Jonas 55 år. Jag har haft whiskysamlingar i 15 år, alla tror att jag är finsmakare men jag har flaskor överallt garaget tvättstugan. Jag började dricka i onsdags sen har jag druckit till söndag sluta vid 16. Jag har nu insett att jag har grova problem.
Min sambo lämnade mig pga av mitt supande. Nu kan jag supa närsomhelst! Förut kunde jag hålla mig till helger. I morse mådde jag så jävla dåligt, jag ringde in till alkollinjen. Jag måste sluta helst skulle jag vilja ta en återställare. Men har bestämt mig för att det får vara nog nu! Kram Jonas

Välkommen hit! Nu har du startat en tråd under ”Vara måttlig” men du passar bättre under ”Förändra sitt drickande”. När du skapar tråden klickar du på + Skapa nytt diskussionsämne, och sen väljer du plats på forumet i rullisten.

Du behöver sluta helt, åtminstone tre månader till att börja med. Kan du be någon kompis låsa in din whisky i ett förråd? Med ett lås du inte har nyckel till. Du kan inte ha alkohol hemma.

Svinbra att du hittade hit till oss! Själv har jag hängt här på forumet i 1,5 år och jag är nykter sen 14 månader. Jag har fått mitt liv tillbaka 😍

Kram 🐘

Hej tack för svar, jag ska flytta/ sälja av all whisky. Måste sluta dricka och det är nu. Idag mår jag lite bättre men har inte ätit något sen lördags, men dricker bubbelvatten. Jag måste till jobbet idag.

Hej Och välkommen hit!
Vad bra att du insett och vill göra någonting åt din situation. Här finns stöd att hämta alla tider på dygnet.
Låter klokt att gör dig av med alkoholen du har hemma, det är otroligt lätt att bara fortsätta dricka när det finns hemma.
Hoppas du får en bra dag på jobbet och jag hoppas du får i dig någonting att äta.
Jag har kämpat några veckor nu och mår mycket bättre! Tanken blir klarare och ångesten dämpas fortare än du tror när man är utan alkohol.
Heja dig! 💪🏼

Dag tre, börjar må mycket bättre lite svårt att sova men inget sug efter alkohol. Inte en droppe whisky på minst tre månader! Tack för stödet, det hjälper mer än vad man kan tro. Önskar jag hittat hit tidigare!

Välkommen hit jonas99. Jag har själv bara varit nykter i 7 dagar och skrivit här under den tiden så har nog inte så mycket hjälp att komma med. Men att jag lyckats hålla mig nykter de här dagarna beror mycket på den hjälp och stöd jag fått från många andra här.

Så mitt tips till dig är att skriva av dig så mycket du kan här i forumet för det gör att man hela tiden bearbetar problemet. Sen alla svar man får från andra som kommit längre gör att man börjar se en del saker på ett annat sätt som man själv inte ens funderat på.

Jag tror vi har en hel del gemensamt, ungefär i samma ålder, jag dock några år äldre, men på ett ungefär.

Sen det här med whiskysamlingar och finsmakare, det stämmer in på mig också, för länge sedan. Speciellt då rökig whisky (vidrigt)! Det finns ingen som tror att man dricker för mycket då, det är bara att låta dom provsmaka.

Hej @RayongPer tack för svar. Din tråd var den första som jag läste, jag kände igen mig själv, jag ska också börja promenera det är nog bra för mig. Men ensamheten är jobbig, sitter i en stor kåk för sig själv är nog inte det bästa. Nu mår jag bra och man blir rädd för att suget kommer tillbaks. Ha det gott

Anonym26613

Välkommen in till värmen ❤🙏🥳

Jag tänkte också på att ni ( @jonas99 @RayongPer ) var lite lika!! Båda hoppar in och slutar tvärt! Starkt av er! 💪💚 Jag hade lite längre startsträcka 🙈😅💚

Så skriv och läs, du är inte ensam. Det är jobbigt, men värt det

@jonas99 skrev:"jag ska också börja promenera det är nog bra för mig"

- Det tycker jag verkligen du ska göra. När alla här sa promenera är så bra, så tänkte jag först, visst ok alltid bra att röra på sig, men så mycket nytta kan det väl ändå inte göra? Men jag förstod sen när jag väl promenerade att det handlade inte bara om att man ska ut och röra på sig. Utan även att koppla av och ta in allting runtomkring, titta på allting med nya ögon, ärligt talat sådant som man fullkomligt skitit i när man bara varit fokuserad på alkohol. Svårt att förklara men det ger på något sätt ro i själen.

@jonas99 skrev:"Men ensamheten är jobbig, sitter i en stor kåk för sig själv är nog inte det bästa"

- Det kan jag tänka mig måste vara jobbigt. Jag har själv lite komplicerade relationer men har åtminstone någon att prata med, kanske inte så mycket om just detta, även om det inte är en hemlighet. Men ändå skönt att ha någon att prata helt vardagliga grejor med.

@jonas99 skrev:"Nu mår jag bra och man blir rädd för att suget kommer tillbaks."

- Precis vad jag också är rädd för. Jag mår så bra nu och har inget som helst sug och har inte haft det på flera dagar. Men alla säger att det lär komma. Så jag bara väntar på det! Men det är skitjobbigt att bara vänta på det!

Välkommen hit,
Skriv och läs här, ta en dag (eller en kvart) i taget. Ensamheten i ett stort hus kan jag lova har några fördelar som du ännu inte upptäckt. När du blir nykter en tid så klarnar allt. Roligt hela tiden? Nej verkligen inte. Men rent och lätt och utan skam och ångest. Livet blir bättre. För alls som dricker för mycket- och orkar sluta. Håll i och håll ut!