Vilket verkar stämma överens enligt denna artikel:

https://janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr32015temaberoende/3/alk…
"Akamprosat (Campral) minskar sug och tankar på alkohol, vilket är bra om man vill hålla sig nykter. Naltrexon och nalmefen minskar kontrollförlusten, det är lättare att begränsa sin konsumtion. En annan tydlig klinisk erfarenhet är att preparaten fungerar mycket bra på vissa individer, och inte alls på andra. Det finns genetiska variationer på receptornivå som förklarar detta. Fungerar inte det ena preparatet, så kan man gott prova det andra."

Antabus i sig tror jag inte gör något mot själva suget rent fysiskt, däremot är jag säker på att det hjälper psykiskt, helt enkelt att du blir mindre sugen på alkohol om du vet att du kommer må piss :)

Jag prövade Campral och märkte ingen effekt alls men tror det är väldigt individuellt, varför man dricker, hur man dricker, hur man mår i övrigt, hur mycket man dricker, genetiska förutsättningar osv osv. Det är säkert samma sak med Naltrexon.

En inte allt för vild gissning är att en stor majoritet av alkoholister har fler diagnoser än just alkoholism (eller alkoholberoende som det nu kallas). Att behandla dessa blir mycket svårare, eller kanske till och med omöjligt att behandla om man samtidigt missbrukar alkohol. Så de flesta läkare tänker "prio ett, två och tre är att få bort alkoholen under en längre period" för att sedan kunna behandla de andra diagnoserna. Vilket kan vara frustrerande som patient då man bara vill ha hjälp med sin ångest, depression, adhd, bipolaritet eller vad det nu kan vara. Och så kommer läkarjäveln och vill ta bort det enda som hjälper - alkohol. :)

Ännu en lång harang från mig :) Men det jag ville få sagt är att du är i ett läge nu än du varit senaste 6 åren att kunna få och motta behandling mot dina andra problem.

Kämpa på och ge inte upp! Otroligt imponerad av dina 51 dagar!

Kaffetanten88

@Dwight Schrute Ja jag var så frustrerad i början när jag satt på psykakuten och ville ha hjälp med både och men alla ville bara skicka mig till Maria pol. Men hallå jag har varit nykter 2 veckor jag behöver inte avgiftas jag mår dåligt. Men jag förstår meningen. Fast nu står jag här snart 4 månader in i nykterheten och mår fortfarande dåligt så läkarna kan faktiskt tänka på att man behöver hjälp med båda delarna samtidigt.