Hej Jompa och välkommen! Skriv gärna en liten längre kommentar också så blir det lättare för andra nya användare och svara på. T ex om vad du som ny här funderar kring.

/magnus
Alkoholhjälpen

Hej & Tack!
Jag försöker hitta ny/mer motivation för att bryta mitt dryckes-mönster. Har tänkt att det kunde hjälpa att prata med likasinnade och kanske få tips/ideer på banbrytande. Jag har nått ett vägskäl där jag står inför stora negativa konsekvenser om jag fortsätter, t.ex svårt att behålla koncentrationen på jobbet, ångest och trasigt självförtroende för att nämna några. Kanske finns det någon eller några som har tips på ideer eller verktyg? Jag har även sökt till en KBT för att försöka räta ut en del kring sorg och nedstämdhet.

Välkommen hit! Själv har jag varit nykter i 478 dagar, så mig kan du knappast slå följe med. Men jag hoppas att du får svar från andra nykomlingar snart. De ligger i vassen och lurar 😉 Du har tagit ett bra beslut! Det enda jag ångrar är att jag inte slutade tidigare, men det går ju inte att göra gjort ogjort. Man kan bara se framåt.

Kram 🐘

Välkommen! För mig försvann mycket nedstämdhet när jag slutade dricka alkohol. Jag gjorde programmet här på Alkoholhjälpen och började med tre alkoholfria månader. Kände så många positiva effekter att jag sedan fortsatt alkoholfritt. Läs och skriv mycket härinne, det brukar hjälpa en att förstå sin situation bättre...

Hej och välkommen! Du har tagit ett jättebra beslut att förändra ditt liv till det bättre genom att sluta dricka. Säkert hittar du andra här som också står precis inför beslutet och som du kan ta följe med. Jag har varit nykter i 104 dagar idag och det är en så lättnad att slippa dricka och vara bakfull tycker jag. En sak som hjälpte mig att ta steget var att leta efter andra som blivit nyktra vars liv påminde om mitt. T.ex letade jag runt efter trådar av kvinnor i min ålder här på forumet och lyssnade på avsnitt av alkispodden där de intervjuade sådana personer. Nu har jag lyssnat på alla avsnitt så om du berättar lite mer om dig själv kanske jag kan tipsa om några särskilda avsnitt som jag tror kan passa? Annars är alla väl värda att lyssna på tycker jag! Läs och skriv mycket här är annars mitt bästa råd, det hjälper att veta att man inte är ensam!