Mayan

Hej på er!
Har numera insett att det är dax att ta tag i mina alkoholvanor.
Orkar inte med ångesten, bakfyllan och känner att min familj börjar bli lidande.
Tänkte förr att ”jag dricker ju aldrig så jag blir full” men jag kan öppna en öl 8 på morgonen på en helg för att skjuta upp bakfyllan.. dock blir det aldrig något skjuta upp för det fortsätter hela helgen.. små mängder kontinuerligt för att inte ångesten ska komma.

Pratade med min helt fatastiska man igår och berättade hur jag kände, han höll med och tycker det är dax att minska alkoholintag, dock för mig tror jag att sluta helt är ända lösningen. (Jag har inte vågat berätta för honom än att jag smygdricker en massa, har hela garderoben full av tomma vintetror)

Igår drack jag två öl på morgonen, sedan la jag ner.. idag är jag ledig från jobb, ångesten tog över.. 5 min till systemet vilket resulterade i en madeira för att döva.

Skulle bara köpa den för ”sälerhets skull” utifall jag fick kris (mannen är borta på jobb hela veckan och barnen är hos sin pappa) har redan druckit halva och sitter nu med ännu mer ångest över hur jag kommer må imorgon när jag ska upp på jobbet...
Att det ska vara sååå svårt att LÅTA BLI??
Less och besviken på mig själv, inget att skylla på heller, bra liv underbar familj bara jag kan lära
mig att låååta bli alkohol och njuta av livet.

Kaffetanten88

Första tiden är jobbigast. Gäller att vara bestämd och ha inget hemma. En dag i taget. Du behöver inte ta ett beslut om aldrig mer men ett längre uppehåll. Men du behöver inte ens tänka så om det är för jobbigt. Bara idag ska jag inte dricka. Imorgon vet jag inte men inte idag. ❤️ Ta hjälp från sjukvården om det är för svårt också. Det är inte så farligt som det låter. Lycka till! ❤️

Mayan

Så... nu har der gått ett tag... hamnade i flunsan med 39 i feber vilket innebär att drickandet tog slut då jag inte tog mig på systemet och te med honung i var det ända alternativet..
Dock redan nu (trots 4 dagar nykter) känner jag begäret, suget herregud jag är vääärd en vinare. Är så orolig att jag kommer ge vika, men har jag varit nykter ett tag nu, utan abstinens och utan ingemting ska jag ju klara av det här!
Min familj behöver mig och jag behöver spendera närvarande tid med dem!
Kämpar vidare 💪🏼💪🏼💪🏼

Mayan

Så... nu har der gått ett tag... hamnade i flunsan med 39 i feber vilket innebär att drickandet tog slut då jag inte tog mig på systemet och te med honung i var det ända alternativet..
Dock redan nu (trots 4 dagar nykter) känner jag begäret, suget herregud jag är vääärd en vinare. Är så orolig att jag kommer ge vika, men har jag varit nykter ett tag nu, utan abstinens och utan ingemting ska jag ju klara av det här!
Min familj behöver mig och jag behöver spendera närvarande tid med dem!
Kämpar vidare 💪🏼💪🏼💪🏼

Hej Mayan
Så bra att du tar tag i dina problem med drickandet. Första tiden är värst. Men ett knep som funkat för mig är en dsg i taget.
Då hankar man sig fram den första tiden och ganska snabbt kommer fördelarna- det gäller dock att vara uppmärksam på dem, allt smått som kommer av att slippa;
Ljuga, ha ångest, smyga, förhandla, beräkna, bestämma och sen inte orka hålla i beslutet.
För att inte tala om det rent faktiska: alkoholism är en progressiv och dödlig sjukdom. Ingen lek, och inte så kul att tänka på men det är sant.
Sanningen orkar man sällan se i vitögat utan dricker istället och tar de jobbiga grejerna ”sen” men sen kommer aldrig.
Nu är du där. Ta den här chansen.
Läs och skriv massor här, du kommer att känna igen dig, massor.
Ha tålamod. Kram.

Mayan

Tack så jättemycket för peppning! Behövs absolut nu! Än så länge går det bra, dock finns suget där, när det kommer hänger jag här och läser trådar vilket ger mycket! @Se klart

Mayan

Tack så jättemycket för peppning! Behövs absolut nu! Än så länge går det bra, dock finns suget där, när det kommer hänger jag här och läser trådar vilket ger mycket! @Se klart