Är 34 år och är en riktig alkis redan. Sedan mitt och sambons förhållande sprack, för några månader sen, är det fest varje dag? I alla fall de dagar jag är ledig, dagen efter.
Förstår inte hur jag orkar? Nekar kompisar, dejter och aktiviteter. För att jag hellre super? Vad är det för fel på mig? Så här vill jag ju inte leva.

Tror inte jag kan förändra mitt drickande. För mig, är det bara att göra slut helt.
Vet bara inte hur jag gör det? Bor i en jätteliten stad, så aa vågar jag inte gå till. Även fast jag borde gjort det igår.

@alkis86 Välkommen hit! Så bra att du skrev! När du skriver att du tror inte att du kan förändra ditt drickande menar du då att dricka kontrollerat? Här på forumet brukar rådgivarna rekommendera att man börjar m tre vita månader. Skulle det vara möjligt för dig tror du? Under hur lång tid har du druckit? AA finns on line och man kan åka t AA i en annan stad. Finns det ngn beroendemottagning där du bor? Men fortsätt att skriv här.

Kram🦋

alkis86

Ja, tror inte att jag kan dricka kontrollerat. Har varit nykter långa perioder, så fort jag börjar, blir det alldeles för mycket, tyvärr.

Har druckit mer eller mindre, sen jag var 15? Har en lång historia av missbruk, i släkten. Trodde ju att var originell, men nä. Det är faktiskt så, att det är ärfligt i fall, någon undrar😉

alkis86

Så har ett dygn gått, mer ska det bli. Har varit nykter förut, skillnaden är att jag är ensam nu. Tvivlar så mycket, på mig själv? Men känner att jag måste nu. Vissa livsval är mer eller mindre avgörande. Om jag fortsätter nu, känns det farligt.

Välkommen hit @alkis86! Bra att du skriver här. Fattar att det är lite problematiskt när man bor på ett mindre ställe även om jag tycker att det inte skulle behöva vara så. Forumet är fantastiskt bra och anonymt. Läs och skriv, du kommer aldrig känna dig ensam här, särskilt inte om du är aktiv! Jag firar 1,5 år helt nykter i dag. Hade kontakt med beroendeklinik de första 6 månaderna men det stöd forumet ger 24/7 är oslagbart. Åtminstone har det varit så för mig.

@alkis86 Välkommen hit! Du är inte ensam - du har oss! Mitt tips är att söka på Craig Beck och Sober Leon på youtube. Då har du att göra ett tag. Hjärntvätta hjärnan med nyktra argument är ett framgångsrecept, tror jag.

Kram 🐘 (min app Nomo visar 468 nyktra dagar idag, tjoho!)

@alkis86 Vi finns här❤️Det kan kännas oerhört ensamt, det känns ensamt och det är ensamt. Och vi är alla olika så man kan behöva ta det i sin takt och är man inte redo för att söka hjälp utåt först så finns det en del att hitta digitalt. Här på forumhjälpen kan du delta i programmet, ha kontakt med en rådgivare samt skriva här där du redan är. Om du går in under rubriken rådgivarna kan du läsa om en zoomträff som äger rum i början ev juni förste el andra minns inte riktigt. Där kan du delta helt och hållet anonymt.

Vi finns här med dig❤️

Mayan

Välkommen hit!! Jag har bara varit här några dagar så några bra tips har jag inte. Det jag kan säga är att ser finns helt fantastiska människor här och hjälper oerhört mycket! Och här är du aldrig ensam! Jag tyckte att jag var modig som tog steget att registrera mig här och du med!!!!

alkis86

Tack för alla fina svar ❤ tar åt mig något enormt! Fortfarande nykter, men är svårt? Har sån ångest sedan sista fyllan. Gjorde extremt dumma saker. Lyssnar på alkispodden non stop i alla fall. Hög igenkänning där. Inte trodde jag att jag kunde bli alkis?

Kaffetanten88

Välkommen hit! Det känns ensamt men vi är många som inte trodde vi kunde bli ”alkisar”. 🙄 Vi har alla druckit av olika anledningar. Tillslut når man gränsen när alkohol inte är lösningen längre.

Lycka till! ❤️

Tror inte att det var någon som trodde att man skulle bli alkis. Men det var som en personal på Rådgivningscentrum sa ” det är den mest demokratiska sjukdom som finns”. Den kan drabba alla oavsett kön, ålder, profession, socialklass...finns inget skydd. Men vi finns här tillsammans❤️❤️