Hej allesammans.
Det här kommer bli långt, så håll i er.
Som rubriken antyder är det dags, dags för mig att dra ner på mitt drickande. Sedan början på 2015 har mitt drickande eskalerat till den grad att jag nu förbrukar en BiB på två dagar eller mindre. Jag dricker varje dag, jag minns inte senast jag var nykter en kväll. Jag är antingen bakfull eller full, varje dag. Jag dricker aldrig dagtid och jag sköter mitt jobb perfekt de flesta dagar, men när klockan slår 16.00 är det socialt acceptabelt att dricka i min mening, och då åker BiB:en eller flaskan fram. Det måste få ett stopp.
Jag har på senaste tiden börjat få mer och mer ångest över framförallt min hälsa, och nu har jag verkligen bestämt mig för att det måste ske förändringar. Jag har börjat gå upp i vikt, jag har huvudvärk varje dag, jag har ont i magen etc. Mycket ångest som ger fysiska uttryck.
Jag är livrädd att hamna i delirium och få svåra abstinenssymtom, så jag kommer därför trappa ner alkoholen under första delen av denna vecka för att sedan sluta. Jag kommer inte sätta upp något mål om att bli helnykterist då det känns som ett för stort steg just nu, men mitt första mål är att sluta dricka på vardagar. Mitt drickande är starkt förknippat till att laga mat, så det kommer bli tufft att bryta den vanan. Jag tänkte försöka bryta den genom att ha någon annan god dryck att sippa på under tiden, t.ex. Pepsi Max eller bubbelvatten.

Jag är en ung kvinna, 30-35-årsåldern, och jag har två barn i skolåldern och är gift med en fin och omtänksam man. Jag vill leva länge för dem!
Jag vill kunna åka iväg på kvällar och träffa vänner och familj och inte vara låst till alkoholen!
Jag vill kunna sätta mig i bilen och köra till jobbet (jobbar dock hemma nu p.g.a. covid) utan att vara rädd för att fastna i en nykterhetskontroll och behöva skämmas ögonen ur mig om jag blåser positivt!
Jag vill vakna på morgonen utvilad och lätt i huvudet!
Jag vill orka renovera, träna, rensa, bygga, påta!
Jag vill inte vakna upp med minnesluckor över vad jag sagt och gjort och undra över vilken tid jag gick och la mig egentligen!
Jag vill inte behöva åka runt halva länet för att få tag på alkohol för att jag inte vill gå till samma Systembolag som jag var på två dagar innan!

Att skriva det här inlägget var första steget på min resa mot ett mer sundare förhållningssätt till alkohol, hur det än må se ut i framtiden. Men som det ser ut nu kan det inte fortgå, så mycket är säkert.

Mayan

Hej!
Helt ny här och skrev mitt första inlägg idag.
Har samma situation som dig, är i 35-årsåldern och två skolbarn samt man, dock har jag barn med en annan sedan tidigare och har varannan vecka.
Mitt drickande har också eskalerat, skäms för att gå in på systembolaget, har mycket ångest och skam. Vill vara pigg och kunna ta bilen och hitta på roliga saker med barnen på helgerna men det blir sällan så..
kanske kan vi stötta varndra?

@Mayan - Det tycker jag låter alldeles ypperligt! Att ha någon att bolla känslor och tankar med tror jag är jätteviktigt.

Jag läste ditt inlägg och jag känner igen mig en del i det du skriver, jag har också ett bra liv och egentligen inget att "skylla" mitt beroende på. Jag har ett jobb jag kämpat hårt för, med bra lön och goda utvecklingsmöjligheter och där jag trivs väldigt bra. Jag har ett stort, fint, topprenoverat hus och en fin bil. Jag har två smarta, roliga barn och min man är min bästa vän och han är snäll, rolig och toppen på många sätt. Så jag undrar egentligen hur jag hamnat här...
Jag har inte diskuterat alkoholen än med min man, men diskuterade idag att bli lite sundare rent generellt och börja röra oss mer och äta bättre. Så jag tänkte även ta det till nästa steg och föreslå en vit månad till att börja med, efter att jag trappat ut. Jag tänker att det är ett första steg i rätt riktning.

Det där med att skämmas för att gå in på systemet... Jag skäms varje gång. Jag har till och med börjat bli lite paranoid och tycker att man stirrar på mig... Jag bor på en rätt liten ort, så systemet här undviker jag i största möjliga mån.

Jag såg att du hade haft det lite tufft idag och varit en tur till systemet. Hur mår du nu?

Mayan

Härligt! Känns skönt att ha någon att bolla med.
Jag har heller aldrig misskött mitt jobb, dock har det eskalerat lite väl nu på sistonde med alkoholen (vilket ledde till att jag hamnade här) jo, jag mår sådär, har lite av madeiran kvar men är lite orolig hur jag ska må ikväll då det ska ur systemet och min man är borta på jobb och även för imorgon då jag ska ta mig iväg på jobbet...
Bor i en rätt liten ort jag med, därav köpte jag madeira så dem kanske tror att jag ska laga mat 😂 (så dumt tänkt men man blir dum av alkohol)

Men tror jag får köra lite på din tanke med att trappa ur, blir nog för tungt att sluta för tvärt.

Det jag kan känna med jobbet är att jag, nu när man jobbar hemma, faktiskt kan dricka mer eftersom jag inte behöver köra de mil jag har till jobbet varje morgon. Vilket gör att alkoholintaget har eskalerat kraftigt sedan jag började jobba hemifrån. Pandemi-effekten... Jag behöver in till jobbet någon gång ibland, men de gångerna har minskat för att jag hellre dricker mina två flaskor vin och undviker att köra till jobbet. Så visst, jobbet blir väl lite lidande ibland. Så därför tänker jag ha det som en morot också, att jag ska försöka åka in oftare till jobbet, bara för att behöva ta bilen fler morgnar och inte vilja fastna i en kontroll.

Jag vill ju trappa ner p.g.a. min rädsla för svår abstinens. Jag räknar ju ändå med viss abstinens, men kanske lindrigare än att sluta tvärt. Det är min lekmanna-hypotes iallafall. Så jag har två flaskor hemma just nu, och dessa ska jag använda för att trappa ut och sedan är det sluthandlat.

Mayan

Ja men det lät väl som en jättebra morot! Själv jobbar jag tio minuter från mitt hem så behöver aldrig ta bil därav kan jag dricka lite extra på kvällen samt (skäms jättemycket här men en liten återställare på morgonen innan jobb)

Känner att nuuu är det dax att bryta vanorna meeeeen superjobbigt nu när mannen är borta på jobb och jag blir ensam en vecka för första gången på ett halvår.. vilket såklart ger tillfälle att dricka mer.
Har varit mycket vabb här på grund av corona (skäms åter igen massor men lätt att ta sig nåt vinglas då och tänka att barnen inte märker nåt 🙈🙈🙈)

Mayan

O jag är med dig där med rädsla för svår abstinens och förmodligen kommer jag inte ta mig till jobbet imorgon vilken känns hemskt, men ingen mer systemetresa idag, nu är det bra har tomt hemma nu ( sista glaset madiera råkade glida ner)

Skönt att ni hittat varandra direkt för att kanske kunna följas åt på er resa, då ni verkar vara på liknande ställen. Jag tänkte flika in och säga att jobba hemifrån definitivt verkar ha varit en bidragande orsak till eskalering för många, inklusive mig själv. Abstinensen är också något som många oroar sig för men tycks vara väldigt individuell hur stark den blir. Den beror givetvis på hur mycket man har druckit under hur lång tid, men ovanpå det finns det en mängd andra faktorer som påverkar.

Det är ju lite vanskligt att trappa ner på egen hand. För egen del var jag tillräckligt beroende att det inte hade fungerat. Jag vet att om jag hade druckit hälften av min normala mängd en dag i ett försök att trappa ner så hade jag varit sugen på mer och hittat ett sätt att få i mig det. Med det sagt är det ju inte omöjligt heller, då många bevisligen gjort det. Samtidigt är det ju inte alltid så säkert att sluta tvärt om man skulle få svår abstinens och då är det bättre om man kan ta hjälp av vården för avgiftning. Men det brukar ju också vara något som man gärna undviker kanske.

Om du ändå tänker att det är bäst att trappa ner på egen hand, så skulle jag rekommendera att sätta tydliga gränser på nedtrappningen som du följer och ta ett tillskott av b-vitaminer och magnesium samt se till att få i dig rikligt med vatten och vila mycket.

Jag förstår att det blir jobbigt att vara hemma själv. Men samtidigt är det ju superbra att du tog dig tiden och tog modet till dig och skrev här just då, det visar ju på att du ändå verkligen vill förändra ditt drickande tänker jag. Det måste ju betyda någonting.
Jag har ju aldrig tagit en återställare, på ett sätt känns det skönt att jag inte riktigt vet hur man mår efter en sådan. För jag hade nog lätt kunna fastna i att göra det om jag hade börjat med det, speciellt nu när jag sitter hemma hela dagarna.
Jag har inte vabbat på länge då mina barn blivit äldre och hållit sig friska, men visst fanns det en tid när jag också tog mig ett glas eller två på den tiden man gjorde det. Det skäms jag massor för...

Mayan

Ja, har tänkt i massor nu efter långhelgen och nu får det vara bra!
Jag vill ta tag i saker, åka och fiska med barnen och orka dona och fixa här hemma (ork och alkohol går inte hand i hand upplever jag)

Men skönt att känna att det är dax för förändring och väldigt possitivt att du aldrig har tagit en återställare, föll in på den banan för ett tag sedan bara för att jag kände att jag inte orkade med allt om jag var bakis men absolut ingen bra bana att hamna på.

Mayan

Ja, har tänkt i massor nu efter långhelgen och nu får det vara bra!
Jag vill ta tag i saker, åka och fiska med barnen och orka dona och fixa här hemma (ork och alkohol går inte hand i hand upplever jag)

Men skönt att känna att det är dax för förändring och väldigt possitivt att du aldrig har tagit en återställare, föll in på den banan för ett tag sedan bara för att jag kände att jag inte orkade med allt om jag var bakis men absolut ingen bra bana att hamna på.