Jag måste sluta dricka. Jag har fyra underbara ungar som förtjänar en närvarande mamma. Bakom allt detta vore det fint att få må bra för mig; för min egen skull. Det sistnämnda är svårt då jag inte känner att jag förtjänar det.

Har mer än hälften av vinboxen kvar. Den ligger på diskbänken och jag försöker motivera mig själv att inte "bara en dag till". "Är det bara en dag till så kan jag ju lika gärna börja dricka redan nu på fm. För att få ett sista rus. För att stänga av allt.... bara en dag till....

@FruW Jag är inte den bästa att ge råd, är själv på dag 8 och det är mitt tredje försök att sluta dricka. Vill bara välkomna dig hit! Du skriver att du vill dricka idag för att få ett sista rus, stänga av allt. Du skriver lite om varför du vill sluta, för att bli en bättre mamma och själv må bättre. Kan du skriva mer om varför du inte vill dricka? Hur har ditt drickande sett ut fram tills idag? Kram.

Hällde precis ut allt vin. Det fanns inget annat val. Men jag är rädd och känner mig ensam. "Vem"(vad?) kan nu stötta upp och hålla mig sällskap när ångesten finns där. Jag vet inte hur man gör för att njuta av ensamheten. Jag vet bara hur det känns att bli lämnad hela tiden.

Jag vill sluta dricka för att jag blivit min mamma. Allt hon var som jag avskydde. Jag vill inte ensamdricka, sluddra inför barnen som märker direkt även om jag försökt dölja det och framförallt inte utsätta dem för fara. I allt detta skulle det också vara fantastiskt att kunna få bättre självkänsla och återfå tron på mig själv och mitt värde. Jag har inget val huruvida jag ska eller inte ska dricka. Jag kan inte längre. Jag trodde jag skulle kunna dricka ibland men jag tror nog faktiskt inte det är möjligt. Inte nu iaf.

Grattis till dag 8 Orosmoln och tack för att du svarade. :)

Hej FruW!

Du står och balanserar just nu. Du tampas med låga tankar om dig själv, och skriver att du måste sluta dricka för dina barns skull. Det här är viktigt för dig. Du vill kunna vara förälder mer på ett sätt som är i enlighet med dina värderingar, och att inte dricka idag är ett första steg mot det. Finns det något du kan göra, någon du kan prata med, som kan hjälpa dig just nu? Oavsett vad du väljer idag, skriv gärna och berätta mer om dina tankar och hur det går för dig.

Varma hälsningar,
Kristoffer

@FruW Jag förstår din längtan att kunna må bra, känna sig stolt över sig själv och vara en bra förälder. Starkt av dig att hälla ut vinet idag! Hur ser din plan ut framöver?

Catlady

Jag har också barn. Det känns jättejobbigt att man känner att man "måste" dricka för att klara av vardagen. Jag kämpar på här också. Bara det faktum att du är här och skriver är framsteg. Nu har du dessutom hällt ut vinboxen. Det är ju jättebra! Har själv försökt skära ner, dricka mindre, ta nyktra perioder och så. Inte klarat av att sluta helt, men alla steg på vägen känns ändå som delsegrar, och varje sån liten seger måste man ändå tillåta sig själv att klappa sig själv på axeln och känna att man gör något bra. Jag ser den här resan som en process, som kan vara lite olika krokig och bökig. Du är här nu. Fortsätt skriva, och sätt ord på dina tankar. Det är värdefullt.

@Kristoffer Tack för dina fina ord. Du har helt rätt i det du skriver. Står verkligen och balanserar och brottas med otroligt mycket skuldkänslor och låga tankar om mig själv. Läser här på forumet och det hjälper lite. :)

@Orosmoln Inget alkohol alls. Jag hoppas att det ska vara görbart. Det måste det. Annars går jag sönder.

@Catlady Jo, men precis. Alkoholen har varit min lösning och belöning efter en kämpig dag med alla måsten och många livskriser. Jag förtjänar ju faktiskt en fylla nu efter den här intensiva dagen. Typ så. Dämpar ångesten om så för en kort stund ändå en dämpning. Ett sätt att få vila liksom. För att sedan komma tillbaka ännu värre. Men nu är det slut med det.

@FruW Jag var ungefär där du är nu i höstas. Helt nykter sedan 1 jan. Att vara en bra förälder var en jätteviktig drivkraft för mig. Jag ville inte heller bli min mamma, och mot slutet blev jag det. Mina barn är 15 och 17, och de uttryckte på slutet hur jobbigt de tyckte det var att jag var berusad.
Jag mår så otroligt mycket bättre nu, på alla sätt!! Mår riktigt bra om jag ska vara ärlig.
Det går att vända skutan!!!

Vill bara att den här dagen ska gå snabbt så jag får gå och lägga mig. Jag vill bara bli kvitt den hemska situationen och hoppas på att mina närstående ska kunna vara stolta över mig och må bra. Är så rädd för att göra dem besvikna. Har suttit nu hela dagen och läst på forumet. Förundras över att det är så många som lever med liknande tankar och bekymmer kring alkoholen. Skönt att inte vara ensam och att inte behöva sluta själv, om ni förstår vad jag menar.
Längtar till jag kan få känna att jag klarade det.

@FruW
Hej. Jag vet ju inte hur du dricker /druckit och hur du blir ... För En som står mig nära så slutade det med barnskyddsanmälan, dit vill du inte komma.

Före du drack, vad gjorde du då som du gillade som du eventuellt slutat med? Finns det kanske något du kunde uppta nu?
Om du kunde välja, hur skulle du vilja att dina närstående stöttar dig, hur bra kommunikation har ni?

Allt gott till dig, och kämpa på.
🌺

Morgon. Vaknade kl fem men det var ju väntat när jag gick och la mig redan vid kl nitton. Precis ätit spenat och ägg och sitter och funderar över min situation. Varför jag har valt att fortsätta dricka även fast jag vet att det blir för mycket. Just det att det alltid har varit ett aktivt val och inte ett beroende i sig. Om ni förstår skillnaden? Jag har ju inte velat sluta. Men nu vill jag det.

@Tröttiz Tack för input! Det kanske är det som är det svåra; att jag inte har någon direkt hobby eller passion. Har alltid levt för barnen och familjen och aldrig prioriterat mig själv. Det är en stor del som jag jobbat med nu i flera år att börja försöka säga nej och omprioritera. Att försöka "upp-prioritera" mig själv. Det blir ju ytterligare en del att säga nej till alkoholen och byta ut den mot något mer hälsofrämjande för både min och mina barns skull. :)

@FruW Jag har upplevt att detta att bli nykter är en otrolig personlig utveckling. Inget att fly tilk, döva sig med. Man blir starkare i sig själv o får se o upptäcka nya sidor hos sig själv. Det är SÅ värt resan. Det är inte lätt, men det är värt det.

Hej Fru W..🤗..Mycket bra att du skriver på Forumet..För mig har det varit en trygghet och hjälp, både när det gått lätt, men även i mina svåra situationer..❤️..När jag förstod skillnaden på att min hjärna är beroende av alkohol, (inte jag), så kändes det enklare att förstå..Förstå varför jag drack, trots att jag blev för full, för tjock, högt blodtryck, grälsjuk, bakfull och ångerfull..Kände mig också stundtals som en mycket usel mamma..🥲..Med tiden, en dag i taget, vissa dagar en stund i taget, så bolaget stängdes, blev mitt liv bättre..Jag såg mycket på filmer om missbruk..Nu har jag inne på mitt 6:e nyktra år..Jag mår fint de flesta dagar..Det enda jag ångrar är, att jag kunde slutat tidigare. Stor styrkekram till dig..Du klarar det..🍃🌸🍃

Idag vaknade jag med mer energi. :) För mig har det aldrig varit ett problem att avstå att dricka utan problemet är att sluta när jag väl dricker. Jag funderar lite kring det där med att bryta vanor och skaffa nya. Vidare så är jag en sådan person som går in väldigt hårt på projekt jag ska göra och tänker att en förändring ska(bör) gå snabbt vilket ju självklart resulterar i att jag tar på mig för mycket. Detta är en självkännedom som jag jobbar för att inte utöva men som också ökar på stressen och pressen. Det är med andra ord svårt att fokusera på att "bara" vara nykter utan nu vill hjärnspökena också att jag ska förändra hela min livssituation. Jag behöver bromsa, bromsa, bromsa. Annars blir det bara pannkaka. Jag vet vad jag behöver göra och har lösningarna men ändå är det så svårt att göra det. Just nu känns det inte svårt att vara nykter. Någon som känner igen sig?