Hej, ni som druckit mycket under flera års tid och börjat få märkbara symtom vad har det varit?

Li-Lo

Hej Bissebus

Stannar upp vid ditt inlägg. Din undran kommer från en plats jag inte vet något om samtidigt tänker jag att frågan kan komma från oro. Och kanske ensamhet? Många är ensamma i sina tankar om den egna alkoholkonsumtionen, skälen många för att inte vilja, våga tala öppet om det. Ibland svårt att säga det högt hur det ser ut för det blir liksom verkligt då. Det som en tänker bara är "just nu" har blivit ett mönster en ny vana osv. Du är inte ensam! Oavsett varför du ställer din fråga.

Ibland är det lättare för andra att svara om en börjar med vad en själv kanske tror eller upplever. Hur är det för dig? Är det något speciellt du uppmärksammat som oroar dig, något du tänker hänger ihop med alkohol?

Skriv gärna mer om du vill, vi finns här.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Hej, läste det du skrev igår och det fick mig att tänka efter. Väldigt nyttigt att göra det, så tack för din fråga. Du ska få svar också.
Pluffsig
Dålig balans
Svettningar
Ångest
Sömnproblem
Skakningar
Kramper
Blackouter
Trötthet
Minnes och koncentrationssvårigheter, kan ju bero på att jag bara tänkte på vin, hur och var det skulle inhandlas, gömmas och drickas, så att ingen märkte. Det upptog ju hela min tankeverksamhet.
B-vitaminbrist som ledde till nåt som gjorde att blodet inte kougalerade som det borde. Blödde näsblod i flera timmar i mängder tex.
Och så förstås leverskada.
Ramlade också och bröt foten på fyllan.
Ja listan kan bli lång och fler härinne kan nog fylla på.
Vad har du själv tänkt på för symptom?

Och här kommer mina symtom/besvär:

Kronisk depression.
Panikångest och generell ångest.
Orolig och ältande.
Sömnstörningar.
Minnesluckor på fyllan nästan varje gång.
Enormt illamående och kräkningar dagen efter.
Värk i hela kroppen.
Dålig hy.
Rödsprängda ögon.
Torrt och frissigt hår.
Personlighetsförändrad - grälsjuk och aggressiv.
Irriterad på allt och alla, både kända och okända.
Skadad relation till mina barn pga tillitsproblem.
Skadad relation till mig själv eftersom jag gjorde/sa saker på fyllan som stred mot mina egna värderingar.
Kostade fruktansvärt mycket pengar.
På kalas hade jag ett enda fokus - nästa glas. Allt annat var perifert.
Hela livet var en lång transportsträcka till nästan fylla. Inget annat var riktigt roligt.
Jag begränsade mitt umgänge och val av aktiviteter till sådant som inkluderade alkohol.
Koncentrationsproblem och minnesproblem.
Balansproblem och skakningar i händerna.
Jag ljög för att mörka mitt missbruk, sjukskrev mig för migrän bland annat.

Jag fyller 52 i år och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde detta tidigare. Min app Nomo visar att jag har varit nykter i 475 dagar i dag, tjoho!

Kram 🐘