DelarMedMig

Har läst många trådar och kommentarer om PEth prover här. En gång i tiden försökte jag också med nervösa steg förstå ”när är det ok att ta PEth prov, hur länge skall det ha gått, kommer det ge utslag osv”. För alla som är intresserade av detta och antingen ni är tvingade ta detta prov av olika anledningar eller om ni bara vill kolla värdet. PEth reagerar inte efter 6 veckors mycket hårt drickande om du stoppar helt. Att däremot försöka ”lura systemet” går inte. PEth kommer reagera på vad du druckit minst 3-4 veckor om det är över ”riskbeteendedrickande” dvs mer än 3-4 enheter per dag. Har man trappat ned till denna mängd och då kan sluta själv kommer provet inte reagera efter 3-4 veckor. Så varför inte bara ta det enkla rådet att ska ni ta detta prov, var helt av alkohol 3-4 veckor så är det helt lugnt oavsett om vissa i trådarna påstår sig dricka mkt kort tid före, så stämmer inte det. Lycka till !

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet av PEth. Eftersom PEth helt enkelt är en rest av den alkohol som en har druckit så blir det ett mått som inte går att påverka på annat sätt än att dricka mindre eller inte alls. På låga nivåer så är det rimligt att vården ber en mer än ett prov för att kunna se om konsumtionen ökar eller minskar.

Det är oftast bättre att vara ärlig och/eller inte lämna något prov än att försöka dölja eller lura systemet. Den misstänksamhet som väcks kan ofta bli ett större problem att hantera än att ha ett högt eller missat prov.

När är man tvungen att lämna Pethprov. Håller på att trappa ner och läkaren sa sig vara tvungen att rapportera mitt höga Pethvärde till Transportstyrelsen om det var fortsatt högt värde. Kan jag bli tvungen att lämna prover under lång tid?