Så... Jag dricker helt klart för mycket.

Lider även av en hel massa andra psykiska problem, OCD, hypokondri, GAD (generaliserat ångest syndrom). Jag har alltid gillat alkohol men har inte haft en överdriven konsumtion förräns för kanske 2 år sedan då det sakta började gå över i att dricka varenda dag. En flaska vin per dag ungefär. I december så började jag få "stötar i huvudet" lite då och då och detta skickade in mig i en total ångestspiral.

Mitt problem är att jag har sådan grov hälsoångest att paniken över vad som kan hända om jag slutar dricka gör mig knäpp! Främst att få krampanfall när jag är ensam och dö. I februari ballade jag ur fullständigt och la in mig på beroendekliniken. Jag fick några benzo och fick åka hem efter en och en halv dag.

Sedan dess har jag hållt mig nykter till största delen under veckorna. Det längsta jag varit nykter helt är 14 dagar. Nu har jag druckit nästintill varje dag i en vecka igen, inte riktigt lika mycket som innan dock. Och nu är ångesten tillbaka på max! Det är så jävla svårt att sluta för när jag slutar får jag ju symptom på alkoholavtändning men det kan ju lika gärna vara min grova ångest som spelar mig spratt..

Vet inte vad jag vill säga med detta riktigt.. mer kanske om det finns någon annan som känner igen sig...?

Kaffetanten88

Jag vill bara välkomna dig hit. Ett stort steg att börja skriva här. Jag lever också med ständig ångest. Jag väntar på utredning och har troligen bipolär sjukdom. Eller är ganska säker på det. Du är inte ensam. Alkoholen föder ju ångest men för oss som har stora problem med ångest så blir det inte bättre av att bara sluta. Jag har varit nykter snart 5 månader men mår fortfarande piss. Jag råder dig att verkligen söka hjälp för ångesten också. För att få en hållbar nykterhet måste du jobba med båda delarna. Sen kanske antabus skulle hjälpa dig? Det funkar bra för mig. Jag vet att jag inte kan dricka så blir därför inte sugen ens. ❤️ Lycka till!

Anonym26613

Välkommen @bluebiirds 💚🙏

Håller med @Kaffetanten88 om att det inte alltid hjälper hela vägen att sluta med A. Men eftersom du är här så antar jag att A har inte heller varit din lösning. Det är individuellt hur mycket det hjälper att sluta. Jag är själv helt fri från ångest och slutat med medicin. Men har inga diagnoser heller så dumt att jämföra 💚🙏 Men kul att du hittade hit och började skriva! Välkommen 🌸❤